Trucks

Volvo-FH-Aero-Electric-parked-loading.jpg

Οι έξι κορυφαίες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος των φορτηγών – και πώς να τις αντιμετωπίσετε

Άντερς Petersson
2024-04-21
Οικονομία καυσίμου Ο κόσμος του οδηγού
Author
Άντερς Petersson
Διευθυντής Ανάλυσης Βιομηχανίας Μεταφορών

Η λειτουργία μιας αποτελεσματικής και κερδοφόρας επιχείρησης μεταφοράς φορτηγών δεν είναι καθόλου απλή και συχνά σημαίνει ότι πρέπει να πλοηγηθείτε μέσα από πολλά εμπόδια ταυτόχρονα. Ακολουθούν οι έξι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος των μεταφορών και οι επαγγελματίες του. 

1. Προσαρμογή σε μια απροσδόκητη οικονομική πραγματικότητα

Οι μεταφορές ήταν πάντα μια κυκλική επιχείρηση και εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την οικονομία. Τα τελευταία χρόνια, πολλές επιχειρήσεις χρειάστηκε να προσαρμοστούν σε μια άνευ προηγουμένου παγκόσμια πανδημία, μια κρίση εφοδιαστικής αλυσίδας, μια κρίση κόστους ζωής, σοβαρές πληθωριστικές πιέσεις και ταχέως αυξανόμενα επιτόκια. Η διασφάλιση κερδοφόρων δραστηριοτήτων παρά αυτά τα εμπόδια είναι μια διαρκής πρόκληση, ειδικά όταν είναι αδύνατο να προβλέψουμε τι επιφυλάσσει το μέλλον.
 

«Κατά τη διάρκεια μιας ύφεσης, δεν μπορείτε να κάνετε πολλά για τα μεγάλα πράγματα που επηρεάζουν την ευρύτερη οικονομία», λέει ο Michael Browne, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ, ο οποίος ερευνά τη μεταφορά εμπορευμάτων και την εφοδιαστική για περισσότερα από 30 χρόνια. «Αντίθετα, συγκεντρωθείτε στα μικρότερα πράγματα που έχετε υπό έλεγχο. Πρόκειται για μια καλή ευκαιρία να αναζητήσετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την απόδοση της εταιρείας σας όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμου, τον χρόνο οδήγησης και τον σχεδιασμό των δρομολογίων και να βρείτε τομείς στους οποίους μπορείτε να βελτιωθείτε».
 

Είναι εξίσου σημαντικό να μεγιστοποιήσετε τη λειτουργική απόδοση κατά τις περιόδους ανάκαμψης, καθώς αυτό θα σας βοηθήσει να διασφαλίσετε ότι η επιχείρησή σας είναι πιο ευέλικτη και ανθεκτική στην επόμενη ύφεση.

Καθώς τα καύσιμα αντιπροσωπεύουν σημαντικό μέρος των λειτουργικών δαπανών ενός στόλου, οι διακυμάνσεις των τιμών έχουν τεράστιο αντίκτυπο στο τελικό αποτέλεσμα μιας εταιρείας.

2. Ελαχιστοποίηση του κόστους των καυσίμων

Τα καύσιμα μπορεί να αντιπροσωπεύουν πάνω από το 40% των συνολικών λειτουργικών δαπανών ενός στόλου. Ως εκ τούτου, ακόμη και μια μικρή αύξηση της τιμής μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά στο τελικό αποτέλεσμα μιας εταιρείας.
 

Όπως και η υπόλοιπη οικονομία, οι τιμές είναι απρόβλεπτες και συχνά υπόκεινται σε γεωπολιτικά γεγονότα εκτός του ελέγχου του ιδιοκτήτη του στόλου. Υπάρχουν όμως πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να περιορίσετε την κατανάλωση καυσίμου στο ελάχιστο.
 

«Η εξοικονόμηση καυσίμου μπορεί να ακούγεται προφανής, αλλά εξακολουθώ να εκπλήσσομαι πόσοι μεταφορείς δεν μπορούν να παράσχουν δεδομένα σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου επειδή δεν τη μετρούν», λέει ο Michael.
 

«Χωρίς αυτό, πώς μπορείτε να βρείτε ευκαιρίες να μειώσετε το κόστος; Για παράδειγμα, ένας καλά εκπαιδευμένος οδηγός θα καταναλώνει λιγότερα καύσιμα και θα σχεδιάζει καλύτερα τις διαδρομές του. Χρειάζεστε όμως δεδομένα για να ξέρετε πού και πώς πρέπει να γίνει η εκπαίδευση».
 

Διαβάστε περισσότερα σχετικά με το πώς να ενθαρρύνετε την οικονομική οδήγηση φορτηγού και πώς η τεχνολογία μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη του οδηγού

3. Καθοριστική έλλειψη οδηγών

Η παγκόσμια έλλειψη οδηγών συνεχίζει να επιδεινώνεται και οι τελευταίες προβλέψεις είναι ότι θα διπλασιαστεί τα επόμενα πέντε χρόνια. Αυτό θα καταστήσει ολοένα και πιο δύσκολο οι εταιρείες μεταφορών να διατηρήσουν τις τρέχουσες δραστηριότητές τους, πόσο μάλλον να τις επεκτείνουν.
 

