Trucks

Πώς να προσαρμόσετε μια επιχείρηση στα ηλεκτρικά φορτηγά και τη φόρτιση

Henrik Engdahl
2023-03-13
Τεχνολογία και καινοτομία Ηλεκτροκίνηση Εναλλακτικά καύσιμα
Author
Henrik Engdahl
Customer Charging Manager

Για ορισμένες επιχειρήσεις, η τρέχουσα ανάγκη ενός ηλεκτρικού φορτηγού να σταματά και να φορτίζει είναι μια πρόκληση που θα μπορούσε να τις αποτρέψει από το να εφαρμόσουν τη νέα τεχνολογία. Ωστόσο, αρκετές εταιρείες έχουν ήδη αποδείξει ότι μπορεί να είναι δυνατή η ηλεκτροκίνηση μόνο με μικρές προσαρμογές.

Για να μπορέσει μια επιχείρηση φορτηγών να κάνει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, η φόρτιση και τα όρια εμβέλειας του οχήματος πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τον σχεδιασμό των δρομολογίων και των προγραμμάτων. Η πρόκληση είναι η προσαρμογή τους ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο χρόνος που χάνεται για τη φόρτιση.

 



Με έδρα τη μικρή πόλη Tomelilla στη νότια Σουηδία, η Erikssons Åkeri είναι μία από τις πρώτες εταιρείες που ενσωμάτωσε με επιτυχία ηλεκτρικά φορτηγά στο στόλο της για περιφερειακή διανομή. Στα τέλη του 2021, η εταιρεία απέκτησε ένα από τα πρώτα ηλεκτροκίνητα φορτηγά που κατασκευάστηκαν ποτέ σε σειρά από τη Volvo. Τώρα λειτουργεί τρία φορτηγά στην περιφερειακή διανομή για περίπου 12 ώρες την ημέρα.



«Θέλουμε να είμαστε ηγέτες στον κλάδο μας και μαζί με τους πελάτες μας να ηγηθούμε της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση», λέει ο Gunnar Eriksson, διευθύνων σύμβουλος της Erikssons Åkeri.

«Δεδομένου ότι όλο και περισσότεροι από τους πελάτες μας έχουν απαιτήσεις βιωσιμότητας, η ύπαρξη αυτών των ηλεκτρικών φορτηγών στο στόλο μας μάς δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και μας καθιστά πρώτους υιοθετητές στην προσφορά μεταφορών χωρίς ορυκτά καύσιμα».

Πώς να προσαρμόσετε τις διαδρομές και τα δρομολόγια ώστε να αυξήσετε την ηλεκτρική εμβέλεια

Για πολλές εταιρείες που επιθυμούν να μεταβούν στην ηλεκτροκίνηση, η εύρεση του κατάλληλου χρόνου και τόπου για τη φόρτιση συχνά επισημαίνεται ως σημαντική πρόκληση. Τα ηλεκτρικά φορτηγά της Erikssons Åkeri χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά εμπορευμάτων από το κέντρο διανομής της στο Tomelilla στους πελάτες της στην πόλη Μάλμε και γύρω από αυτήν - περίπου 70 χιλιόμετρα μακριά. Κατά μέσο όρο, τα φορτηγά λειτουργούν περίπου 12 ώρες την ημέρα και καλύπτουν έως και 350 χιλιόμετρα. Το κλειδί για να λειτουργήσει αυτό είναι να βρεθούν οι δυνατότητες φόρτισης που έχουν τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις προσαρμογής στον προγραμματισμό της διαδρομής του φορτηγού και στο ημερήσιο πρόγραμμα.

Η ύπαρξη αυτών των ηλεκτρικών φορτηγών προσδίδει στο στόλο μας ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και μας καθιστά πρώτους υιοθετητές στην προσφορά μεταφορών χωρίς ορυκτά καύσιμα.

«Έχουμε επενδύσει σε δικό μας σταθμό φόρτισης στις εγκαταστάσεις μας στην Tomelilla και έχουμε κάποιους πελάτες που έχουν επενδύσει σε δική τους υποδομή φόρτισης, την οποία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κατά την εκφόρτωση», λέει ο Christian Pedersen, Key Account Manager στην Erikssons Åkeri. «Υπάρχουν επίσης δημόσιοι σταθμοί φόρτισης για βαρέα οχήματα στο Μάλμε και το Χέλσινγκμποργκ. Συνήθως φορτίζουμε εκεί για 30-45 λεπτά κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού διαλείμματος του οδηγού, οπότε δεν χάνουμε χρόνο».

