Trucks

Πού βρίσκονται οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών φορτηγών;

Henrik Engdahl
2024-06-17
Τεχνολογία και καινοτομία Ηλεκτροκίνηση Εναλλακτικά καύσιμα
Author
Henrik Engdahl
Υπεύθυνος Φόρτισης Πελατών

Ο αριθμός των δημόσιων σταθμών φόρτισης που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για φορτηγά βαρέως τύπου αναμένεται να αυξηθεί ραγδαία τα επόμενα χρόνια. Σε συνδυασμό με την αυξημένη ισχύ φόρτισης, αυτό θα διευκολύνει περισσότερες επιχειρήσεις να κυκλοφορούν ηλεκτρικά φορτηγά σε όλο τον κόσμο.

Μέχρι τώρα, η έλλειψη δημόσιων σταθμών φόρτισης σήμαινε ότι οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών φορτηγών περιορίζονταν σε μεγάλο βαθμό στη φόρτιση κατά τη διάρκεια της νύχτας στις δικές τους εγκαταστάσεις. Σε συνδυασμό με περιορισμένες εμβέλειες, αυτό έχει περιορίσει τη δυνατότητα για μεταφορά με ηλεκτρικά οχήματα.
 

Ωστόσο, αυτό αρχίζει να αλλάζει. Σήμερα, ευρωπαϊκές περιοχές όπως η Σκανδιναβία, η Κεντρική Ευρώπη και η Μπενελούξ βρίσκονται σε καλό δρόμο για την ανάπτυξη δικτύων που μπορούν να εξυπηρετηθούν, που θα επιτρέψουν την πλήρη λειτουργία του ηλεκτρικού φορτηγού σε όλους τους μεγάλους δρόμους και αυτοκινητόδρομους. Και σύμφωνα με τον Δρ Patrick Plötz, οι τάσεις της βιομηχανίας υποδηλώνουν ότι αυτή η επέκταση θα συνεχιστεί.  
 

«Η δημόσια υποδομή φόρτισης για ηλεκτρικά φορτηγά εξελίσσεται γρήγορα αυτή τη στιγμή», λέει ο Δρ. Patrick Plötz, Συντονιστής του Business Unit Energy Economy, Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI στην Καρλσρούη της Γερμανίας.
 

«Πολλοί παράγοντες του κλάδου κατασκευάζουν δημόσιους σταθμούς φόρτισης σε όλη την Ευρώπη. Δεν είναι ακόμη επαρκές δίκτυο, αλλά βλέπουμε πολύ γρήγορες εξελίξεις και σύντομα θα βλέπουμε δημόσιους σταθμούς φόρτισης να ανοίγουν κάθε εβδομάδα».

Η δημόσια υποδομή φόρτισης για ηλεκτρικά φορτηγά εξελίσσεται γρήγορα… σύντομα θα βλέπουμε δημόσιους σταθμούς φόρτισης να ανοίγουν κάθε εβδομάδα».

Ο Dr. Patrick Plötz έχει αφιερώσει πάνω από μια δεκαετία ερευνώντας την ηλεκτροδότηση των μεταφορών και συμμετέχει σε πολυάριθμα ερευνητικά έργα (συμπεριλαμβανομένου του HoLa project, το οποίο στοχεύει στη δημιουργία τεσσάρων σταθμών φόρτισης με χωρητικότητα MW κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου Α2 μεταξύ του Βερολίνου και της περιοχής του Ρουρ).
 

Έχει επίσης συνεισφέρει στη μοντελοποίηση της απαιτούμενης δημόσιας υποδομής φόρτισης για ηλεκτρικά φορτηγά στη Γερμανία και την Ευρώπη. Πιστεύει ότι οι νέες κυβερνητικές ρυθμίσεις, σε συνδυασμό με αυξημένες επενδύσεις τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα, θα επιταχύνουν την επέκταση των δημόσιων δικτύων χρέωσης τα επόμενα χρόνια.
 

«Από τη μία πλευρά, βλέπουμε μεγάλη δραστηριότητα στην κυβερνητική πλευρά, όπως ο κανονισμός της ΕΕ για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων. Και από την άλλη πλευρά, βλέπουμε πολλές βιομηχανικές δραστηριότητες, όπως πετρελαϊκές  εταιρείες που συνειδητοποιούν ότι δεν θα μπορούν να πουλούν πετρέλαιο για πάντα, επομένως επενδύουν στη φόρτιση φορτηγών.
 

