Trucks

Ylva Dalerstedt
2024-01-18
Sustainability Εξοικονομήστε καύσιμα
Author
Ylva Dalerstedt
Segment Manager Long Haul

Πώς η ενημερωμένη Ευρωπαϊκή οδηγία για τα τέλη κυκλοφορίας θα επηρεάσει το λειτουργικό κόστος των φορτηγών

Τα διόδια των φορτηγών στην ΕΕ αλλάζουν και τα τέλη θα αυξηθούν δραματικά, ειδικά για τα φορτηγά με κινητήρες πετρελαίου και φυσικού αερίου. Τα σύστημα διοδίων της Γερμανίας, το MAUT, θα είναι το πρώτο που θα εφαρμόσει τη νεότερη οδηγία για τα τέλη κυκλοφορίας. Πώς θα λειτουργήσει λοιπόν το MAUT και τι μπορούν να κάνουν οι χειριστές φορτηγών για να μειώσουν τις εκπομπές και το κόστος; 
 

Τον Μάρτιο του 2022, η Ευρωπαϊκή οδηγία για τα τέλη κυκλοφορίας, η οποία διέπει τα διόδια οδών φορτηγών στην ΕΕ, αναθεωρήθηκε. Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, θα γίνει μετάβαση των οδικών τέλών για τα φορτηγά που ταξιδεύουν στους κύριους αυτοκινητόδρομους της Ευρώπης, ως επί το πλείστον, από τη φόρτιση με βάση τον χρόνο στη φόρτιση με βάση τα πραγματικά χιλιόμετρα που διανύονται μέχρι το 2030.
 

Τα κράτη μέλη της ΕΕ θα κληθούν επίσης να ορίσουν διαφορετικά ποσοστά οδικής χρέωσης με βάση την κατηγορία εκπομπών CO2 ενός φορτηγού. Η κατηγορία εκπομπών θα αποφασιστεί από την κατάταξη VECTO ενός φορτηγού, το τυποποιημένο εργαλείο υπολογισμού της ΕΕ για τη μέτρηση των εκπομπών CO2 με βάση τα δεδομένα που εισάγονται από τον κατασκευαστή. Από τον Ιανουάριο του 2019, όλα τα νέα φορτηγά που πωλούνται στην ΕΕ με μεικτό βάρος οχήματος άνω των 3,5 τόνων, πρέπει να συνοδεύονται από πιστοποιημένη δήλωση για το CO2 και την κατανάλωση καυσίμου, που δημιουργήθηκε από τη VECTO.
 

Τώρα, οι επιχειρήσεις φορτηγών στην Ευρώπη είναι ένα βήμα πιο κοντά στο να δουν αυτήν τη μεταρρύθμιση στην πράξη. Η Γερμανία θα είναι η πρώτη που θα ενημερώσει το δικό της σύστημα MAUT (διόδια) με τις αλλαγές που θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Δεκεμβρίου 2023.
 

«Η φιλοδοξία της ΕΕ δεν είναι μόνο να εναρμονίσει τα διόδια των φορτηγών σε όλη την Ευρώπη. Είναι να δώσει κίνητρα στις επιχειρήσεις φορτηγών να μεταβούν σε καθαρότερα φορτηγά συμβάλλοντας στην επίτευξη των επερχόμενων κλιματικών στόχων. Για να γίνει αυτό, τα λιγότερο φιλικά προς το περιβάλλον φορτηγά θα γίνουν πιο ακριβά στη λειτουργία τους, ενθαρρύνοντας τις επιχειρήσεις φορτηγών να αγοράσουν καλύτερες εναλλακτικές λύσεις», λέει η Ylva Dalerstedt, Υπεύθυνη τμήματος μεγάλων αποστάσεων, Volvo Trucks. 

Ο τρόπος με τον οποίο εξοπλίζετε το φορτηγό σας για να μειώσετε την κατανάλωση καυσίμου και, συνεπώς, των εκπομπών CO2, θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο όσον αφορά το κόστος.

Ο τρόπος με τον οποίο το MAUT χρεώνει επί του παρόντος τις επιχειρήσεις φορτηγών σημαίνει ότι βρίσκεται στην κατάλληλη θέση να εισαγάγει τη μεταρρύθμιση της οδηγίας της ΕΕ. Εφαρμόζει ήδη χρεώσεις ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ενώ τα διόδια βασίζονται στην απόσταση και εποπτεύονται από την κυβέρνηση. Για τα κράτη μέλη τα διόδια των οποίων λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο (Πολωνία, Βέλγιο, Αυστρία, Τσεχία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Σλοβενία ​​και Βουλγαρία), η προθεσμία εισαγωγής των νέων απαιτήσεων είναι ο Μάρτιος του 2024.
 

