Trucks

Ποια είναι τα βασικά ορόσημα στην ιστορία της ασφάλειας των φορτηγών;

Volvo Φορτηγά
2025-06-03
3 λεπτά ανάγνωση
Ασφάλεια
Author
Volvo Φορτηγά

Η οδήγηση ενός φορτηγού δεν ήταν ποτέ ασφαλέστερη – χάρη σε δεκαετίες έρευνας και προόδου, μια συνεχή γραμμή παραγωγής καινοτομιών και χαρακτηριστικών ασφαλείας, καθώς και σε ολοένα και πιο αυστηρούς κανονισμούς και πρότυπα ασφαλείας.
 

«Κοιτάζοντας την ιστορία της οδικής ασφάλειας, είναι πραγματικά σημείο υπερηφάνειας να βλέπουμε τη Volvo Trucks να καταλαμβάνει εξέχουσα θέση σε κάθε στάδιο», λέει η Anna Wrige Berling, Διευθύντρια Οδικής Ασφάλειας και Προϊόντων της Volvo Trucks. «Από την εφεύρεση της ζώνης ασφαλείας τριών σημείων μέχρι τα σημερινά προηγμένα συστήματα ασφαλείας, έχουμε καταφέρει να συμβάλουμε στο να κάνουμε τους δρόμους μας ασφαλέστερους για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου.»
 

Ακολουθεί μια σύντομη ιστορία της ασφάλειας των φορτηγών και τα κρίσιμα ορόσημα που μας φέρνουν πιο κοντά στα μηδενικά ατυχήματα. 

Δεκαετίες του 1940/1950: Η ασφάλεια στο επίκεντρο

Ο Νιλς Μπόλιν, εφευρέτης της ζώνης ασφαλείας τριών σημείων, η οποία εξακολουθεί να αποτελεί το βιομηχανικό πρότυπο σήμερα.

 

Καθώς οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές αυξάνονται, τα δίκτυα αυτοκινητοδρόμων επεκτείνονται σε όλη την μεταπολεμική Ευρώπη και την Αμερική. Τα  φορτηγά βαρέος τύπου αρχίζουν να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις και με υψηλότερες ταχύτητες, γεγονός που με τη σειρά του καθιστά την ασφάλεια των φορτηγών υψηλότερη προτεραιότητα. Οι κυβερνήσεις και οι αρχές οδικής κυκλοφορίας αρχίζουν να εφαρμόζουν νέους κανόνες οδικής κυκλοφορίας ειδικά για τα φορτηγά και να επιβάλλουν υποχρεωτικά πρότυπα για τα οχήματα. Πιο συγκεκριμένα, τα αερόφρενα γίνονται στάνταρ εξοπλισμός στα φορτηγά, γεγονός που βελτιώνει τη συνολική απόδοση πέδησης.

 

Το 1948, η Volvo γίνεται ο πρώτος κατασκευαστής φορτηγών που εισήγαγε χαλύβδινες καμπίνες (σε αντίθεση με ξύλινες), οι οποίες επίσης καθιερώθηκαν ως στάνταρ εξοπλισμός κατά την επόμενη δεκαετία. Το 1959, ο μηχανικός της Volvo, Nils Bohlin, αναπτύσσει τη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων, η οποία γρήγορα γίνεται βιομηχανικό πρότυπο – και παραμένει έτσι μέχρι σήμερα.

Δεκαετία του 1960: Θέτοντας υψηλότερα πρότυπα

Η δοκιμή πρόσκρουσης της Volvo Trucks έθεσε τα πρότυπα του κλάδου στην ΕΕ μέχρι το 2009.

Τα πρότυπα ασφαλείας και οι απαιτήσεις συμμόρφωσης με τη νομοθεσία συνεχίζουν να γίνονται αυστηρότερα και οι κατασκευαστές φορτηγών εφαρμόζουν αυστηρότερα πρότυπα δοκιμών κατά την ανάπτυξη των προϊόντων τους. Η δοκιμή πρόσκρουσης της Volvo, η οποία περιλαμβάνει το χτύπημα της καμπίνας με βαριά φορτία και ένα αιωρούμενο εκκρεμές, θέτει ένα πρώιμο σημείο αναφοράς για τις δοκιμές ασφάλειας της καμπίνας. Σύντομα υιοθετείται από τη σουηδική κυβέρνηση ως εθνική απαίτηση και αργότερα υιοθετείται και από άλλες χώρες. Ως αποτέλεσμα, τα ποσοστά επιβίωσης για τους επιβαίνοντες φορτηγών αυξάνονται, ενώ η δοκιμή πρόσκρουσης παραμένει ένα βιομηχανικό πρότυπο σε ολόκληρη την ΕΕ μέχρι το 2009.

