Από την κυκλοφορία των ηλεκτρικών φορτηγών, οι φορείς συλλογής απορριμμάτων και διαχείρισης αποβλήτων ήταν από τους πρώτους που υιοθέτησαν τη νέα τεχνολογία. Γιατί λοιπόν συμβαίνει αυτό; Τι είναι αυτό στη διαχείριση αποβλήτων που την καθιστά τόσο κατάλληλη για ηλεκτρικά φορτηγά;
Η εταιρεία διαχείρισης αποβλήτων HVC είναι υπεύθυνη για τη συλλογή απορριμμάτων σε 52 δήμους σε όλη την Ολλανδία. Το 2018, πήρε την απόφαση να επενδύσει σε ηλεκτρικά φορτηγά. Από τότε, δεν έχει κοιτάξει πίσω.
«Εκτός από το γεγονός ότι η βιωσιμότητα είναι σημαντική για εμάς ως εταιρεία, το κάνουμε επίσης επειδή όλο και περισσότεροι δήμοι εισάγουν ζώνες χαμηλών και μηδενικών εκπομπών», λέει ο Evert-Jan Plas, Διευθυντής Στόλου της HVC.
Σήμερα, το 20% των 400 οχημάτων της εταιρείας κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια και η φύση της επιχείρησής της σημαίνει ότι η μετάβαση ήταν σχετικά ομαλή. Έχοντας αρχικά επενδύσει σε έναν φορτιστή 150 kW, η εταιρεία σύντομα συνειδητοποίησε ότι οι φορτιστές των 50 kW ήταν επαρκείς. «Η αυτονομία δεν αποτελεί πρόβλημα για εμάς, καθώς οδηγούμε μόνο 100 χλμ. την ημέρα το πολύ.» Μετά τη δουλειά, τα οχήματα σταθμεύουν κατά μέσο όρο 14 ώρες, κάτι που είναι υπεραρκετό για να τα φορτίσει πλήρως.
Με έναν αυξανόμενο στόλο ηλεκτρικών φορτηγών, η HVC μπορεί να συνεχίσει να συλλέγει σκουπίδια στον αυξανόμενο αριθμό ζωνών χαμηλών και μηδενικών εκπομπών στην περιοχή εξυπηρέτησής της, ενώ οι κάτοικοι μπορούν πλέον να παραλαμβάνουν τα σκουπίδια τους χωρίς να ενοχλούνται από τα καυσαέρια ή τον θόρυβο. Στην πραγματικότητα, λόγω του χαμηλού θορύβου, η HVC διερευνά το ενδεχόμενο να ξεκινήσει τις υπηρεσίες αποκομιδής νωρίτερα από το συνηθισμένο ωράριο στις 7:30 π.μ.
Η HVC δεν είναι η μόνη – είναι μόνο μία από τον αυξανόμενο αριθμό εταιρειών διαχείρισης αποβλήτων που επενδύουν σε ηλεκτρικούς στόλους . Στην πραγματικότητα, οι δήμοι σε όλο τον κόσμο ενδιαφέρονται ολοένα και περισσότερο για το τι μπορούν να προσφέρουν τα ηλεκτρικά απορριμματοφόρα στις κοινότητές τους .
Ενώ η αυτονομία και το ωφέλιμο φορτίο παραμένουν προκλήσεις για πολλούς ιδιοκτήτες φορτηγών που επιθυμούν να μεταβούν στην ηλεκτρική ενέργεια, αυτοί οι παράγοντες έχουν μικρότερο αντίκτυπο στα απορριμματοφόρα λόγω των μοναδικών κύκλων τους οδήγησης. Η φύση της εργασίας τους σημαίνει ότι συνήθως καλύπτουν μικρές αποστάσεις με χαμηλές ταχύτητες, συχνές στάσεις και εκκινήσεις και αρκετή λειτουργία στο ρελαντί.
Οι ακριβείς εκτιμήσεις μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με την πόλη και την περιοχή, αλλά σε μία μόνο ημέρα ένα απορριμματοφόρο μπορεί να κάνει περισσότερες από 1000 στάσεις, καλύπτοντας μόνο 200 km περίπου.[1] Όσον αφορά τα χιλιόμετρα ανά λίτρο καυσίμου, αυτοί οι κύκλοι οδήγησης καθιστούν τα απορριμματοφόρα από τα λιγότερο αποδοτικά ως προς την κατανάλωση καυσίμου σε δημόσιους δρόμους.
