Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση έχει πολλά οφέλη για το περιβάλλον: αλλά πώς επηρεάζει την ασφάλεια; Είναι ασφαλή για φόρτιση τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία; Πώς πρέπει να συντηρούνται και να επισκευάζονται; Και υπάρχει όντως αυξημένος κίνδυνος πυρκαγιάς;
Τα τελευταία χρόνια, οι αναφορές των μέσων ενημέρωσης για μπαταρίες ιόντων λιθίου σε καταναλωτικά αγαθά που καίγονται στις φλόγες συνέβαλαν σε μια κοινή παρανόηση σχετικά με την ασφάλεια των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία. Ωστόσο, μελέτες δείχνουν ότι οι πυρκαγιές είναι λιγότερο συχνές στα ηλεκτρικά οχήματα από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η μετάβαση στο ηλεκτρικό εξακολουθεί να εγείρει νέα ζητήματα ασφάλειας, αλλά οι κίνδυνοι δεν είναι υψηλότεροι – απλώς διαφορετικοί.
Η μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ μιας ηλεκτρικής γραμμής μετάδοσης κίνησης και ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι τα τεράστια πακέτα μπαταριών. Για παράδειγμα, ένα Volvo FH Aero Electric μπορεί να αποτελείται από έως και έξι συστοιχίες μπαταριών που ζυγίζουν περισσότερο από 500 κιλά το καθένα. Αντιπροσωπεύουν όμως κίνδυνο πυρκαγιάς;
"Εάν ένα ηλεκτρικό φορτηγό εμπλακεί σε σοβαρή σύγκρουση, θα μπορούσε να υπάρξει διαρροή και στη χειρότερη περίπτωση, τα εσωτερικά βραχυκυκλώματα θα μπορούσαν να προκαλέσουν πυρκαγιά", λέει ο Pontus Enhager, Product Manager Electromobility της Volvo Trucks. «Στην απίθανη περίπτωση που ένα ηλεκτρικό όχημα πιάσει φωτιά, τυπικά θα καεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε σύγκριση με ένα μη ηλεκτρικό όχημα, καθώς τα κατεστραμμένα στοιχεία μπαταρίας απελευθερώνουν ηλεκτρολύτες σταδιακά. Ωστόσο, όπως ακριβώς έγινε με τα πετρελαιοκίνητα οχήματά μας, έχουμε καταβάλει ενδελεχή προσπάθεια για να μετριάσουμε τον αντίκτυπο και τις συνέπειες ενός σοβαρού ατυχήματος".
Μερικοί από τους παράγοντες που πρέπει να αντιμετωπιστούν για τον περιορισμό του κινδύνου πυρκαγιάς περιλαμβάνουν τη διαχείριση θερμοκρασίας, το στιβαρό περίβλημα και την παρακολούθηση όλων των σχετικών συστημάτων για την πρόληψη κινδύνων όπως η υπερφόρτιση.
Υπάρχουν συστήματα ασφαλείας που λειτουργούν όλο το εικοσιτετράωρο για να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο να συμβεί κάτι στην αρχή
Για την κατασκευή μιας μπαταρίας χρειάζονται πολλά στοιχεία μπαταρίας, τα οποία συνδυάζονται σε συγκροτήματα μπαταρίας. Στη συνέχεια, αυτά τα συγκροτήματα συνδυάζονται για τη δημιουργία μιας συστοιχίας μπαταριών. Για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων ενός ατυχήματος, οι μπαταρίες περικλείονται σε ένα στιβαρό και ανθεκτικό στις καιρικές συνθήκες κέλυφος και οι συστοιχίες μπαταριών ενσωματώνονται με τη χαλύβδινη πλευρική δομή πρόσκρουσης του σασί του φορτηγού. Αυτό τους βοηθά να αντέχουν τις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας, την εισροή νερού, τα συντρίμμια από το δρόμο και τις συγκρούσεις.
Το μέγεθος και το βάρος των μπαταριών, καθώς και η ευαισθησία των κυψελών τους, θέτει επίσης ειδικές απαιτήσεις για την προστασία και τις βάσεις τους. "Οι συστοιχίες μπαταριών τάσης έλξης ζυγίζουν εκατοντάδες κιλά η καθεμία και τα σημερινά ηλεκτρικά φορτηγά της Volvo μπορούν να μεταφέρουν έως και έξι μπαταρίες", προσθέτει ο Pontus. «Είναι σημαντικό να στερεώνονται με ασφάλεια και να προστατεύονται από εξωτερικές κρούσεις, για να διασφαλίζεται ότι παραμένουν στη θέση τους και να ελαχιστοποιούνται οι κίνδυνοι σε περίπτωση σύγκρουσης».