Αυτή δεν είναι μια πρόκληση που μπορεί να επιλυθεί απλώς με την αύξηση των αποδοχών, καθώς η ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής είναι επίσης σημαντικός παράγοντας. Σε αυτή την περίπτωση, η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής δεν σημαίνει απαραίτητα πολλές ώρες εργασίας, αλλά και απουσία από το σπίτι για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα.
 

«Ο μέσος όρος ηλικίας των οδηγών είναι υψηλός, γεγονός που δείχνει ότι είναι μια μη ελκυστική βιομηχανία για τους νεότερους», λέει ο Michael. «Οι ώρες που αναμένεται να δουλέψουν, το άγχος που υφίστανται ενώ εργάζονται ή το γεγονός ότι υπάρχουν πιο ελκυστικές εναλλακτικές σταδιοδρομίες που τους ανοίγονται: αυτοί είναι μόνο μερικοί από τους λόγους».
 

Η αλλαγή των συνθηκών εργασίας μπορεί να βοηθήσει στην αλλαγή αυτών των αντιλήψεων για το επάγγελμα. Ωστόσο, μέρος του προβλήματος, σύμφωνα με τον Michael, είναι η απουσία προσέγγισης προς τους οδηγούς από τους ερευνητές και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. «Είναι πολύ περίεργο το πόσο λίγη ακαδημαϊκή έρευνα έχει γίνει για τους οδηγούς. Έχουμε ανθρώπους που γράφουν για οτιδήποτε άλλο, από την αεροδυναμική μέχρι τα αυτόνομα οχήματα, αλλά υπάρχει μεγάλο κενό στην κατανόηση του οδηγού και του ρόλου που διαδραματίζουν».
 

Μάθετε περισσότερα σχετικά με τους τρόπους προσέλκυσης και διατήρησης οδηγών ή τρόπους αντιμετώπισης της έλλειψης οδηγών

Πολλοί ιδιοκτήτες φορτηγών καθυστερούν την ηλεκτροκίνηση έως ότου αναπτυχθεί περισσότερο η υποδομή φόρτισης, αλλά αυτοί που ξεκινούν νωρίς μπορούν ενδεχομένως να αποκομίσουν πρώτα τα οφέλη.

4. Προσαρμογή στην ενεργειακή μετάβαση

Η ολοένα και πιο αυστηρή νομοθεσία για τις εκπομπές καυσαερίων, καθώς και η αυξανόμενη ζήτηση από την αγορά για πιο βιώσιμες μεταφορές, σημαίνει ότι οι μεταφορικές εταιρείες βρίσκονται υπό ολοένα και ισχυρότερη πίεση να απομακρυνθούν από το ντίζελ.
 

Ήδη πολλές μεγάλες πόλεις, όπως το Παρίσι, η Αθήνα, η Μαδρίτη και η Στοκχόλμη, προγραμματίζουν να απαγορεύσουν τα πετρελαιοκίνητα οχήματα στα κέντρα των πόλεων τους ήδη από το 2025. Ωστόσο, είναι αβέβαιο ποιες πηγές καυσίμου θα χρησιμοποιούνται στη θέση του πετρελαίου. Κατά συνέπεια, πολλές επιχειρήσεις κρατούν στάση αναμονής. Κάνοντας το αυτό, ωστόσο, κινδυνεύουν να μείνουν πίσω.
 

«Υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα εναλλακτικά καύσιμα, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με το πότε θα ήταν η κατάλληλη στιγμή για να κάνουμε το επόμενο βήμα», λέει ο Michael. «Αυτή τη στιγμή, μερικές εταιρείες κάνουν τις πρώτες κινήσεις. Καθώς η αγορά συνεχίζει να αναπτύσσεται, θα καταλήξουμε σε ένα οριακό σημείο όπου ξαφνικά οι εταιρείες θα βλέπουν όλους τους ανταγωνιστές τους να κάνουν τη μετάβαση και έτσι θα ακολουθήσουν και αυτές».
 

Μάθετε περισσότερα σχετικά με τις διάφορες οδούς προς ένα μέλλον χωρίς ορυκτά καύσιμα για τα φορτηγά ή για τη γκάμα των εναλλακτικών καυσίμων.

Η εξασφάλιση ασφαλούς στάθμευσης κατά τη διάρκεια της νύχτας όχι μόνο θα συμβάλει στην προστασία των εμπορευμάτων αλλά θα κάνει και τους οδηγούς να αισθάνονται ότι τους υπολογίζουν και τους στηρίζουν.

5. Εύρεση ασφαλών θέσεων στάθμευσης

Γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τους οδηγούς να βρουν ασφαλείς εγκαταστάσεις στάθμευσης για στάσεις ολονύκτιας, αναγκάζοντάς τους να σταθμεύουν σε μη ασφαλή σημεία.
 

