Παρόλο που τα φορτηγά που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα κοστίζουν συνήθως περισσότερο από εκείνα που καταναλώνουν ντίζελ, επηρεάζουν επίσης το μακροπρόθεσμο κόστος ιδιοκτησίας. Μόνο κοιτάζοντας την πλήρη εικόνα μπορείτε να καταλάβετε τι πραγματικά κοστίζει ένα φορτηγό που λειτουργεί με εναλλακτικά καύσιμα.
Ο υπολογισμός του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας ενός φορτηγού (TCO) είναι μια αποτελεσματική προσέγγιση για την αγορά ενός νέου οχήματος, καθώς παρέχει μια ολιστική εικόνα του πραγματικού κόστους για μια επιχείρηση.
Αντί να εστιάζει απλώς στην τιμή αγοράς, το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) λαμβάνει υπόψη όλα τα άμεσα και έμμεσα κόστη που σχετίζονται με ένα συγκεκριμένο όχημα κατά την αναμενόμενη διάρκεια ζωής του, συμπεριλαμβάνοντας στον υπολογισμό το κόστος καυσίμου, συντήρησης και επισκευής, την εναπομένουσα αξία, τους φόρους κ.λπ.
Για τα συμβατικά φορτηγά ντίζελ, οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι εξοικειωμένες με το κόστος, καθιστώντας τη διαδικασία σχετικά απλή. Ωστόσο, με εναλλακτικά συστήματα μετάδοσης κίνησης, όπως ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και οχήματα με κινητήρα αερίου, επηρεάζονται πολλές από τις μεταβλητές που περιλαμβάνονται στον υπολογισμό του TCO.
«Τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία και τα φορτηγά με κινητήρα αερίου έχουν υψηλότερες τιμές αγοράς από εκείνα που χρησιμοποιούν ντίζελ. Ωστόσο, υπάρχουν πιθανές εξοικονομήσεις κόστους σε άλλους τομείς που μπορούν να βοηθήσουν να αντισταθμιστεί αυτό», λέει η Pernilla Kemlin, Product Manager της Volvo Trucks. «Για ορισμένες επιχειρήσεις, η μετάβαση σε ένα εναλλακτικό καύσιμο είναι ήδη οικονομικά αποδοτική όσον αφορά το TCO».
Η μεγαλύτερη εξοικονόμηση που μπορεί να επιτευχθεί με τη μετάβαση σε ένα εναλλακτικό καύσιμο είναι μέσω του μειωμένου κόστους καυσίμου. Όλα εξαρτώνται από τις τιμές των καυσίμων, οι οποίες μπορεί να διαφέρουν από αγορά σε αγορά, ωστόσο καύσιμα όπως ο ηλεκτρισμός και το LNG μπορεί συχνά να είναι φθηνότερα από το ντίζελ.
Με ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία, η απόδοση από το ρεζερβουάρ σε τροχό είναι έως και 70-80% καλύτερη από το ντίζελ, που σημαίνει ότι χάνεται λιγότερη ενέργεια κατά τη λειτουργία.
Επιπλέον, πρωτοβουλίες όπως η οδηγία EuroVignette και τα διόδια που χρεώνουν βάσει CO2 θα έχουν ως αποτέλεσμα την αυξημένη φορολόγηση του CO2. Αυτό θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στους υπολογισμούς TCO κατά τη σύγκριση του ντίζελ με οποιοδήποτε καύσιμο μηδενικών εκπομπών.
«Εάν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα εναλλακτικό καύσιμο που είναι φθηνότερο από το ντίζελ, τότε όσο περισσότερο χρησιμοποιείτε το όχημα, τόσο φθηνότερο θα είναι για την επιχείρησή σας», εξηγεί η Pernilla. «Για παράδειγμα, εάν βρίσκεστε σε μια αγορά όπου ο ηλεκτρισμός είναι φθηνός και το ντίζελ είναι ακριβό, τότε όσον αφορά το TCO, ένα ηλεκτρικό φορτηγό θα μπορούσε ήδη να αποδειχθεί πιο οικονομικό από ένα φορτηγό που καταναλώνει ντίζελ».
Όσον αφορά τα ηλεκτρικά φορτηγά, το κόστος επισκευής ή αντικατάστασης της μπαταρίας μπορεί να αποτελέσει σημαντικό κόστος, παρόλο που σπάνια θα χρειαστεί να συμβεί κάτι τέτοιο. Από την άλλη πλευρά, οι ηλεκτρικές γραμμές μετάδοσης κίνησης αποτελούνται από λιγότερα κινούμενα μέρη σε σύγκριση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, με αποτέλεσμα λιγότερη φθορά στα εξαρτήματα. Επίσης, δεν χρειάζεται αλλαγή λαδιών ή φίλτρων, όπως συνηθίζεται σε έναν κινητήρα ντίζελ.
