Trucks

Μήπως παραβλέπει ο κλάδος των φορτηγών το bio-LNG ως ένα πιθανό μελλοντικό καύσιμο;

Lars Mårtensson
2025-02-28
3 λ ανάγνωση
Εναλλακτικά καύσιμα
Author
Lars Mårtensson
Διευθυντής Περιβάλλοντος και Καινοτομίας στη Volvo Trucks

Ένα αποδοτικό, ανανεώσιμο καύσιμο που παράγεται από υπολείμματα τροφίμων και άλλα απόβλητα μπορεί να ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, αλλά επί της ουσίας αυτό είναι το υγρό βιοαέριο ή bio-LNG. Γιατί λοιπόν τυγχάνει τόσο μικρής προσοχής στις συζητήσεις σχετικά με τα πιθανά εναλλακτικά καύσιμα για φορτηγά;

 

Ποια καύσιμα θα αντικαταστήσουν το πετρέλαιο; Στη Volvo Trucks, πιστεύουμε εδώ και καιρό ότι δεν υπάρχει κάποια απόλυτη λύση που θα επιτρέψει σε ολόκληρο τον κλάδο των μεταφορών να απαλλαγεί από τον άνθρακα. Είναι πιο πιθανό να δούμε μια σειρά εναλλακτικών λύσεων να αναπτύσσονται, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων, των κυψελών καυσίμου υδρογόνου και των κινητήρων καύσης ανανεώσιμων καυσίμων όπως βιοντίζελ, HVO και LNG/bio-LNG.

 

Κάθε καύσιμο έχει τα δικά του πλεονεκτήματα και αδυναμίες και ποιο καύσιμο σας ταιριάζει καλύτερα θα εξαρτηθεί από τις περιστάσεις και τις συνθήκες λειτουργίας σας. Για ορισμένες εταιρείες, η καλύτερη λύση θα μπορούσε κάλλιστα να είναι το bio-LNG. Καθώς η παγκόσμια παραγωγή βιομεθανίου αυξάνεται και τα δίκτυα ανεφοδιασμού με LNG επεκτείνονται, το bio-LNG γίνεται όλο και περισσότερο μια βιώσιμη εναλλακτική λύση.

 

Τι είναι το bio-LNG;

Το bio-LNG κατασκευάζεται από οργανικά απόβλητα, συμπεριλαμβανομένων των οικιακών απορριμμάτων τροφίμων, γεωργικών και βιομηχανικών απορριμμάτων, καθώς και κοπριάς, λυματολάσπης και λυμάτων. Με απλά λόγια, τα απόβλητα διασπώνται και καθαρίζονται προκειμένου να παραχθεί βιομεθάνιο. Αυτό στη συνέχεια ψύχεται στους -160°C περίπου. Σε αυτήν τη θερμοκρασία συμπυκνώνεται και υγροποιείται για τη δημιουργία του bio-LNG.

Το Bio-LNG είναι χημικά ισοδύναμο με το συμβατικό LNG. Προσφέρει την ίδια απόδοση και μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα ίδια οχήματα και υποδομές ανεφοδιασμού. Ωστόσο, επειδή είναι κατασκευασμένο από οργανικά απόβλητα και όχι από ορυκτό φυσικό αέριο, είναι ανανεώσιμο και ουδέτερο σε εκπομπές άνθρακα ως πηγή καυσίμου κατά τη χρήση του οχήματος.
 

Στην πραγματικότητα, όταν το βιοαέριο παράγεται από κοπριά, η διαδικασία παραγωγής μπορεί ακόμη και να δημιουργήσει αρνητικές εκπομπές CO2 μέχρι και 200% (από την παραγωγή της πρώτης ύλης μέχρι την κατανάλωση, όπως λέγεται).* Αυτό επειδή όχι μόνο δεν υπάρχει έκλυση άνθρακα από την καύση ορυκτών καυσίμων, αλλά και επειδή δεν εκλύεται στην ατμόσφαιρα το μεθάνιο που θα προερχόταν από την αποθήκευση και την επεξεργασία της κοπριάς. Με άλλα λόγια, σε αυτό το σενάριο, οι καθαρές εκπομπές από ένα φορτηγό με κινητήρα αερίου θα αντισταθμίσουν τις εκπομπές από δύο φορτηγά ντίζελ.

 

Επιπλέον, επειδή το bio-LNG χρησιμοποιεί απόβλητα υλικά και το υπόλοιπο χωνεμένο υπόλειμμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως λίπασμα και αυτό συμβάλλει σε μια κυκλική οικονομία. Μπορεί επίσης να παράγεται τοπικά, μειώνοντας ακόμα περισσότερο τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τις μεταφορές.

 

Ποια είναι η εικόνα της αγοράς του bio-LNG;

Μέχρι πρόσφατα, η χαμηλή παραγωγή και τα ανεπαρκή δίκτυα ανεφοδιασμού για φορτηγά με κινητήρα αερίου περιόριζαν τις δυνατότητες του bio-LNG. Ωστόσο αυτό αλλάζει.

