Trucks

Volvo-FM-Electric-distance-city-trees.jpg

Ποιο είναι το καλύτερο εναλλακτικό καύσιμο για βαρέα φορτηγά;

Lars Mårtensson
2024-04-16
Τεχνολογία και καινοτομία Ηλεκτροκίνηση Εναλλακτικά καύσιμα
Author
Lars Mårtensson
Διευθυντής Περιβάλλοντος και Καινοτομίας στη Volvo Trucks

Ολόκληρος ο κλάδος των μεταφορών πρέπει να απομακρυνθεί από το πετρέλαιο και τα ορυκτά καύσιμα. Ωστόσο, για πολλές επιχειρήσεις, το ερώτημα παραμένει: ποιο από τον αυξανόμενο αριθμό εναλλακτικών καυσίμων είναι το καλύτερο για αυτές – σήμερα και στο μέλλον.

Σε όλο τον κόσμο, οι κυβερνήσεις και οι εταιρείες θέτουν φιλόδοξους κλιματικούς στόχους. Τόσο η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ όσο και η National Climate Task Force στις ΗΠΑ στοχεύουν στην κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, ενώ η Κίνα στοχεύει να έχει μηδενική επιβάρυνση άνθρακα έως το 2060. Εν τω μεταξύ, πάνω από 7000 εταιρείες έχουν θέσει τους δικούς τους κλιματικούς στόχους. Για τις βιομηχανίες μεταφορών και εφοδιασμού, αυτό σημαίνει ότι η μετάβαση από το πετρέλαιο είναι αναπόφευκτη, ενώ για τους ιδιοκτήτες φορτηγών υπάρχουν πολλά μονοπάτια προς ένα μέλλον χωρίς ορυκτά καύσιμα.
 

«Δεν υπάρχει καμία ιδανική λύση που από μόνη της θα επιτρέψει σε ολόκληρη τη βιομηχανία των μεταφορών να απελευθερωθεί από τον άνθρακα», λέει ο Lars Mårtensson, Διευθυντής Περιβάλλοντος και Καινοτομίας της Volvo Trucks. «Αντίθετα, βλέπουμε μια σειρά εναλλακτικών καυσίμων που διατίθενται ή αναπτύσσονται, καθένα με τα δικά του δυνατά και αδύναμα σημεία. Είναι σημαντικό να αξιολογήσετε το καθένα από αυτά και να δείτε ποιο είναι καλύτερο».
 

Για πολλές εταιρείες, η απάντηση διαφέρει ανάλογα με διάφορους παράγοντες, όπως η γεωγραφία, η διαθεσιμότητα, η υποδομή και οι λειτουργικές απαιτήσεις τους.

 

Ποιος είναι ο πραγματικός κλιματικός αντίκτυπος ενός καυσίμου και γιατί είναι σημαντικός

Η ανάγκη μείωσης των εκπομπών άνθρακα είναι η βασική κινητήρια δύναμη πίσω από την ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων, επομένως, είναι φυσικά σημαντικό να λάβουμε υπόψη τον πλήρη αντίκτυπό τους στο κλίμα.
 

Δεν αρκεί μια απλή εξέταση των εκπομπών ενός καυσίμου από την εξάτμιση του οχήματος (από το ρεζερβουάρ στον τροχό) – πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ο τρόπος παραγωγής και διανομής ενός καυσίμου (από την πηγή στον τροχό). Αυτοί οι παράγοντες θα διαφέρουν από αγορά σε αγορά και ενδέχεται να αλλάξουν με την πάροδο του χρόνου.
 

Για παράδειγμα, ο πλήρης κλιματικός αντίκτυπος ενός ηλεκτρικού φορτηγού με μπαταρία είναι χαμηλή όταν η ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές όπως η υδροηλεκτρική ενέργεια, η ηλιακή ενέργεια ή η αιολική ενέργεια. Ωστόσο, είναι πολύ υψηλότερος εάν τροφοδοτείται από ηλεκτρισμό που παράγεται από άνθρακα.
 

Ορισμένες διαδικασίες παραγωγής, όπως το υδρογόνο ή το συνθετικό πετρέλαιο, μπορεί να είναι ενεργοβόρες και η πηγή αυτής της ενέργειας θα επηρεάσει τον συνολικό τους αντίκτυπο στο κλίμα. Επί του παρόντος, περίπου το 99% του παγκόσμιου υδρογόνου παράγεται με χρήση φυσικού αερίου (γνωστό ως «γκρίζο υδρογόνο») και μπορεί στην πραγματικότητα να έχει μεγαλύτερο κλιματικό αποτύπωμα από πολλά ορυκτά καύσιμα, παρόλο που η τεχνολογία παράγει μηδενικές εκπομπές ρύπων στην εξάτμιση.
 

Πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ο πλήρης περιβαλλοντικός αντίκτυπος του καυσίμου. Για παράδειγμα, το υδροεπεξεργασμένο φυτικό έλαιο (HVO), έχει πολύ χαμηλό αντίκτυπο στο κλίμα: αλλά αν παράγεται με βάση το φοινικέλαιο, τότε μπορεί να συμβάλει στην αποψίλωση των δασών. Υπάρχουν επίσης ερωτήματα σχετικά με τον αντίκτυπο που θα έχει η μεγάλης κλίμακας παραγωγή του HVO στη γεωργία και την παραγωγή τροφίμων.
 

Για αυτόν τον λόγο, αν θέλετε να έχετε την πλήρη εικόνα, είναι εξαιρετικά ωφέλιμο να διεξαγάγετε μια αξιολόγηση του κύκλου ζωής (LCA)  του καυσίμου και να συμπεριλάβετε επίσης τις κλιματικές επιπτώσεις του οχήματος καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Αυτό περιλαμβάνει τα πάντα, από τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή του οχήματος μέχρι τον παροπλισμό του.
 

Μπορείτε να κάνετε έναν υπολογισμό με βάση παλαιότερες LCA στο διαδίκτυο με τον υπολογιστή περιβαλλοντικού ίχνους της Volvo Trucks

Βλέπουμε να αναπτύσσεται μια σειρά εναλλακτικών καυσίμων, το καθένα με τα δικά του πλεονεκτήματα και αδυναμίες. Είναι σημαντικό να αξιολογήσετε το καθένα από αυτά και να δείτε ποιο είναι καλύτερο».

Ποιες είναι οι τελευταίες εξελίξεις και τάσεις στα εναλλακτικά καύσιμα;

Ο ρυθμός της αλλαγής συνεχίζει να επιταχύνεται. Ο κανονισμός για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFIR) της ΕΕ, που εισήχθη το 2023, ορίζει ότι έως το 2030, θα πρέπει να είναι διαθέσιμοι στο κοινό σταθμοί γρήγορης φόρτισης φορτηγών κάθε 60 km στους κύριους αυτοκινητόδρομους της Ευρώπης.
 

Στοχεύει επίσης στη δημιουργία ενός δικτύου ανεφοδιασμού υδρογόνου με σταθμούς κάθε 200 km – τόσο για επιβατικά όσο και για φορτηγά – από το 2030 και ύστερα.
 

Όσον αφορά το LNG, το δίκτυο ανεφοδιασμού στην Ευρώπη συνεχίζει να αναπτύσσεται και πέρυσι ξεπέρασε τους 700 σταθμούς ανεφοδιασμού (από μόλις 250 το 2020). Υπολογίζεται ότι θα υπάρχουν πάνω από 2000 σταθμοί μέχρι το 2030.
 

Εν τω μεταξύ, νέες μονάδες παραγωγής Bio-LNG βρίσκονται υπό κατασκευή στη Σουηδία και τη Γερμανία και η παγκόσμια παραγωγή HVO συνεχίζει να αυξάνεται με ταχύτητα. Οι επενδύσεις μεγάλης κλίμακας στην παραγωγή υδρογόνου συνεχίζουν να επιταχύνονται, με το Συμβούλιο Υδρογόνου να εκτιμά ότι το σύνολο των προγραμματισμένων έργων υπερβαίνει πλέον τα 1.400 έργα παγκοσμίως.
 

«Σε τελική ανάλυση, είναι ζήτημα του ποια καύσιμα είναι διαθέσιμα σε εσάς, το κόστος τους, πότε και πού μπορείτε να ξαναγεμίσετε ή να επαναφορτίσετε και εάν αυτό είναι συμβατό με την επιχείρησή σας», λέει ο Lars Mårtensson. «Τα καλά νέα είναι ότι οι επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα αυξάνονται συνεχώς, επομένως είναι σημαντικό να παρακολουθούμε τις τοπικές πρωτοβουλίες και προγράμματα».
 

Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με την κατάσταση των διαφορετικών εναλλακτικών καυσίμων στην περιοχή σας, μια επιλογή είναι να επικοινωνήσετε με την τοπική αντιπροσωπεία της Volvo Trucks, η οποία μπορεί να σας συμβουλεύσει σχετικά με τις διαθέσιμες επιλογές και ευκαιρίες.
 

Μπορείτε επίσης να κατεβάσετε τον απόλυτο οδηγό μας για τα εναλλακτικά καύσιμα για φορτηγά, ο οποίος περιλαμβάνει:

  • Περιγραφές οκτώ διαφορετικών εναλλακτικών καυσίμων που μπορούν πιθανώς να χρησιμοποιηθούν σε βαρέα φορτηγά
  • Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε καυσίμου
  • Μια λίστα με όσα πρέπει να λάβετε υπόψη όταν αποφασίζετε ποιο εναλλακτικό καύσιμο είναι το καταλληλότερο για την επιχείρησή σας
  • Ένας πίνακας που περιγράφει την προσφορά της Volvo Trucks με μια απλή σύγκριση μεταξύ των διαφόρων εναλλακτικών καυσίμων και της διαθεσιμότητάς τους.

Κατεβάστε τον οδηγό εδώ:

Λήψη Format PDF Size 15 MB