 

Το φορτηγό χρειάζεται 2,5 ώρες για να φορτίσει πλήρως κατά τη διάρκεια της νύχτας στην αποθήκη της Erikssons Åkeri, ενώ η φόρτιση κατά τη διάρκεια του μεσημεριανού γεύματος σε δημόσιο σταθμό αυξάνει την αυτονομία έως και 100 χιλιόμετρα. Για να παρακολουθούν την κατάσταση της μπαταρίας και τους χρόνους φόρτισης κατά τη διάρκεια μιας βάρδιας, οι οδηγοί μπορούν να χρησιμοποιούν διάφορες συνδεδεμένες υπηρεσίες.



«Προσπαθούμε να σχεδιάζουμε τις διαδρομές έτσι ώστε η στάθμη της μπαταρίας να βρίσκεται πάντα στο βέλτιστο εύρος 20-80%», προσθέτει ο Christian Pedersen. «Με τα ηλεκτρικά φορτηγά δεν μπορείτε να είστε ακόμα τόσο ευέλικτοι, οπότε πρέπει να σχεδιάζουμε από κοινού με τους οδηγούς μας. Ακόμη μαθαίνουμε για τους περιορισμούς και τις εμβέλειές τους, αλλά σε αυτές τις διαδρομές, νομίζω ότι έχουμε επιτύχει αρκετά στην αντικατάσταση των πετρελαιοκίνητων φορτηγών».

Η ανταπόκριση των πελατών και των οδηγών

Η συνολική αντίδραση ήταν θετική, με τους πελάτες να έλκονται από τη δυνατότητα μείωσης των εκπομπών CO2 στην αλυσίδα αξίας τους και τους οδηγούς να εκτιμούν ιδιαίτερα το πιο ήσυχο περιβάλλον εργασίας και την εξάλειψη των καυσαερίων. «Ιδιαίτερα για τους νεότερους οδηγούς μας, ήταν συναρπαστικό να μπορούν να εργαστούν με νέα τεχνολογία και να οδηγήσουν δοκιμαστικά το πρώτο ηλεκτρικό φορτηγό που παράγεται σε σειρά».

 

Η λειτουργία με χωρητικότητα της μπαταρίας μεταξύ 20-80% θεωρείται βέλτιστη, καθώς επιτρέπει ένα ασφαλές περιθώριο για τυχόν απρόβλεπτα συμβάντα, ενώ παράλληλα συμβάλλει στη διατήρηση της διάρκειας ζωής της μπαταρίας. Η μπαταρία δεν θα πρέπει να φορτίζεται πλήρως εάν στέκεται ακίνητη για μεγάλα χρονικά διαστήματα, ώστε να αποφεύγεται η περιττή φθορά, ωστόσο συνιστάται να φορτίζεται πλήρως πριν από μια αποστολή μεταφοράς, καθώς αυτό θα έχει αμελητέο αντίκτυπο.

 

Εξελίξεις στην υποδομή χρέωσης και μελλοντικές τάσεις

Η Erikssons Åkeri είναι ενθουσιασμένη με τη συνέχιση των επενδύσεων και την επέκταση του ηλεκτρικού της στόλου. Επί του παρόντος, συμμετέχει σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα όπου χρησιμοποιούνται ηλεκτρικά φορτηγά σε ένα από τα τακτικά δρομολόγιά της από το Tomelilla της Σουηδίας προς τη Δανία και πάλι πίσω - μια συνολική απόσταση άνω των 320 χιλιομέτρων μετ' επιστροφής. Υπάρχουν ακόμη κάποιες προκλήσεις που θα πρέπει να ξεπεραστούν πριν από την υιοθέτηση των ηλεκτρικών φορτηγών σε μεγαλύτερες διαδρομές και η Erikssons Åkeri τονίζει ότι αυτό θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες που δεν είναι υπό τον έλεγχό της.

