Είτε πρόκειται για την ικανοποίηση των απαιτήσεων των πελατών, τη συμμόρφωση με κανονιστικές υποχρεώσεις ή την επίτευξη των ίδιων στόχων βιωσιμότητας, οι εταιρείες logistics και μεταφορών δέχονται πιέσεις να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα. Ποιος είναι όμως ο καλύτερος τρόπος για να το πετύχουμε αυτό;
Η μείωση των εκπομπών από τις μεταφορές αποτελεί μια αυξανόμενη πρόκληση, όχι μόνο για τους ίδιους τους μεταφορείς, αλλά και για πολλούς από τους πελάτες τους. Πολλοί αγοραστές μεταφορικών υπηρεσιών έχουν θέσει φιλόδοξους επιστημονικά τεκμηριωμένους στόχους και η επιτυχία θα απαιτήσει τη μείωση των εκπομπών στην αλυσίδα εφοδιασμού σε τομείς όπως οι μεταφορές και η εφοδιαστική.
Η δυνατότητα παροχής μεταφορικών υπηρεσιών με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων δεν αποτελεί μόνο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, εξελίσσεται ταχύτατα σε αναγκαιότητα. Η πρόκληση μπορεί να φαίνεται μεγάλη, αλλά τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν περισσότεροι από ένας τρόποι για να μειώσετε το αποτύπωμα άνθρακα της επιχείρησής σας.
Ο ταχύτερος τρόπος για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα είναι η μετάβαση από το πετρέλαιο κίνησης ορυκτής προέλευσης σε εναλλακτικές λύσεις, όπως η ηλεκτρική ενέργεια χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος, το bio-LNG, το HVO ή το βιοντίζελ (B100). Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι το κόστος και η διαθεσιμότητα καθεμίας από αυτές τις εναλλακτικές λύσεις διαφέρουν σημαντικά από αγορά σε αγορά και, για πολλές επιχειρήσεις, δεν αποτελούν ακόμη βιώσιμη επιλογή.
Ωστόσο, η αλλαγή καυσίμου δεν χρειάζεται να αποτελεί απότομη αλλαγή και μπορεί να ακολουθήσει μια σταδιακή πορεία. Ανάμεσα στο πετρέλαιο κίνησης και τις πλήρως ανανεώσιμες λύσεις, υπάρχουν διάφορα μεταβατικά καύσιμα που μπορούν να προσφέρουν άμεση μείωση των εκπομπών άνθρακα βραχυπρόθεσμα, ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζουν την επιχείρησή σας για την πλήρη μετάβαση μακροπρόθεσμα.
Για παράδειγμα, παρά το γεγονός ότι είναι ορυκτό καύσιμο, το LNG μπορεί να οδηγήσει σε άμεση μείωση των εκπομπών CO2 κατά περίπου 15-20% σε σύγκριση με το πετρέλαιο.[1] Ένα φορτηγό που λειτουργεί με LNG δίνει τη δυνατότητα χρήσης ανανεώσιμου bio-LNG, καθώς αυτό γίνεται ολοένα και πιο διαθέσιμο, επιτρέποντας έτσι τη μείωση των εκπομπών CO₂ σχεδόν στο μηδέν.
Μια άλλη εναλλακτική λύση είναι η ανάμειξη ανανεώσιμων καυσίμων όπως το HVO και το βιοντίζελ με πετρέλαιο σε συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Όπως και με το LNG, αυτό δεν θα εξαλείψει όλες τις εκπομπές CO2 , αλλά θα συμβάλλει σε μείωση. Με την πάροδο του χρόνου, είναι μάλιστα δυνατό να αυξηθεί το ποσοστό ανάμειξης έως ότου το πετρέλαιο κίνησης αντικατασταθεί πλήρως.