 

Το 1969, η Volvo ιδρύει την Ομάδα Έρευνας Ατυχημάτων, η οποία έχει ως έργο τη διερεύνηση τροχαίων ατυχημάτων επί τόπου και τη συλλογή δεδομένων οδικής ασφάλειας. Τα πορίσματα της έρευνας ενσωματώνονται στη συνέχεια στην ανάπτυξη προϊόντων της Volvo Trucks. Η ομάδα παραμένει ενεργή μέχρι και σήμερα και αποτελεί βασικό πυλώνα της έρευνας και ανάπτυξης της Volvo Trucks.

Δεκαετία του 1970: Καλύτερη προστασία για τον οδηγό

Καθ' όλη τη δεκαετία του 1970, η Volvo Trucks βελτίωσε σημαντικά την ασφάλεια των καμπινών της, ενώ οι νέοι κανονισμοί εξασφάλισαν καλύτερες συνθήκες εργασίας για τους οδηγούς.

Η ασφάλεια των οδηγών συνεχίζει να βελτιώνεται, τόσο μέσω ασφαλέστερων οχημάτων όσο και μέσω νέων κανονισμών που αφορούν τις συνθήκες εργασίας. Πολλές ευρωπαϊκές χώρες εισάγουν αυστηρά όρια στις ώρες εργασίας και τα επιβάλλουν μέσω υποχρεωτικών ταχογράφων.

 

Η Volvo Trucks βελτιώνει ακόμα περισσότερο την ασφάλεια της καμπίνας εισάγοντας μια νέα δοκιμή πρόσκρουσης σε στηθαίο που προσομοιώνει μια σύγκρουση με ένα ρυμουλκούμενο και στη συνέχεια παρουσιάζει χαρακτηριστικά ασφαλείας όπως ενισχυμένοι στύλοι καμπίνας, αναδιπλούμενες κολόνες τιμονιού, τιμόνι με τεχνολογία απορρόφησης ενέργειας και επενδεδυμένα εσωτερικά. 

Η έλευση των συστημάτων αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS) τη δεκαετία του 1980 βοηθά στη μείωση του κινδύνου αναδίπλωσης. Το σύστημα καθιερώνεται ως στάνταρ εξοπλισμός σε όλα τα φορτηγά μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Δεκαετία του 1980: Προσέχοντας τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου

Δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην προστασία των άλλων χρηστών του οδικού δικτύου σε περίπτωση σύγκρουσης. Ο πλευρικός κάτω προφυλακτήρας, ο οποίος βοηθά στην αποτροπή πτώσης ποδηλατών και πεζών κάτω από τους πίσω τροχούς ενός φορτηγού, γίνεται υποχρεωτικός σε πολλές χώρες. Παρουσιάζεται επίσης ο οπίσθιος κάτω προφυλακτήρας, ο οποίος βοηθά στην προστασία των επιβαινόντων σε επιβατικά αυτοκίνητα σε οπίσθιες συγκρούσεις με φορτηγά.

 

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980, τα συστήματα ασφαλείας γίνονται ολοένα και πιο εξελιγμένα και προηγμένα, ξεκινώντας με τα συστήματα αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS) τα οποία καθιερώνονται ως στάνταρ εξοπλισμός σε όλα τα φορτηγά μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η νέα τεχνολογία μειώνει τον κίνδυνο αναδίπλωσης και βελτιώνει την απόδοση πέδησης σε ολισθηρούς δρόμους. 

Από την ίδρυσή της το 1969, η Ομάδα Έρευνας Ατυχημάτων της Volvo Trucks συνεχίζει να διερευνά τροχαία ατυχήματα επί τόπου, με στόχο την εξεύρεση τρόπων πρόληψης μελλοντικών ατυχημάτων.