Τι θα κοστίσει το νέο MAUT στις επιχειρήσεις φορτηγών και πώς θα λειτουργήσει;

Για τα φορτηγά που οδηγούν στη Γερμανία, τα διόδια πρόκειται να αυξηθούν σημαντικά. Για παράδειγμα, το κόστος ανά χιλιόμετρο για ένα φορτηγό πετρελαίου 4x2 σχεδόν θα διπλασιαστεί, από 19 σεντ σε 34,8 σεντ. Προηγουμένως, τα φορτηγά με κινητήρα αερίου εξαιρούνταν από την καταβολή διοδίων ρύπανσης, αλλά σύντομα, ανεξάρτητα από το αν το φορτηγό λειτουργεί με ανανεώσιμο βιοαέριο ή μη ανανεώσιμο φυσικό αέριο, θα υπάρχει χρέωση 33,2 σεντ ανά χιλιόμετρο*, σχεδόν το ίδιο με ένα φορτηγό πετρελαίου. Αυτό συμβαίνει επειδή ο υπολογισμός VECTO λαμβάνει υπόψη μόνο τις εκπομπές CO2 από την εξάτμιση.
 

Ωστόσο, τα φορτηγά μπορούν να βελτιστοποιηθούν για να φτάσουν σε μια καλύτερη κατηγορία εκπομπών και να καταβάλλουν χαμηλότερα διόδια - ακόμη και μικρές προσαρμογές μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά στο κόστος, λέει η Ylva Dalerstedt. "Μια μείωση 5% στις εκπομπές όπως υπολογίζεται από το VECTO θα μπορούσε να κάνει ένα φορτηγό ντίζελ 4 x 2 να μεταβεί από την κατηγορία 1 στην κατηγορία 2. Μια περαιτέρω μείωση 3% θα μπορούσε να το οδηγήσει στην κατηγορία 3. Αυτό σημαίνει ότι ο τρόπος με τον οποίο ρυθμίζετε το φορτηγό σας για μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και, συνεπώς, των εκπομπών CO2, θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο».
 

Το σύστημα MAUT θα κατηγοριοποιήσει τα φορτηγά κατά βάρος και αριθμό αξόνων και υπάρχουν πέντε κατηγορίες εκπομπών (με αντίστοιχες χρεώσεις ανά χιλιόμετρο), όπως περιγράφεται στο παρακάτω κινούμενο γραφικό.

*Τα στοιχεία βασίζονται σε φορτηγό βάρους άνω των 18 τόνων με περισσότερους από πέντε άξονες.

Η Γερμανία θα είναι η πρώτη χώρα που θα εφαρμόσει τις νέες κατηγορίες εκπομπών την 1η Δεκεμβρίου 2023, με το κόστος να αυξάνεται δραματικά για τα φορτηγά με κινητήρες πετρελαίου και φυσικού αερίου. Το συνολικό κόστος διοδίων εξαρτάται από το βάρος του φορτηγού και τον αριθμό των αξόνων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ταξινόμηση ενός οχήματος στις κατηγορίες 2 και 3 για τις εκπομπές CO2 θα επανυπολογιστεί έξι χρόνια μετά την πρώτη καταγραφή (με βάση τις οριακές τιμές που ίσχυαν κατά τη στιγμή της επανεξέτασης).
 

Αυτή η αλλαγή αποσκοπεί στην επίτευξη της τροχιάς μείωσης των εκπομπών της ΕΕ για τα φορτηγά, που προβλέπει μείωση κατά 15% στις εκπομπές CO2 έως το 2025 σε σύγκριση με το 2019 για τα φορτηγά πετρελαίου 6x4 και 4x2 και έναν αυξημένο αναμενόμενο στόχο έως το 2030 (ξεκινώντας το 2025). Τα όρια για τις κατηγορίες εκπομπών CO2 ποικίλλουν και γίνονται αυστηρότερα κάθε χρόνο.
 

Πώς μπορείτε να ρυθμίσετε ένα φορτηγό για να εξασφαλίσετε την καλύτερη βαθμολογία VECTO;

Κατά τη ρύθμιση ενός φορτηγού, υπάρχουν τέσσερις βασικοί παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης - η αεροδυναμική, το σύστημα μετάδοσης κίνησης, η αντίσταση κύλισης και το βάρος.
 