 

«Πρέπει να ακολουθήσουμε τη ζήτηση από τους πελάτες μας και πολλά εξαρτώνται επίσης από το επίπεδο υποστήριξης από την κοινωνία στο σύνολό της», λέει ο Christian Pedersen. «Αυτή τη στιγμή, το κόστος ενός ηλεκτρικού φορτηγού είναι πολύ υψηλό. Ορισμένοι πελάτες είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για την ηλεκτρική μεταφορά, αλλά πρέπει να γίνουν περισσότερα για να μειωθεί η τιμή, αν θέλουμε να είναι ανταγωνιστική. Και η εμβέλεια πρέπει επίσης να είναι μεγαλύτερη προτού αποτελέσει βιώσιμη επιλογή για πολλές από τις άλλες διαδρομές μας».



Τα καλά νέα είναι ότι οι τρέχουσες τάσεις δείχνουν ότι τόσο το κόστος όσο και η εμβέλεια αναμένεται να βελτιωθούν. «Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι μια τέτοια μετάβαση πρέπει να εισαχθεί ανά τμήμα, ανά αγορά», λέει ο Henrik Engdahl, Business Development Director, Volvo Trucks. «Αυτό που κάνει τώρα η Erikssons Åkeri είναι να εισέλθει στο επόμενο σύνορο - τις περιφερειακές μεταφορές - και αν είναι επιτυχής, αυτό θα μας βοηθήσει να επεκταθούμε σε αυτό το τμήμα. Καθώς το κάνουμε αυτό, οι όγκοι των ηλεκτρικών φορτηγών που θα παράγονται θα αυξηθούν, γεγονός που θα βελτιώσει τις οικονομίες κλίμακας και θα μειώσει το κόστος. Με την αυξημένη διαθεσιμότητα δημόσιας φόρτισης θα αυξηθεί επίσης η ευελιξία των οχημάτων που παράγουμε σήμερα, επιτρέποντάς τους έτσι να λειτουργούν σε νέα τμήματα».

Ακόμα μαθαίνουμε για τους περιορισμούς και την εμβέλειά τους, αλλά σε αυτές τις διαδρομές, νομίζω ότι είμαστε αρκετά επιτυχημένοι στην αντικατάσταση των πετρελαιοκίνητων φορτηγών.

Οι υποδομές φόρτισης για βαρέα ηλεκτρικά φορτηγά προβλέπεται να αναπτυχθούν σημαντικά τα επόμενα δύο χρόνια, με την αγορά να αναμένεται να διπλασιαστεί στην Ευρώπη και να τριπλασιαστεί σχεδόν στην Κίνα. Ταυτόχρονα, η τεχνολογία των μπαταριών βελτιώνεται συνεχώς. «Αν εξετάσουμε την πρόοδο που έχουμε κάνει μέχρι σήμερα, το 2019, όταν λανσάραμε για πρώτη φορά ένα ηλεκτρικό φορτηγό, είχε μέγιστη χωρητικότητα 200 kWh», λέει ο Henrik. «Η δεύτερη γενιά είχε 264 kWh και αυτό που έχουμε σήμερα είναι πλέον περίπου 540 kWh. Έτσι, ουσιαστικά, έχουμε διπλασιάσει την εμβέλεια των οχημάτων μέσα σε μόλις 3-4 χρόνια. Μαζί με την αυξημένη ισχύ φόρτισης, αντιμετωπίζονται οι περιορισμοί των ηλεκτρικών μεταφορών».

 

Κατά τη διάρκεια του πρόσφατου πιλοτικού προγράμματος οδήγησης ενός ηλεκτρικού φορτηγού από τη Σουηδία στη Δανία και πίσω, ακολουθήσαμε έναν από τους οδηγούς της Erikssons Åkeri για να  διαπιστώσουμε:

 

  • Πώς είναι να οδηγείς ένα ηλεκτρικό φορτηγό για μια ολόκληρη ημέρα μεταξύ δύο διαφορετικών χωρών
  • Πώς προσαρμόζει η εταιρεία τη διαδρομή της για τη φόρτιση
  • Πώς επηρεάζει η φόρτιση το πρόγραμμα και τον φόρτο εργασίας του οδηγού

Παρακολουθήστε ολόκληρη την ταινία