Δεκαετία του 1990: Καθιέρωση κοινών προτύπων

Οργανισμοί όπως η ΕΕ και ο ΟΗΕ δραστηριοποιούνται περισσότερο στον τομέα της οδικής ασφάλειας, εφαρμόζοντας νέες απαιτήσεις και πρότυπα ασφαλείας. Για παράδειγμα, η ΕΕ καθιστά υποχρεωτικά τα συστήματα περιορισμού ταχύτητας και τα φρένα ABS σε όλα τα νέα φορτηγά, ενώ παράλληλα εισάγει τυποποιημένες εξετάσεις και εκπαίδευση για τις άδειες οδήγησης φορτηγών.

 

Έχοντας ήδη εκπληρώσει πολλές από αυτές τις νέες απαιτήσεις, η Volvo Trucks συνεχίζει να αναζητά τρόπους βελτίωσης της ασφάλειας των οχημάτων της και γίνεται ένας από τους πρώτους κατασκευαστές φορτηγών που εισάγει αερόσακους οδηγού. Επίσης, το 1996, παρουσιάζεται ο εμπρόσθιος κάτω προφυλακτήρας ο οποίος συμβάλλει στην προστασία των επιβατών αυτοκινήτων σε συγκρούσεις αυτοκινήτων με φορτηγά. Αυτό αργότερα καθίσταται υποχρεωτικό το 2003.

Το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας (ESC) εκτιμάται ότι έχει μειώσει τα θανατηφόρα ατυχήματα σε συγκρούσεις με ανατροπή κατά 70-90%.

Δεκαετία του 2000: Εμφάνιση συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας

Τα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας αρχίζουν να καθιερώνονται, ξεκινώντας με το Ηλεκτρονικό Σύστημα Ελέγχου Ευστάθειας (ESC), το οποίο βοηθά στην αποτροπή της ολίσθησης και της ανατροπής. Αυτό έχει σημαντική επίδραση στη μείωση του αριθμού των ανατροπών, με ορισμένες μελέτες να υποστηρίζουν ότι η χρήση των ESC έχει μειώσει τις θανατηφόρες ανατροπές φορτηγών κατά 70-90%.

 

Παρουσιάζονται τα πρώτα συστήματα ρυθμιζόμενου ελέγχου πορείας (ACC), τα οποία προσαρμόζουν αυτόματα την ταχύτητα πορείας για να διατηρείται ασφαλή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα.

 

Για τα φορτηγά Volvo, η χρήση ραντάρ και τεχνολογίας αισθητήρων επιτρέπει την ενσωμάτωση άλλων συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, όπως το Σύστημα Υποστήριξης Διατήρησης Λωρίδας (Lane Keeping Support), Σύστημα Υποστήριξης Αλλαγής Λωρίδας (Lane Change Support) και  Σύστημα Προειδοποίησης Οδηγού (Driver Alert Support).

Τα τελευταία χρόνια, η βελτίωση της ορατότητας του περιβάλλοντος χώρου του φορτηγού αποτελεί προτεραιότητα για τους κατασκευαστές φορτηγών.

Δεκαετία του 2010: Αξιοποίηση προηγμένων συστημάτων ασφαλείας

Τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας συνεχίζουν να εξελίσσονται και να επωφελούνται από έξυπνες δυνατότητες, ενώ οι ρυθμιστικές αρχές καθιστούν υποχρεωτικά όλο και περισσότερα συστήματα.  Το 2012 παρουσιάζεται το Σύστημα Προειδοποίησης Σύγκρουσης με Αυτόματο Φρενάρισμα Έκτακτης Ανάγκης (Collision Warning with Emergency Brake), ενώ το 2015 ο πρώτος Γενικός Κανονισμός Ασφάλειας (GSR) της ΕΕ καθιστά υποχρεωτικά ορισμένα συστήματα ενεργητικής ασφαλείας.

 

Η Volvo Trucks συνεχίζει να αναπτύσσει συστήματα υποστήριξης οδηγού, όπως το Volvo Dynamic Steering, το οποίο βελτιώνει τη σταθερότητα κατεύθυνσης και μειώνει την απόκλιση, ενώ παράλληλα ανακουφίζει από την καθημερινή καταπόνηση στην πλάτη και τους ώμους του οδηγού. 

Τα νέα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και τα συστήματα ανίχνευσης τυφλών σημείων βελτιώνουν την ασφάλεια για τους οδηγούς φορτηγών και τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου.

