Trucks

Τι μπορεί να προσφέρει HVO στις μεταφορές με φορτηγά βαρέος τύπου;

Lars Mårtensson
2025-05-21
Εναλλακτικά καύσιμα
Author
Lars Mårtensson
Διευθυντής Περιβάλλοντος και Καινοτομίας στη Volvo Trucks

Το HVO έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει τους ιδιοκτήτες φορτηγών να επιτύχουν σημαντικές μειώσεις CO2 με ελάχιστες αλλαγές στις δραστηριότητές τους ή την ανάγκη για πρόσθετες επενδύσεις. Θα μπορούσε να είναι ο ταχύτερος δρόμος προς την απαλλαγή από τον άνθρακα; 

Τα τελευταία 15 χρόνια, η παγκόσμια παραγωγή HVO (υδρογονοεπεξεργασμένο φυτικό έλαιο) έχει αυξηθεί ραγδαία και έχει γίνει ένα ολοένα και πιο βιώσιμο εναλλακτικό καύσιμο για πολλές επιχειρήσεις. Θα συνεχιστεί αυτή η ανάπτυξη, κάνοντας το HVO το μέλλον των μεταφορών με φορτηγά; Ή μήπως οι δυνατότητες ανάπτυξής του είναι περιορισμένες;

 

Τι είναι το καύσιμο HVO;

Το HVO – γνωστό και ως ανανεώσιμο ντίζελ – είναι ένα βιοκαύσιμο που παράγεται από πρώτες ύλες, όπως φυτικά έλαια (κανόλα, ελαιοκράμβη, ηλίανθος κ.λπ.), ζωικά λίπη, χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια και γεωργικά απόβλητα.

 

Χημικά, το HVO είναι σχεδόν πανομοιότυπο με το συμβατικό ντίζελ, επομένως είναι πλήρως συμβατό με τα υπάρχοντα οχήματα και το ήδη υπάρχων δίκτυο διανομής καυσίμων. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί σε κινητήρες πετρελαίου σε μείγματα έως και 100% χωρίς να απαιτούνται τροποποιήσεις στον κινητήρα. Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες φορτηγών μπορούν να αντικαταστήσουν άμεσα το πετρέλαιο με HVO και να επιτύχουν άμεσα σημαντικές μειώσεις των εκπομπών CO2 με ελάχιστες αλλαγές στις δραστηριότητές τους και χωρίς να χρειάζεται να επενδύσουν σε νέα οχήματα ή υποδομές ανεφοδιασμού. Οι ιδιοκτήτες φορτηγών μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν HVO και πετρέλαιο εναλλακτικά χωρίς καμία επιπλοκή.

 

Είναι το HVO το ίδιο με το βιοντίζελ;

Ενώ και τα δύο καύσιμα παράγονται από οργανικά υλικά, το HVO μπορεί να παραχθεί από μια ευρύτερη ποικιλία πρώτων υλών και είναι λιγότερο ευαίσθητο στην ποιότητα της πρώτης ύλης. Αυτό καθιστά την παραγωγή HVO λιγότερο εξαρτημένη από τις καλλιέργειες τροφίμων, καθώς μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει απόβλητα. Σε σύγκριση με το βιοντίζελ, αυτό μειώνει τυχόν αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την παραγωγή τροφίμων.

 

Μια άλλη σημαντική διαφορά είναι η συμβατότητα του HVO με τους κινητήρες πετρελαίου. Ενώ το HVO είναι πλήρως συμβατό και μπορεί να χρησιμοποιηθεί απευθείας ως εναλλακτική λύση αντί του πετρελαίου, το βιοντίζελ μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε περιορισμένα μείγματα, συνήθως περίπου 5-20%.

 

Ποιες είναι οι πλήρεις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του HVO;

Οι πραγματικές εκπομπές καυσαερίων (κατά τη χρήση του οχήματος, όπως λέγεται) από τη χρήση HVO είναι μηδενικές. Για τις εκπομπές κύκλου ζωής του καυσίμου (από την εξόρυξη των πρώτων υλών μέχρι την κατανάλωση), η μείωση του CO2 εξαρτάται από την πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται. Εάν το HVO παράγεται από έλαιο ελαιοκράμβης για παράδειγμα, θα επιτευχθεί μείωση 25% σε σύγκριση με το πετρέλαιο. Εάν παράγεται από χρησιμοποιημένα λάδια και λίπη, μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά έως και 90%.