«Σε αυτό το στάδιο, είναι πολύ νωρίς για να δούμε μια σαφή διαφορά κόστους μεταξύ της συντήρησης ενός ηλεκτρικού φορτηγού σε σύγκριση με το ντίζελ, ωστόσο η πρόβλεψη και η γενική προσδοκία είναι ότι θα είναι στο εγγύς μέλλον», λέει η Pernilla. «Τα διαστήματα σέρβις για ηλεκτρικά φορτηγά αναμένεται επίσης να είναι μεγαλύτερα, που σημαίνει λιγότερο χρόνο διακοπής λειτουργίας».
Αυτό συμβαίνει με τα επιβατικά αυτοκίνητα, όπου υπολογίζεται ότι τα κόστη συντήρησης είναι περίπου τα μισά από εκείνα των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Εάν σκέφτεστε να κάνετε τη μετάβαση σε ένα εναλλακτικό καύσιμο, ο υπολογισμός του TCO είναι ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης. Θα σας δώσει μια καλύτερη ιδέα για το πόσο οικονομικά βιώσιμο είναι πραγματικά».
Καθώς το κόστος παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου και ηλεκτρικών συστημάτων μετάδοσης κίνησης συνεχίζει να μειώνεται, το TCO για τα ηλεκτρικά φορτηγά αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια.
Μια πρόσφατη έρευνα από την ανεξάρτητη ερευνητική ομάδα μελετών Energy Innovation στις ΗΠΑ, εκτιμά ότι τα ηλεκτρικά βαρέα φορτηγά, συμπεριλαμβανομένων εκείνων για μεγάλες αποστάσεις, θα είναι σε θέση να προσφέρουν θετικό TCO κατά τη διάρκεια ζωής τους έως το 2030, ακόμη και χωρίς να ληφθούν υπόψη τυχόν κρατικές επιδοτήσεις ή φορολογικά κίνητρα.
Όσον αφορά το LNG και το Bio-LNG, οι τιμές της ενέργειας έχουν σταθεροποιηθεί και ο TCO είναι ήδη θετικός σε πολλές περιπτώσεις χρήσης. Θα πρέπει να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο καθώς η υποδομή παραγωγής και ανεφοδιασμού συνεχίζει να επεκτείνεται.
Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες φορτηγών πρέπει να περιμένουν για να αρχίσουν να εξερευνούν τις επιλογές τους. Για ορισμένες επιχειρήσεις, η απομάκρυνση από το ντίζελ είναι ήδη οικονομικά αποδοτική. Και δεδομένου ότι τόσες πολλές μεταβλητές στις εξισώσεις TCO αλλάζουν συνεχώς, η κατάσταση θα μπορούσε να βελτιωθεί γρήγορα για πολλές άλλες επιχειρήσεις τα επόμενα χρόνια.
Η κατοχή ενός στόλου οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών μπορεί επίσης να βοηθήσει μια επιχείρηση να κερδίσει νέα συμβόλαια από πελάτες που θέλουν να βελτιώσουν τα δικά τους αποτυπώματα βιωσιμότητας.
"Εάν σκέφτεστε να κάνετε τη μετάβαση σε ένα εναλλακτικό καύσιμο, ο υπολογισμός του TCO είναι ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης", λέει η Pernilla. «Θα σας δώσει μια καλύτερη ιδέα για το πόσο οικονομικά βιώσιμη είναι η λύση πραγματικά. Μπορεί να αποδειχθεί πιο οικονομική από όσο φαντάζεστε. Και ακόμη κι αν δεν είναι βιώσιμη σήμερα, θα έχετε τουλάχιστον μια καλύτερη ιδέα για το τι χρειάζεται για να γίνει βιώσιμη».
Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα διαφορετικά εναλλακτικά καύσιμα που είναι διαθέσιμα για τα βαρέα φορτηγά και για να κάνετε την καλύτερη επιλογή για την επιχείρησή σας, συνιστάται να διαβάσετε τα εξής:
Για περισσότερες πληροφορίες και βοήθεια για τον υπολογισμό του Συνολικού Κόστους Ιδιοκτησίας (TCO) για ένα φορτηγό με εναλλακτικό καύσιμο, επικοινωνήστε με την πλησιέστερη αντιπροσωπεία της Volvo Trucks.