Δεκαετία του 2020: Βελτιωμένη ορατότητα και ευαισθητοποίηση

Η τεχνολογία στα φορτηγά συνεχίζει να εξελίσσεται ολοένα και περισσότερο, με περισσότερους αισθητήρες, κάμερες και υπολογιστική ισχύ. Αυτό δίνει ακόμη περισσότερες ευκαιρίες για βελτιωμένη οδική ασφάλεια. Αναπτύσσονται συστήματα ανίχνευσης τυφλών σημείων, όπως η Ενεργή Υποστήριξη Αποφυγής Πλευρικής Σύγκρουσης και οι γωνιακές κάμερες συνοδηγού. Οι παραδοσιακοί πλαϊνοί καθρέφτες αντικαθίστανται ολοένα και περισσότερο με συστήματα παρακολούθησης με κάμερες, τα οποία βελτιώνουν τη συνολική ορατότητα, ιδιαίτερα τη νύχτα.

 

Εν τω μεταξύ, ο Γενικός Κανονισμός για την Ασφάλεια II της ΕΕ καθιστά έως το 2024 υποχρεωτικά περισσότερα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένου του Intelligent Speed Assist, σύστημα ανίχνευσης απόσπασης προσοχής οδηγού και της ανίχνευσης ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου. Εισάγονται επίσης αυστηρότερες απαιτήσεις σχετικά με την ορατότητα, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το Πρότυπο Άμεσης Ορατότητας (Direct Vision Standard) του Λονδίνου.

 

Το 2024, ο Euro NCAP, ο οποίος εδώ και καιρό θέτει τα πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατικά αυτοκίνητα, ξεκινά την αξιολόγηση των φορτηγών βαρέος τύπου ως προς την ασφάλεια. Στα πρώτα αποτελέσματα δοκιμών, τα Volvo FH και Volvo FM είναι τα μοναδικά μοντέλα που λαμβάνουν τη μέγιστη αξιολόγηση των πέντε αστέρων.

Τα φορτηγά θα συνεχίσουν να γίνονται πιο εξελιγμένα, αξιοποιώντας τις εξελίξεις στη συνδεσιμότητα και τον αυτοματισμό, για να γίνουν ακόμη πιο ασφαλή.

Το μέλλον: Τι ακολουθεί στην ασφάλεια των φορτηγών;

Ενώ έχουν σημειωθεί τεράστιες πρόοδοι στην οδική ασφάλεια, ο κλάδος συνεχίζει να εργάζεται από κοινού για να καταστήσει τους δρόμους και τους αυτοκινητόδρομους ακόμη ασφαλέστερους. Οι κατασκευαστές θα συνεχίσουν να αναπτύσσουν ασφαλέστερα οχήματα και χαρακτηριστικά ασφαλείας, οι κυβερνήσεις και οι αρχές θα συνεχίσουν να εφαρμόζουν αυστηρότερους κανονισμούς και πρότυπα και οι εταιρείες μεταφορών θα συνεχίσουν να αναζητούν τρόπους για να προστατεύσουν την ασφάλεια των οδηγών τους.

 

«Μέχρι να υλοποιήσουμε το όραμά μας για μηδενικά ατυχήματα, θα υπάρχουν πάντα περιθώρια βελτίωσης», λέει η Anna. «Ένας τομέας, τον οποίο νομίζω ότι μόλις αρχίσαμε να εξερευνούμε, είναι η συνδεσιμότητα και τα δεδομένα.» Καθώς τα φορτηγά γίνονται πιο εξελιγμένα, θα μπορούμε να λαμβάνουμε δεδομένα από άλλα οχήματα και από δημόσιες υποδομές και να χρησιμοποιούμε αυτά τα δεδομένα στα συστήματά μας. Ίσως τότε να μπορείτε να προβλέψουμε καλύτερα τις επερχόμενες οδικές συνθήκες και τις στάσεις και να δώσουμε τη δυνατότητα στους οδηγούς να αντιδρούν ταχύτερα. Και ταυτόχρονα, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με τα απλούστερα μέτρα, όπως η εκπαίδευση οδηγών και οι εκστρατείες ευαισθητοποίησης του κοινού.

 

Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την κληρονομιά της Volvo Trucks στην οδική ασφάλεια, καθώς και για το όραμά μας προς μηδενικά ατυχήματα.