Τα επόμενα χρόνια, τα δίκτυα υποδομής για εναλλακτικά καύσιμα σε όλη την Ευρώπη θα ενισχυθούν από τον νέο κανονισμό AFIR της ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν πλέον νομικά δεσμευτικοί στόχοι για αριθμούς δημόσιων φορτιστών για φορτηγά και σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου.
Ο Ευρωπαϊκός σύνδεσμος ενέκρινε τον Κανονισμό Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR ) τον Απρίλιο του 2024 ως μέρος του πακέτου του 'Fit for 55', που στοχεύει στη μείωση των εκπομπών ρύπων στην ΕΕ κατά 55% έως το 2030. Ο κανονισμός καλύπτει μια σειρά εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και τρόπους μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων των επιβατικών αυτοκινήτων, των βαρέων οχημάτων, των θαλάσσιων σκαφών και των αεροπορικών οχημάτων.
Είναι μοναδικό τόσο για το εύρος του όσο και για το γεγονός ότι εισάγει νομικά δεσμευτικούς στόχους για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος που θα έχει το AFIR στα ηλεκτρικά φορτηγά είναι ότι έως το 2030, οι σταθμοί φόρτισης για φορτηγά βαρέως τύπου πρέπει να είναι διαθέσιμοι κάθε 120 km κατά μήκος του κύριου δικτύου αυτοκινητοδρόμων της Ευρώπης (δείτε την εικόνα παρακάτω). Τουλάχιστον το 15% του δικτύου πρέπει να συμμορφώνεται μέχρι το 2025, αυξάνοντας στο 50% έως το 2027. Επιπλέον, οι σταθμοί ανεφοδιασμού με υδρογόνο πρέπει να είναι διαθέσιμοι κάθε 200 km έως το 2030.
"Το AFIR θα βοηθήσει στη δημιουργία ενός κεντρικού δικτύου φόρτισης που θα επιτρέπει την οδήγηση μεταξύ οποιωνδήποτε δύο σημείων στην Ευρώπη", λέει ο Henrik Engdahl, Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Volvo Trucks. «Θα προσφέρει επίσης βεβαιότητα στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών φορτηγών και δείχνει ότι γίνονται σημαντικές επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα».
Με τη δημιουργία μιας ελάχιστης βάσης για την υποδομή φόρτισης σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, το AFIR θα συμβάλλει στην επιτάχυνση των πρόσθετων επενδύσεων. Κατ' αρχάς, οι επιδοτήσεις που θα διατεθούν από τα κράτη-μέλη θα δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες για τους φορείς εκμετάλλευσης των σταθμών φόρτισης, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που κατασκευάζουν επί του παρόντος φορτιστές για επιβατικά αυτοκίνητα. Αυτό, με τη σειρά του, θα βελτιώσει τις οικονομίες κλίμακας και θα δημιουργήσει μια ακόμη ισχυρότερη επιχειρηματική βάση για περισσότερους δημόσιους φορτιστές.
«Όπως συνέβαινε παλιά με τα επιβατικά αυτοκίνητα, έχουμε μια κατάσταση φαύλου κύκλου», εξηγεί ο Henrik. «Χωρίς επαρκή υποδομή, είναι δύσκολο να επενδύσεις σε ηλεκτρικά φορτηγά, αλλά χωρίς σημαντικό πληθυσμό οχημάτων, είναι δύσκολο να επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης. Αυτό που θα κάνει το AFIR είναι να συμβάλλει στην επίλυση αυτού του διλήμματος. Δεν θα καλύψει όλες τις ανάγκες υποδομής φόρτισης από μόνο του, αλλά θα προχωρήσει την κατάσταση και θα δώσει ώθηση στην πρόοδο».
Το προγραμματισμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης της Ε.Ε θα επιτρέψει στα ηλεκτρικά φορτηγά να καλύπτουν σημαντικά μεγαλύτερες αποστάσεις και θα ηλεκτροδοτήσει ένα πολύ ευρύτερο φάσμα εφαρμογών και βιομηχανιών. Το προγραμματιζόμενο δίκτυο υδρογόνου θα διευκολύνει επίσης την κυκλοφορία φορτηγών με υδρογόνο στο μέλλον, μόλις αυτά γίνουν διαθέσιμα.
«Αυτή τη στιγμή, πολλοί πελάτες ηλεκτρικών φορτηγών φορτίζουν στην οικεία τους βάση και επομένως περιορίζονται σε μια ακτίνα λειτουργίας γύρω από αυτήν», λέει ο Henrik. «Εάν μπορείτε να επαναφορτίσετε μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια της ημέρας, κάτι που είναι πιο πιθανό με ένα καλό δίκτυο δημόσιων φορτιστών, μπορείτε να επεκτείνετε σημαντικά αυτήν την εμβέλεια λειτουργίας».
Εάν μπορείτε να επαναφορτίσετε μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια της ημέρας, κάτι που είναι πιο πιθανό με ένα καλό δίκτυο δημόσιων φορτιστών, μπορείτε να επεκτείνετε σημαντικά αυτήν την εμβέλεια λειτουργίας.
Ένα από τα σημαντικότερα αποτελέσματα του AFIR είναι ότι ευθυγραμμίζει όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και δημιουργεί συναίνεση σχετικά με τη μελλοντική κατεύθυνση των εναλλακτικών καυσίμων. Μπορεί να θεωρηθεί ένα είδος δήλωσης προθέσεων όσον αφορά την ανάπτυξη της υποδομής, αλλά και ως διαβεβαίωση ότι επίκεινται σημαντικές επενδύσεις. Τόσο για τους σημερινούς όσο και για τους μελλοντικούς ιδιοκτήτες ηλεκτρικών φορτηγών, το AFIR επιβεβαιώνει επίσης το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά φορτηγά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ολοένα αυξανόμενο αριθμό μεταφορικών εργασιών.
Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα και τις μελλοντικές τάσεις στις εξελίξεις των υποδομών, μπορεί να σας ενδιαφέρει να διαβάσετε:
● Ποιο είναι το καλύτερο εναλλακτικό καύσιμο για βαρέα φορτηγά;
● Διαφορετικές διαδρομές για ένα μέλλον χωρίς ορυκτά καύσιμα για φορτηγά
● 7 συνήθεις ερωτήσεις σχετικά με τα φορτηγά υδρογόνου
● Πώς να προσαρμόσετε μια επιχείρηση σε ηλεκτρικά φορτηγά
● Δοκιμάστε τον εαυτό σας: Είναι τα ηλεκτρικά φορτηγά κατάλληλα για εσάς;