 

Η πρώτη ύλη έχει επίσης μεγάλη επιρροή στον ευρύτερο περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπο του HVO. Εάν παράγεται από εδώδιμες καλλιέργειες, η παραγωγή HVO ενδέχεται να ανταγωνίζεται άμεσα την παραγωγή τροφίμων και να έχει αρνητικές επιπτώσεις στη χρήση γης και στις τιμές των τροφίμων. Η δυσμενέστερη περίπτωση αφορά στην παραγωγή HVO είναι να παράγεται από παρθένο φοινικέλαιο, το οποίο μπορεί να συμβάλει στην αποψίλωση των δασών και στη βλάβη της βιοποικιλότητας, και μπορεί να έχει αποτύπωμα άνθρακα έως και τρεις φορές υψηλότερο από το ορυκτό πετρέλαιο.

 

Για αυτόν τον λόγο, είναι σημαντικό να υπάρχει σαφής διαφάνεια σχετικά με τον τρόπο παραγωγής ενός δεδομένου καυσίμου HVO και τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί. Υπάρχουν ήδη ισχυρισμοί ότι στην παραγωγή HVO χρησιμοποιούνται κρυφά μη απόβλητα υλικά και παρθένο φοινικέλαιο. Και στο εγγύς μέλλον, το HVO που περιέχει φοινικέλαιο είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα απαγορευτεί στην ΕΕ βάσει του σχεδιαζόμενου κανονισμού για τον περιορισμό της αποψίλωσης των δασών.

Το HVO προσφέρει ενδεχομένως στους ιδιοκτήτες φορτηγών ίσως την πιο απλή και εύκολη λύση για την απαλλαγή από τον άνθρακα.

Πόσο άμεσα διαθέσιμο είναι το HVO σήμερα;

Το HVO είναι ένα σχετικά νέο καύσιμο και η εμπορική παραγωγή του δεν ξεκίνησε μέχρι το 2007. Ωστόσο, έκτοτε έχει αυξηθεί ραγδαία. Μεταξύ 2014 και 2023, η παγκόσμια παραγωγή σχεδόν τριπλασιάστηκε. Από το 2023, οι ΗΠΑ παρήγαγαν 11 δισεκατομμύρια λίτρα HVO ετησίως, 4 δισεκατομμύρια λίτρα παράγονταν στην ΕΕ και 1,4 δισεκατομμύρια λίτρα στην Κίνα.

 

Το HVO100, ένα καύσιμο 100% HVO που παράγεται από βιώσιμες πρώτες ύλες, είναι πλέον ευρέως διαθέσιμο στη Σκανδιναβία και την περιοχή της Μπενελούξ και επεκτείνεται στη Γερμανία. Η ιταλική εταιρεία παραγωγής ενέργειας ENI είναι ένας από τους ολοένα και περισσότερους παραγωγούς πετρελαίου που έχουν μετατρέψει τα διυλιστήρια πετρελαίου τους για την παραγωγή HVO και διανέμει τη δική της μάρκα HVO στην Ιταλία με την εμπορική επωνυμία HVOlution.

 

Στις ΗΠΑ, η Diamond Green Diesel συνεχίζει να αναπτύσσεται και να επεκτείνεται και πλέον είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός στον κόσμο (ο μεγαλύτερος είναι η Neste στη Φινλανδία). Εν τω μεταξύ, οι παραγωγοί πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένων των Marathon, Phillips 66 και HollyFrontier , έχουν επίσης μετατρέψει ορισμένα από τα διυλιστήρια πετρελαίου τους σε παραγωγή HVO. Συνολικά, εκτιμάται ότι η παραγωγή HVO στις ΗΠΑ θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 22 δισεκατομμύρια λίτρα μέχρι το τέλος του 2025.

 

Ποιοι είναι οι περιορισμοί του HVO;

Η παραγωγή του HVO είναι δαπανηρή και συνήθως κοστίζει περίπου 10-15% περισσότερο από το πετρέλαιο. Σε κάποιες αγορές γνωρίζει εμπορική επιτυχία και αυτό συμβαίνει επειδή διάφορα κυβερνητικά κίνητρα και επιδοτήσεις βοηθούν στη γεφύρωση της διαφοράς του κόστους και το καθιστούν πιο οικονομικά βιώσιμο.

 

Η αύξηση της παραγωγής θα βοηθήσει στη μείωση του κόστους, ωστόσο, αυτό θα μπορούσε να περιοριστεί από την παγκόσμια έλλειψη βιώσιμων πρώτων υλών. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, τα χρησιμοποιημένα έλαια και λίπη είναι τα βέλτιστα υλικά από περιβαλλοντικής άποψης, αλλά πλέον έχουν πολύ μεγάλη ζήτηση. Στην πραγματικότητα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά ότι, σύμφωνα με τις τρέχουσες προβλέψεις και τις τάσεις της παραγωγής, ο κλάδος των βιοκαυσίμων θα αντιμετωπίσει μια κρίση εφοδιασμού πρώτων υλών έως το 2027.