Η αεροδυναμική ενός φορτηγού μπορεί να αντιπροσωπεύει έως και το ένα τρίτο της απώλειας καυσίμου σε μια τυπική λειτουργία πετρελαίου μεγάλων αποστάσεων. Το σχήμα και ο σχεδιασμός της καμπίνας θα πρέπει να ελαχιστοποιούν την αεροδυναμική αντίσταση. Μπορούν επίσης να εγκατασταθούν εκτροπείς αέρα για να βελτιωθεί η ροή του αέρα στα πλαϊνά και στο επάνω μέρος του φορτηγού.
 

Η επιλογή του συστήματος μετάδοσης κίνησης (για φορτηγά πετρελαίου) και τα βοηθητικά του συστήματος είναι ζωτικής σημασίας. Ο κινητήρας, η μετάδοση κίνησης και ο έλεγχος πορείας έχουν τον πιο σημαντικό αντίκτυπο και η πρόσφατη τεχνολογία έχει αυξήσει την απόδοσή τους. Οι κινητήρες Turbo compound παρέχουν πλέον μεγαλύτερη ισχύ και απόδοση καυσίμου και τα αυτοματοποιημένα κιβώτια ταχυτήτων μπορούν να χρησιμοποιούν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για να βελτιστοποιούν κάθε αλλαγή ταχύτητας. Η χρήση του προγνωστικού αυτόματου πιλότου μπορεί επίσης να εξοικονομήσει καύσιμα σε ανηφορικό έδαφος.
 

Η αντίσταση κύλισης αποτελεί περίπου το 9% της κατανάλωσης καυσίμου ενός φορτηγού, ενώ τα ελαστικά να είναι ο κυρίαρχος παράγοντας για τη μείωση αυτών των απωλειών. Για ένα φορτηγό μεγάλων αποστάσεων, το βέλτιστο ελαστικό θα πρέπει να έχει χαμηλό βαθμό αντίστασης κύλισης (ιδανικά με ετικέτα Α για την Ευρώπη) σε συνδυασμό με μια σύσταση καουτσούκ για ελάχιστη τριβή.
 

Τέλος, ένα ελαφρύ φορτηγό βοηθάει επίσης στη μείωση των εκπομπών CO2. Για οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο όπου το ανώμαλο έδαφος δεν παίζει ρόλο, μπορείτε να επιλέξετε ελαφρύτερο σκελετό πλαισίου, μπροστινή ανάρτηση και πίσω άξονα, μεταξύ άλλων ελαφρύτερων εξαρτημάτων.
 

Εναλλακτικά, τώρα είναι μια καλή στιγμή για να αρχίσετε να σκέφτεστε τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών, λέει η Ylva Dalerstedt. «Τα οχήματα μηδενικών εκπομπών, όπως τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία και τα ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, θα εξαιρούνται από τις χρεώσεις CO2 μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2026, όταν θα εισαχθεί ένας πολύ μειωμένος συντελεστής διοδίων. Είναι η προφανής επιλογή εάν θέλετε πραγματικά να μειώσετε το αποτύπωμα CO2 και πιθανώς το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας σας μακροπρόθεσμα».
 

Πώς θα επηρεάσουν τη βιομηχανία φορτηγών τα διόδια που βασίζονται στο CO2 ανά απόσταση;

Αν και η Γερμανία θα είναι η πρώτη που θα εισαγάγει την αναθεωρημένη Ευρωπαϊκή οδηγία για τα τέλη κυκλοφορίας, τα υπόλοιπα μέλη της ΕΕ θα πρέπει να ακολουθήσουν έως το 2024-2025. 
 

Ο υπόλοιπος κόσμος αρχίζει επίσης να δείχνει ενδιαφέρον για όσα συμβαίνουν στην Ευρώπη, λέει η Ylva Dalerstedt. «Το VECTO ειδικότερα παρακολουθείται στενά από χώρες όπως η Μαλαισία και η Κίνα που επιθυμούν να δημιουργήσουν ένα παρόμοιο εργαλείο υπολογισμού με βάση το CO2 για τα διόδια των φορτηγών».
 

«Σε γενικές γραμμές, αυτή είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση για την Ευρώπη και τη βιομηχανία των φορτηγών συνολικά. Για πρώτη φορά, οι επιχειρήσεις φορτηγών θα έχουν κίνητρο να βρουν καλύτερες λύσεις για τη μείωση των εκπομπών CO2 και οι κατασκευαστές φορτηγών θα έχουν ένα σαφές πλαίσιο εργασίας για την παροχή αυτών των λύσεων. Και αυτό είναι που χρειάζεται για να βοηθήσει στη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές».

Μάθετε περισσότερα για τους διαφορετικούς δρόμους προς ένα μέλλον χωρίς ορυκτά καύσιμα εδώ ή διαβάστε πώς η VECTO επηρεάζει τους ιδιοκτήτες φορτηγών.

Related Insights