Για να διευκολυνθεί αυτή η στερέωση, ολόκληρη η γραμμή μετάδοσης κίνησης και η μονάδα αποθήκευσης ενέργειας τοποθετούνται με ενιαίο τρόπο για μεγιστοποίηση της προστασίας, όπου ηλεκτρονικά και καλώδια προστατεύονται από τις κύριες δοκούς και την ειδική δομή προστασίας από σύγκρουση του πλαισίου. Οι δομές που περιβάλλουν τις μπαταρίες ελέγχονται για να αντέχουν την ενέργεια από ένα τυπικό επιβατικό αυτοκίνητο που οδηγεί κατευθείαν σε αυτές.
Παρακολουθήστε αυτήν την ταινία για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τις δοκιμές πρόσκρουσης της Volvo Trucks για τα ηλεκτρικά της οχήματα.
Όλα τα ηλεκτρικά φορτηγά είναι εξοπλισμένα με συστήματα ασφαλείας όπου όλα τα ηλεκτρονικά είναι συνδεδεμένα και παρακολουθούνται. Αυτό γίνεται προκειμένου να αποτραπεί προληπτικά η εξάπλωση των δυσλειτουργικών εξαρτημάτων στις μπαταρίες σε άλλα μέρη του οχήματος.
«Αυτά τα συστήματα ασφαλείας λειτουργούν όλο το εικοσιτετράωρο για να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο να συμβεί κάτι εξαρχής», λέει ο Pontus. "Για παράδειγμα, τα φορτηγά της Volvo είναι εξοπλισμένα με ένα προηγμένο σύστημα διαχείρισης μπαταριών, το οποίο επιτρέπει την παρακολούθηση των μπαταριών σε πραγματικό χρόνο και τον εντοπισμό σφαλμάτων, και κατ' επέκταση αυτό επιτρέπει προληπτικές ενέργειες."
Για παράδειγμα, εάν το σύστημα παρακολούθησης μπαταρίας ανιχνεύσει μη φυσιολογικές θερμοκρασίες σε μία από τις μπαταρίες, θα εμφανιστεί μια ειδοποίηση στον πίνακα οργάνων καθώς και ένα κόκκινο προειδοποιητικό σύμβολο και ένα ακουστικό σήμα που ειδοποιεί τον οδηγό να σταματήσει το όχημα. Εάν είναι απαραίτητο, η ηλεκτρική ισχύς στην επηρεασμένη μπαταρία θα απενεργοποιηθεί μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Στη συνέχεια, το φορτηγό θα πρέπει να μεταφερθεί σε ένα συνεργείο, ώστε να επιθεωρηθούν οι μπαταρίες.
"Μέσα στις μπαταρίες, υπάρχουν στρώματα φραγμών θερμότητας για την αποφυγή της μεταφοράς θερμότητας από ένα στοιχείο μπαταρίας που δυσλειτουργεί σε άλλο. Εάν συσσωρευτεί θερμότητα και προκαλέσει υψηλή εσωτερική πίεση, θα ανιχνευθεί. Η συστοιχία μπαταρίας θα αποσυνδεθεί ηλεκτρικά από το όχημα."
Οι εργασίες που άπτονται συστημάτων υψηλής τάσης θα πρέπει να εκτελούνται σύμφωνα με αυστηρές διαδικασίες και πρωτόκολλα και πρέπει να τις αναλαμβάνουν ειδικά εκπαιδευμένοι και πιστοποιημένοι τεχνικοί. «Η συντήρηση και η επισκευή ενός ηλεκτρικού φορτηγού έχει πολλά κοινά με την εργασία με ένα συμβατικό», λέει ο Pontus. «Η μεγαλύτερη διαφορά είναι οι μπαταρίες και το εσωτερικό σύστημα διαχείρισης ενέργειας. Αλλά εάν οι τεχνικοί σέρβις έχουν εκπαιδευτεί στο πώς να τα χειρίζονται σωστά, αυτά τα εξαρτήματα δεν θα θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλειά τους».
Συνολικά, υπάρχει ένα ευρύ φάσμα πτυχών ασφαλείας που είναι μοναδικές για τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία. Αυτό δημιουργεί πολλές απαιτήσεις στους κατασκευαστές φορτηγών. Ωστόσο, με τη σωστή προσοχή και επίγνωση όλων των πιθανών κινδύνων, ένα ηλεκτρικό φορτηγό προσφέρει ακριβώς το ίδιο επίπεδο ασφάλειας με οποιοδήποτε άλλο φορτηγό.
Εάν εξακολουθείτε να έχετε ερωτήσεις σχετικά με τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία, μπορείτε να βρείτε την απάντηση στις FAQ. Μπορείτε επίσης να μάθετε περισσότερα σχετικά με τη σειρά ηλεκτρικών φορτηγών της Volvo, καθώς και οδηγίες σχετικά με την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.