 

Έχει μέλλον το HVO ως καύσιμο φορτηγών;

Η συμβατότητα του HVO με συμβατικούς κινητήρες καύσης σημαίνει ότι προσφέρει ενδεχομένως στους ιδιοκτήτες φορτηγών την απλούστερη και ευκολότερη οδό για την απαλλαγή από τον άνθρακα. Σε αντίθεση με την ηλεκτροκίνηση ή το φυσικό αέριο, η μετάβαση στο HVO δεν απαιτεί πρόσθετες επενδύσεις σε οχήματα ή υποδομές ανεφοδιασμού – πρόκειται απλώς για ανεφοδιασμό με HVO αντί για πετρέλαιο.

 

Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι ότι δεν έχουν όλοι οι ιδιοκτήτες φορτηγών άμεση πρόσβαση σε οικονομικά προσιτό HVO. Και τα προβλήματα με την προμήθεια βιώσιμων πρώτων υλών σημαίνουν ότι η παγκόσμια παραγωγή HVO δεν μπορεί να αυξηθεί για να καλύψει τη ζήτηση της βιομηχανίας. Για αυτόν τον λόγο, από μόνο του δεν θα λύσει την κλιματική πρόκληση της βιομηχανίας – και μακροπρόθεσμα χρειαζόμαστε ακόμη άλλα εναλλακτικά καύσιμα.

 

Παρ 'όλα αυτά, το HVO εξακολουθεί να προσφέρει πολλές δυνατότητες. Για ορισμένους ιδιοκτήτες φορτηγών τουλάχιστον, προσφέρει μια μακροπρόθεσμη λύση, ενώ για άλλους, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μεταβατικό καύσιμο. Σε κάθε περίπτωση, έχει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην απαλλαγή του κλάδου των μεταφορών από τις εκπομπές άνθρακα.

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα σχετικά με τις διαφορετικές οδούς προς την απαλλαγή από τον άνθρακα, ίσως σας ενδιαφέρει να διαβάσετε:

●      Ποιο είναι το καλύτερο εναλλακτικό καύσιμο για το φορτηγό σας;

●      Διαφορετικοί δρόμοι για ένα μέλλον χωρίς ορυκτά καύσιμα

 

Ή μπορείτε να μάθετε περισσότερα για την ανάπτυξη άλλων εναλλακτικών καυσίμων, όπως το bio-LNG, τα ηλεκτρικά φορτηγά και το υδρογόνο

 

____________

Gerveni, Μ., Τ. Hubbs and S. Irwin. «Βιοντίζελ και Ανανεώσιμο Ντίζελ: Ποια είναι η διαφορά;" farmdoc daily (13):22, Τμήμα Γεωργικής και Καταναλωτικής Οικονομίας, Πανεπιστήμιο του Ιλινόις στην Ουρμπάνα-Σαμπέιν, 8 Φεβρουαρίου 2023

«Ποιες είναι οι εκπομπές καυσαερίων από το HVO;», Prema.

Källmén, A., et. al., “Well-to-wheel LCI data for HVO fuels on the Swedish market”. Αναφορά αριθ. 2019:04, f3 Σουηδικό Κέντρο Γνώσης για τα Ανανεώσιμα Καύσιμα Μεταφορών, Σουηδία.
Williment, Chloe; «Πρέπει η ΕΕ να εξετάσει τη βιωσιμότητα των βιοκαυσίμων;», Sustainability Magazine, 17 Οκτωβρίου 2024

«Όγκος παραγωγής βιοντίζελ HVO παγκοσμίως από το 2014 έως το 2023», Τμήμα Έρευνας Statista, 6 Ιανουαρίου 2025.

 «Παγκόσμια έκθεση στατιστικών βιοενέργειας 2024 - Σύνοψη», Παγκόσμιος Σύνδεσμος Βιοενέργειας.

"Η ORLEN ξεκινά τις πωλήσεις HVO100", Orelen, 2 Οκτωβρίου 2024

Gerveni, Μ., Τ. Hubbs και S. Irwin. «Επισκόπηση της Παραγωγικής Ικανότητας των Μονάδων Ανανεώσιμων Πηγών Ντίζελ στις ΗΠΑ για το 2023 και μετά». farmdoc daily (13):57, Τμήμα Γεωργικής και Καταναλωτικής Οικονομίας, Πανεπιστήμιο του Ιλινόις στην Ουρμπάνα-Σαμπέιν, 29 Μαρτίου 2023.
«Πόσο κοστίζει το καύσιμο HVO σε σύγκριση με το ορυκτό ντίζελ;», Prema
«Πλησιάζει η βιομηχανία βιοκαυσίμων μια κρίση πρώτων υλών;», Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA), Δεκέμβριος 2022.

Σχετικές πληροφορίες

Latest Press Release

Latest Press Release