Έπειτα, υπάρχει η πρόσθετη πρόκληση της εργασίας σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, κοντά σε κατοικίες, σχολεία και εγκαταστάσεις υγειονομικής περίθαλψης – περιοχές πιο ευαίσθητες στον θόρυβο και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Κατά συνέπεια, τα απορριμματοφόρα συχνά υπόκεινται σε αυστηρότερους κανονισμούς από τους δήμους και τις κυβερνητικές αρχές όσον αφορά το πότε και πού μπορούν να λειτουργούν. Όπως συμβαίνει και με τα HVC, ο αυξανόμενος αριθμός ζωνών χαμηλών εκπομπών (LEZs) και ζωνών μηδενικών εκπομπών (ZEZs) που δημιουργούνται περιορίζουν επίσης ολοένα και περισσότερο τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά στις αστικές περιοχές.
Ενώ πολλοί ιδιοκτήτες φορτηγών μπορούν να επιτύχουν σημαντική εξοικονόμηση κόστους μεταβαίνοντας από πετρέλαιο στην ηλεκτροκίνηση, τα απορριμματοφόρα μπορούν ενδεχομένως να εξοικονομήσουν ακόμη περισσότερα, λόγω της συγκριτικά υψηλής κατανάλωσης καυσίμου τους. Στην πραγματικότητα, οι κύκλοι οδήγησης είναι ιδιαίτερα κατάλληλοι για τα ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης κίνησης. Οι συχνές στάσεις, εκκινήσεις και επιβραδύνσεις, που σε ένα συμβατικό φορτηγό πετρελαίου επιβαρύνουν σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου, μπορούν στην πραγματικότητα να διευκολύνουν τη φόρτιση της μπαταρίας μέσω της αναγεννητικής πέδησης.
Η αυτονομία αποτελεί επίσης μικρότερη πρόκληση σε σύγκριση με άλλα τμήματα. Οι ημερήσιες αποστάσεις οδήγησης των περισσότερων απορριμματοφόρων είναι σαφώς εντός του εύρους των σημερινών ηλεκτρικών μοντέλων. Στην πραγματικότητα, ακόμη και το πιο αργό, πιο οικονομικό πρότυπο φόρτισης AC μπορεί να επαρκεί για τις καθημερινές εργασίες των περισσότερων απορριμματοφόρων. Η οδήγηση σε προβλέψιμες διαδρομές διευκολύνει επίσης την εφαρμογή επαναφόρτισης στη διαδρομή, εάν χρειαστεί. Συνολικά, αυτό μετριάζει πολλές από τις προκλήσεις σχετικά με την αυτονομία και τις ευκαιρίες φόρτισης που αντιμετωπίζουν συνήθως άλλοι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών φορτηγών.
Μεταξύ των περισσότερο ωφελημένων από τα ηλεκτρικά απορριμματοφόρα είναι οι κοινότητες που εξυπηρετούν. Με μηδενικές εκπομπές καυσαερίων και χαμηλό θόρυβο, τα σκουπίδια και τα απορρίμματα μπορούν να συλλεχθούν με ελάχιστο αντίκτυπο στους κατοίκους, βελτιώνοντας παράλληλα τη συνολική ποιότητα ζωής στη γειτονιά.
Για τους χειριστές, ο χαμηλός θόρυβος των ηλεκτρικών απορριμματοφόρων μπορεί να σημαίνει διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, όπως νωρίς το πρωί ή πιο αργά το βράδυ. Τα πιο αθόρυβα φορτηγά χωρίς καυσαέρια σημαίνουν επίσης ένα καλύτερο εργασιακό περιβάλλον για τους εργαζομένους.
Καθώς οι πόλεις και οι δήμοι επιδιώκουν ολοένα και περισσότερο να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα για να επιτύχουν αυστηρούς στόχους μείωσης, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις καθίστανται γρήγορα βασικό κριτήριο στις δημοτικές προσφορές για τη συλλογή αποβλήτων. Συνεπώς, η κατοχή ενός ηλεκτρικού στόλου οχημάτων αποτελεί ένα τεράστιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Με τόσα πολλά πλεονεκτήματα, δεν είναι περίεργο που η αποκομιδή απορριμμάτων αποτελεί έναν αναπτυσσόμενο τομέα για τα ηλεκτρικά φορτηγά. Όπως έχουν τα πράγματα σήμερα, κανένα άλλο εναλλακτικό καύσιμο δεν προσφέρει τον ίδιο συνδυασμό μείωσης των εκπομπών άνθρακα και χαμηλού θορύβου.
Μάθετε περισσότερα για τη γκάμα ηλεκτρικών οχημάτων της Volvo Trucks κατάλληλων για την αποκομιδή απορριμμάτων.
Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα ηλεκτρικά φορτηγά γενικά, ίσως σας ενδιαφέρουν τα εξής:
● Νέες τάσεις και καινοτομίες στην τεχνολογία μπαταριών
[1] Michael J. Coren, «Τα οικονομικά των ηλεκτρικών απορριμματοφόρων είναι καταπληκτικά», Quartz, 21 Ιουλίου 2022, https://qz.com/749622/the-economics-of-electric-garbage-trucks-are-awesome