Όταν εξετάζουμε τις εκπομπές άνθρακα και τις κλιματικές επιπτώσεις οποιουδήποτε καυσίμου ή συστήματος μετάδοσης κίνησης, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ποιες εκπομπές μετρώνται. Αν πρόκειται για εκπομπές από την πηγή έως τον τροχό, well-to-wheel (TTW), τότε πρόκειται απλώς για τις εκπομπές καυσαερίων από το ίδιο το φορτηγό κατά τη χρήση. Από την άλλη πλευρά, οι εκπομπές από το ρεζερβουαρ στον τροχό, tank-to-wheel (WTW) περιλαμβάνουν εκπομπές από την εξόρυξη, τη διύλιση, την παραγωγή και την μεταφορά του καυσίμου.
Για παράδειγμα, ένα ηλεκτρικό φορτηγό θα έχει μηδενικές εκπομπές TTW. Ωστόσο, οι εκπομπές WTW του μπορεί να διαφέρουν σημαντικά, ανάλογα με το αν η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται παράγεται από άνθρακα ή, στην άλλη ακραία εκδοχή, από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Όσον αφορά το HVO και το βιοντίζελ, οι εκπομπές WTW θα ποικίλλουν ανάλογα με την πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται στην παραγωγή. Αυτό είναι ένα ερώτημα που θα πρέπει να συζητηθεί με τον τοπικό σας προμηθευτή καυσίμων.
Για να προσδιοριστεί ο πλήρης κλιματικός αντίκτυπος ενός φορτηγού καθ' όλη τη διάρκεια ζωής του και ο τρόπος με τον οποίο αυτός επηρεάζεται από το καύσιμο που χρησιμοποιείται, πρέπει να γίνει μια αξιολόγηση κύκλου ζωής (LCA). Αυτό θα σας βοηθήσει να δημιουργήσετε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα του ανθρακικού σας αποτυπώματος και μπορεί να σας καθοδηγήσει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Για να υπολογίσετε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του φορτηγού σας, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον υπολογιστή περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Volvo Trucks, η οποία βασίζεται στις αναλύσεις κύκλου ζωής LCA της Volvo.
Η ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμου είναι εδώ και καιρό απαραίτητη για τη λειτουργία ενός αποδοτικού στόλου – και παραμένει έτσι, καθώς έχει άμεση συσχέτιση και με τις εκπομπές CO2 . Η εξασφάλιση καλής αεροδυναμικής και αντίστασης κύλισης σε ένα όχημα έχει θετικό αντίκτυπο στο αποτύπωμα άνθρακα του, επομένως είναι καλό να τοποθετείτε αεροδυναμικές κατασκευές και χαρακτηριστικά όπως αεροτομές και αεροδυναμικά καλύμματα πλαισίου. Αυτό περιλαμβάνει και το τρέιλερ – πρέπει να βελτιστοποιήσετε ολόκληρο τον συνδυασμό οχημάτων για να αξιοποιηθούν πλήρως οι δυνατότητές του.
Όσον αφορά την αντίσταση κύλισης, είναι απαραίτητο να έχετε τοποθετήσει τα κατάλληλα ελαστικά. Τα ελαστικά βαθμολογούνται ως προς την αντίσταση κύλισης, με την κατηγορία Α να προσφέρει τη χαμηλότερη αντίσταση κύλισης και την καλύτερη ενεργειακή απόδοση και την κατηγορία G να προσφέρει τη μεγαλύτερη αντίσταση κύλισης και τη χαμηλότερη ενεργειακή απόδοση. Η διατήρηση της σωστής πίεσης των ελαστικών και η σωστή ευθυγράμμιση των τροχών βελτιώνουν περαιτέρω την απόδοση. Στην πραγματικότητα, η καλή συντήρηση γενικότερα θα διασφαλίσει βέλτιστη απόδοση και λειτουργία, αποφεύγοντας τα φραγμένα φίλτρα αέρα και λαδιού, καθώς και τις διαρροές καυσίμου.