Είναι ένας εντεινόμενος προβληματισμός σε ολόκληρη την ΕΕ και η κατάσταση είναι ιδιαίτερα οξεία στις ΗΠΑ, όπου το Υπουργείο Μεταφορών των Ηνωμένων Πολιτειών (USDOT) πιστεύει ότι υπάρχει μόλις μια θέση στάθμευσης για κάθε 11 φορτηγά. Η ΕΕ έχει ήδη θεσπίσει κανονισμούς για να αποφευχθεί ένα παρόμοιο σενάριο στους ευρωπαϊκούς δρόμους, αλλά η πρόσβαση σε ασφαλή στάθμευση παραμένει πρόκληση.
 

«Σε μέρη όπως το Κεντ στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου υπάρχει πληθώρα φορτηγών που ετοιμάζονται να διασχίσουν τη Μάγχη, θα βρείτε οδηγούς να σταθμεύουν σε κάθε είδους περίεργα σημεία, όπως σε στενούς δρόμους, απλώς και μόνο επειδή δεν υπάρχουν αρκετές ασφαλείς εγκαταστάσεις στάθμευσης», λέει ο Michael. 

«Είναι περίεργο που αναθέτουμε στους οδηγούς την ευθύνη για τόσο μεγάλα και ακριβά οχήματα φορτωμένα με πολύτιμα αγαθά, και παρ' όλα αυτά δεν παίρνουμε σοβαρά την ευζωία τους».

«Μερικοί οδηγοί παραπονιούνται επίσης ότι δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση ούτε καν σε βασικές εγκαταστάσεις όπως τουαλέτες, όταν κάνουν παραδόσεις. Νομίζω ότι είναι περίεργο που αναθέτουμε στους οδηγούς την ευθύνη για τόσο μεγάλα και ακριβά οχήματα φορτωμένα με πολύτιμα αγαθά, και όμως δεν παίρνουμε την ευημερία τους πιο σοβαρά».
 

Μέρος του προβλήματος είναι η αβεβαιότητα σχετικά με το ποιος θα πρέπει να είναι υπεύθυνος για την παροχή τέτοιων εγκαταστάσεων. Και ενώ είναι παράλογο να περιμένουμε από τις εταιρείες μεταφορών να επιλύσουν το πρόβλημα μόνες τους, μπορούν να βοηθήσουν τους οδηγούς τους, αποζημιώνοντάς τους για παράδειγμα για το κόστος της χρήσης ασφαλών εγκαταστάσεων.
 

Κάτι τέτοιο όχι μόνο θα εξασφαλίσει καλύτερη προστασία για τα εμπορεύματά τους, αλλά θα κάνει επίσης τους οδηγούς τους να αισθάνονται αξιόλογοι και κατ' επέκταση θα βελτιώσει τη διατήρηση των οδηγών.

6. Προσαρμογή στον μελλοντικό πολεοδομικό σχεδιασμό

Αυτήν τη στιγμή, οι μεγάλες τάσεις στον πολεοδομικό σχεδιασμό περιστρέφονται γύρω από τη δημιουργία πιο βιώσιμων πόλεων, μέσα από έννοιες όπως οι λεγόμενες πόλεις των 15 λεπτών, οι λεγόμενες Υγιεινές οδοί και οι λεγόμενες Ολοκληρωμένες οδοί. Ωστόσο, αυτές οι έννοιες συχνά παραβλέπουν τον ρόλο των εμπορευματικών μεταφορών και των logistics, παρά το γεγονός ότι αντιπροσωπεύουν ένα τόσο σημαντικό μέρος των κυκλοφοριακών ροών κάθε πόλης.
 

«Αυτό σημαίνει ότι μερικές φορές οι πολεοδόμοι δεν λαμβάνουν υπόψη τα εμπορεύματα και δεν διαθέτουν χώρο για αυτά», λέει ο Michael. "Οι νέες εξελίξεις θα πρέπει πάντα να εξετάζουν τις εμπορευματικές μεταφορές - για παράδειγμα διασφαλίζοντας ότι υπάρχουν επαρκείς χώροι φόρτωσης σε μεγάλα κτίρια που δέχονται πολλές παραδόσεις."
 

Ωστόσο, ο Michael πιστεύει ότι αυτό βελτιώνεται και ότι οι δημοτικές αρχές αρχίζουν να δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στη μεταφορά εμπορευμάτων.
 

«Από την πανδημία, όλοι γνωρίζουν πλέον την αλυσίδα εφοδιασμού και ξαφνικά, βλέπετε αυτός ο όρος να χρησιμοποιείται καθημερινά στα μέσα ενημέρωσης σε βαθμό που ήταν αδιανόητο πριν από μερικά χρόνια. Νομίζω ότι αυτό αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη εκτίμηση του πόσο σημαντικές είναι οι ροές των εμπορευμάτων και του εφοδιασμού για την κοινωνία, και οι πόλεις δεσμεύονται πολύ περισσότερο στη συνεργασία με τους μεταφορείς, προκειμένου να βρουν λύσεις σε περίπλοκα προβλήματα στις αστικές εμπορευματικές μεταφορές».

Σχετικά άρθρα

Latest Press Release

Latest Press Release