 

Η ΕΕ στοχεύει στην αύξηση της παραγωγής βιομεθανίου σε 35 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) έως το 2030 ως μέρος του προγράμματος REPowerEU. Από το 2023, η συνδυασμένη παραγωγή βιομεθανίου και βιοαερίου είναι ήδη έως και 22 bcm. (Η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου της ΕΕ το 2023 ήταν 295 bcm.) Στις ΗΠΑ, η παραγωγή βιοαερίου σημειώνει αύξηση ρεκόρ επί τρία συνεχόμενα χρόνια, με την παραγωγή bio-LNG να αντιπροσωπεύει πάνω από το 90% όλων των νέων έργων το 2023. Εν τω μεταξύ, η Κίνα στοχεύει να παράγει 20 bcm βιοαερίου έως το 2030.

 

Επί του παρόντος, σήμερα υπάρχουν 780 σταθμοί ανεφοδιασμού LNG στην Ευρώπη οι οποίοι είναι πλήρως συμβατοί με το bio-LNG καθώς αυξάνεται η παραγωγή. Στην Κίνα και την Ινδία παρατηρείται επίσης ισχυρή ανάπτυξη στα φορτηγά με κινητήρα αερίου ως εναλλακτική λύση στο ντίζελ και αναμένεται να παρουσιάσουν πιο εκτεταμένα δίκτυα ανεφοδιασμού τα επόμενα χρόνια.

Ο αριθμός των σταθμών ανεφοδιασμού LNG αυξάνεται γοργά, ειδικά στην Ευρώπη, και η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια.

Για ποιες μεταφορικές εργασίες με φορτηγά είναι πιο κατάλληλο το bio-LNG;

Το πλεονέκτημα ενός φορτηγού με κινητήρα αερίου είναι ότι μπορεί να προσφέρει την ίδια αυτονομία και χρόνους ανεφοδιασμού με έναν συμβατικό πετρελαιοκινητήρα. Η γκάμα οχημάτων της Volvo Trucks με κινητήρα αερίου για παράδειγμα, έχει την ίδια ισχύ και ροπή με τα ισοδύναμα πετρελαιοκίνητα μοντέλα και η αυτονομία τους μπορεί να φτάσει έως και τα 1000 χλμ.

 

Όταν τα φορτηγά με κινητήρα αερίου τροφοδοτούνται με παραδοσιακό ορυκτό LNG, οι εκπομπές CO2 κατά τη χρήση μπορεί να είναι περίπου 20% λιγότερες σε σύγκριση με το πετρέλαιο και έως και 100% λιγότερες όταν τροφοδοτούνται με bio-LNG.

 

Ακόμη και με την περιορισμένη διαθεσιμότητα του bio-LNG, εάν μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε κάποιον από τους ολοένα και περισσότερους σταθμούς ανεφοδιασμού LNG στα δρομολόγιά σας, θα πρέπει να έχετε ήδη τη δυνατότητα μετάβασης από το πετρέλαιο στο φυσικό αέριο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την άμεση μείωση του CO2 στις δραστηριότητές σας.

 

Μακροπρόθεσμα, καθώς το bio-LNG γίνεται πιο εύκολα διαθέσιμο, η μετάβαση από το παραδοσιακό LNG θα είναι απρόσκοπτη, καθώς τα ίδια οχήματα και η ίδια υποδομή ανεφοδιασμού μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για τα δύο. Στην πραγματικότητα, μπορεί να γίνει συνδυασμός των καυσίμων. Για παράδειγμα η Shell, η οποία επενδύει εντατικά στην παραγωγή bio-LNG, προσφέρει επί του παρόντος ένα μείγμα bio-LNG στην Ολλανδία και τη Γερμανία, γεγονός που επιτρέπει μια μέση μείωση του CO2 κατά περίπου 30%.

 

Με την πάροδο του χρόνου, το ποσοστό του bio-LNG στο μείγμα μπορεί σταδιακά να αυξηθεί, αυτό θα γίνει τελικά μηδενίσει τις εκπομπές ρύπων κατά τη χρήση των οχημάτων. Για ορισμένες μεταφορικές εταιρείες, αυτός θα μπορούσε να είναι ο ευκολότερος και αποτελεσματικότερος δρόμος για τη δραστηριότητα με μηδενική επιβάρυνση διοξειδίου του άνθρακα. Και για τον κλάδο, θα ήταν μια δυνητικά σημαντική κίνηση προς τα εμπρός στον δρόμο προς πιο βιώσιμες λειτουργίες.

 

Μάθετε περισσότερα για τη γκάμα των φορτηγών της Volvo Trucks που κινούνται με αέριο. Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρει να διαβάσετε περισσότερα για:

●       Ποιο είναι το καλύτερο εναλλακτικό καύσιμο για το φορτηγό σας;

●       Διαφορετικές διαδρομές για ένα μέλλον χωρίς ορυκτά καύσιμα για φορτηγά

●        8 συνήθεις ερωτήσεις σχετικά με το βιοαέριο και τα φορτηγά με κινητήρα αερίου
 

* Η κατανάλωση κατά τη χρήση του οχήματος ευθύνεται για τις εκπομπές που παράγονται από ένα καύσιμο κατά τη λειτουργία του οχήματος. Ο κύκλος από την εξόρυξη των πρώτων υλών μέχρι την κατανάλωση εμπεριέχει και τις εκπομπές από την εξόρυξη, τη διύλιση και την παραγωγή του καυσίμου.