Ορισμένα από αυτά τα μέτρα μεμονωμένα ενδέχεται να οδηγήσουν σε μια μικρή μόνο μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος. Ωστόσο, όταν συνδυαστούν, όλες οι μικρές αυτές εξοικονομήσεις μπορεί γρήγορα να οδηγήσουν σε σημαντική μείωση.
Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες, ήδη διαθέσιμες σήμερα, για να μειώσετε το ανθρακικό αποτύπωμα της επιχείρησής σας.
Η συνδεσιμότητα και τα δεδομένα διαδραματίζουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων. Υπάρχουν συνδεδεμένες υπηρεσίες που μπορούν να σας βοηθήσουν να παρακολουθείτε την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές CO2 σε ολόκληρους στόλους και μεμονωμένα φορτηγά. Αυτό διευκολύνει τον εντοπισμό συγκεκριμένων περιοχών που χρήζουν βελτίωσης και, στη συνέχεια, την εφαρμογή πιο αποτελεσματικής εκπαίδευσης των οδηγών.
Υπάρχουν υπηρεσίες συνδεσιμότητας που μπορούν να σας βοηθήσουν να υποστηρίξετε τον οδηγό με καθοδήγηση σε πραγματικό χρόνο ενώ οδηγεί, για παράδειγμα ενημερώνοντάς τον πότε φρενάρει πολύ απότομα ή πότε μένει σε λειτουργία ρελαντί για μεγάλο διάστημα. Ή μπορείτε να επενδύσετε στην εκπαίδευση οδηγών, η οποία θα συμβάλλει στη βελτίωση των τεχνικών οδήγησης σε όλο τον στόλο.
Υπάρχουν επίσης συνδεδεμένες υπηρεσίες διαχείρισης στόλου που μπορούν να διευκολύνουν τον προγραμματισμό σε πραγματικό χρόνο και τη βελτιστοποίηση των διαδρομών. Αυτό βοηθά τους οδηγούς να ολοκληρώνουν τα δρομολόγιά τους όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά, με ελάχιστες εκπομπές CO2.
Χρησιμοποιώντας όλες αυτές τις επιμέρους υπηρεσίες σε συνδυασμό με την εκπαίδευση οδηγών, μπορείτε όχι μόνο να μειώσετε το κλιματικό σας αποτύπωμα, αλλά και να μειώσετε το κόστος σας.
Καθώς ολόκληρος ο κλάδος υφίσταται μια τεχνολογική μετατόπιση και με πολλούς στόχους μείωσης του άνθρακα να φαίνονται φαινομενικά χρόνια μακριά, μπορεί να είναι δελεαστικό να ακολουθήσουμε μια προσέγγιση αναμονής. Αλλά αν περιμένετε να κατασκευαστούν νέοι σταθμοί φόρτισης ή να κυκλοφορήσουν φορτηγά υδρογόνου, κινδυνεύετε να μείνετε πίσω. Πολλές εταιρείες με φιλόδοξους στόχους για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα, αναζητούν ήδη σήμερα συνεργάτες στον τομέα των μεταφορών που μπορούν να συμβάλουν σήμερα στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα. Οι μεταφορείς που έχουν ήδη ελαχιστοποιήσει τις εκπομπές τους έχουν σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Κανείς δεν περιμένει ότι ολόκληρη η βιομηχανία θα απαλλαγεί από τις εκπομπές άνθρακα εν μία νυκτί - αλλά υπάρχουν ήδη πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να αρχίσετε να μειώνετε τις συνολικές σας εκπομπές.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα και τα φορτηγά, ίσως σας ενδιαφέρουν:
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2 , ίσως σας ενδιαφέρουν τα εξής:
¹Jozef Gnap και Marek Dočkalik, «Επιπτώσεις της λειτουργίας των φορτηγών LNG στο περιβάλλον», De Gruyter Brill, 4 Οκτωβρίου 2021, https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/eng-2021-0096/html