"Και μετά υπάρχει κοινοπραξία των τριών μεγάλων κατασκευαστών φορτηγών στην Ευρώπη , η οποία σχεδιάζει να κατασκευάσει 1700 σημεία φόρτισης έως το 2027. Μαζί, όλες αυτές οι δραστηριότητες δημιουργούν μια ισχυρή ώθηση προς την επέκταση των δημόσιων δικτύων φόρτισης».

Για να συμμορφωθούν με τους νέους κανονισμούς της ΕΕ, οι πολιτείες στοιχείο πρέπει να δημιουργήσουν έως και 3.000 δημόσιους σταθμούς φόρτισης αποκλειστικά για φορτηγά σε όλη την Ευρώπη έως το 2030

Γιατί οι νέοι κανονισμοί πρόκειται να αυξήσουν τον αριθμό των σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών φορτηγών

Ο ευρύτερος κανονισμός που εφαρμόστηκε πρόσφατα είναι ο κανονισμός της ΕΕ για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων (AFIR), ο οποίος καλύπτει ένα ευρύ φάσμα καυσίμων και τύπων μεταφορών.
 

Για τα ηλεκτρικά φορτηγά βαρέως τύπου, ζητά να αναπτυχθούν  σταθμοί επαναφόρτισης για βαρέως τύπου οχήματα κάθε 60 km κατά μήκος του κεντρικού δικτύου TEN-T για ανακατασκευή και κάθε 100 km στο συνολικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ έως το 2030. (Το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) καλύπτει τις πιο κρίσιμες μεταφορικές συνδέσεις μεταξύ των μεγάλων πόλεων και των οικονομικών κόμβων της ΕΕ).
 

«Η επίτευξη αυτών των στόχων θα απαιτήσει από τα ευρωπαϊκά κράτη μέλη να κατασκευάσουν μέχρι το 2030 έως και 3000 δημόσιους σταθμούς φόρτισης αποκλειστικά για φορτηγά σε ολη την Ευρώπη, με συνολική ισχύ φόρτισης τουλάχιστον οκτώ GW», λέει ο Πάτρικ. «Είναι πολύ φιλόδοξο, αλλά νομίζω ότι είναι διαχειρίσιμο. Αναμένω ότι τα περισσότερα κράτη μέλη θα πλησιάσουν τουλάχιστον την επίτευξη αυτών των στόχων και ορισμένες χώρες θα τους ξεπεράσουν».

Πώς αναπτύσσεται η υποδομή φόρτισης στις ΗΠΑ

Υπάρχει μεγάλη δραστηριότητα και στις ΗΠΑ, με την κυβέρνηση Μπάιντεν να αποκαλύπτει πρόσφατα την National Zero-Emission Freight Corridor Strategy, η οποία στοχεύει στη δημιουργία ενός εμπορευματικού δικτύου μηδενικών εκπομπών έως το 2040. Τα δημόσια δίκτυα φόρτισης για εμπορευματικές μεταφορές αποτελούν ένα στοιχείο κλειδί της στρατηγικής.
 

Μια άλλη σημαντική πρωτοβουλία είναι η πρόσφατη συγκρότηση του συνασπισμού Powering America’s Commercial Transportation (PACT) , ο οποίος συγκεντρώνει κορυφαίες εταιρείες στον τομέα των μεταφορών και της ενέργειας για να βοηθήσει στην ανάπτυξη υποδομής φόρτισης για ηλεκτρικά φορτηγά μεσαίου έως βαρέως τύπου σε όλη την Αμερική.

Τι είναι η φόρτιση μεγαβάτ (MW) και πώς μπορεί να επιταχύνει τη μετάβαση στην ηλεκτρoκίνηση?

Σήμερα, το πρότυπο για τη φόρτιση φορτηγών είναι τα συνδυασμένα συστήματα φόρτισης (CCS), τα οποία συνήθως προσφέρουν απόδοση μεταξύ 50-400 kW.

 

Τα Megawatt Charging Systems (MCS), ωστόσο, θα αποδίδουν περίπου 1000 kW, τα οποία είναι αρκετά για να προσθέσουν 300-400 km επιπλέον αυτονομίας σε ένα ηλεκτρικό φορτηγό μεγάλων αποστάσεων σε 30-45 λεπτά.
 

Μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο που απαιτείται για την επαναφόρτιση, το MCS διευρύνει τις πιθανές εργασίες που μπορεί να εκτελέσει ένα ηλεκτρικό φορτηγό και θα διευκολύνει τη μετάβαση περισσότερων επιχειρήσεων στην ηλεκτροκίνηση.
 

Επομένως, πότε θα δούμε τη φόρτιση του MCS; Η ίδια η τεχνολογία έχει ήδη αποδειχθεί σε χώρους επίδειξης και δοκιμών. Το τελευταίο εμπόδιο που απομένει πριν από την εμπορική διάθεση είναι η οριστικοποίηση των τεχνικών προτύπων που μπορούν να την υποστηρίξουν, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2024, αρχές του 2025. Και όταν συμβεί αυτό, ο Dr. Patrick Plötz αναμένει ότι οι πρώτοι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης MCS θα ανοίξουν λίγο αργότερα:
 

«Νομίζω ότι τα επόμενα πέντε χρόνια, θα δούμε σταθμούς φόρτισης με συνδυασμό φόρτισης CCS και MCS. Αρχικά, θα είναι κυρίως φορτιστές CCS, καθώς αυτοί είναι πιο εύκολα διαθέσιμοι και πιο γρήγοροι στην κυκλοφορία και οι φορτιστές MCS θα προστεθούν σταδιακά στο σύστημα."
 

Ωστόσο, ενώ η φόρτιση MCS θα αλλάξει σχεδόν σίγουρα το παιχνίδι για μεταφορά με υψηλή κατανάλωση ενέργειας, για πολλούς άλλους κατόχους φορτηγών, το δίκτυο χρέωσης CCS που γίνεται τώρα διαθέσιμο θα πρέπει να είναι κάτι παραπάνω από επαρκές.
 

«Δεν χρειάζεται κάθε ηλεκτρικό φορτηγό φόρτιση μεγαβάτ», εξηγεί ο Patrick. «Όταν κοιτάτε τις ημερήσιες αποστάσεις που διανύουν τα περισσότερα οχήματα, η πλειοψηφία των οχημάτων δεν χρειάζεται περισσότερα από 350 kW. Αν υποθέσουμε ότι συνεχίζουμε τη φόρτιση κατά τα υποχρεωτικά διαλείμματα των 45 λεπτών των οδηγών κάθε 4,5 ώρες, είναι κυρίως τα ηλεκτρικά φορτηγά μεγάλων αποστάσεων που χρειάζονται μεγαλύτερη ισχύ φόρτισης. Και σε αυτές τις περιπτώσεις, αν ένα φορτηγό διανύει 400 χλμ., τα οποία βασικά μπορεί να καλύψει σε 4,5 ώρες, περίπου 750 kW αρκούν για την πλήρη επαναφόρτιση."

Τύποι φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα:

  •  Φόρτιση AC τύπου 2: Με τυπική απόδοση περίπου 22 kW, αυτό είναι κατάλληλο μόνο για επιβατικά αυτοκίνητα και ανεπαρκές για φορτηγά μεσαίου και βαρέως τύπου.

  •  CCS (Σύστημα Συνδυασμένης Φόρτισης): Υψηλής ισχύος, γρήγορη φόρτιση, με έξοδο από 50 έως 400 kW. Ένας φορτιστής CCS 50 kW μπορεί να επαναφορτίσει μια μπαταρία 300 kWh- φορτηγό σε περίπου έξι ώρες, καθιστώντας τον κατάλληλο για φόρτιση κατά τη διάρκεια της νύχτας. Ένας φορτιστής CCS 350 kW μπορεί να φορτίσει το ίδιο φορτηγό σε 60-90 λεπτά.

  •  MCS (Megawatt Σύστημα Φόρτισης): Εξακολουθεί να αναπτύσσεται, αλλά αναμένεται να ξεκινήσει η εμπορευματοποίηση στα τέλη του 2024, αρχές του 2025. Η τεχνολογία έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει έως και 3,75 μεγαβάτ και αναπτύσσεται για οδικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές. Για τη φόρτιση φορτηγών, οι σταθμοί φόρτισης MCS πιθανότατα θα παρέχουν έξοδο 750-1000 kW, η οποία είναι αρκετή για την πλήρη επαναφόρτιση των περισσότερων ηλεκτρικών φορτηγών μεγάλων αποστάσεων εντός 45 λεπτών. 

Δημόσια φόρτιση με τη Volvo - μάθετε περισσότερα για το Volvo Open Charge