Όσο μεγαλύτερος είναι ένας στόλος φορτηγών, τόσο πιο πολύτιμο γίνεται ένα αποτελεσματικό σύστημα διαχείρισης στόλου. Αλλά πόσο μεγάλος μπορεί να γίνει ένας στόλος προτού κάτι τέτοιο γίνει μια ουσιαστική επένδυση; Χρειάζεται και οι μικρότεροι στόλοι να αναζητούν υπηρεσίες διαχείρισης στόλου;
Γενικά, υπάρχει συσχέτιση μεταξύ του μεγέθους ενός στόλου και της τάσης για επένδυση στις υπηρεσίες διαχείρισης στόλου. Όσο μεγαλύτερος είναι ο στόλος, τόσο πιο περίπλοκες είναι οι δραστηριότητές του, πράγμα που σημαίνει ότι θα έχει και μεγαλύτερα κέρδη. Οι μικρότερες εταιρείες, από την άλλη πλευρά, συχνά δυσκολεύονται να δικαιολογήσουν την επένδυση και συνεχίζουν να διαχειρίζονται τους στόλους τους με μη αυτόματο τρόπο. Έτσι, ωστόσο, ενδέχεται να χάσουν πολλά από τα οφέλη των σημερινών υπηρεσιών διαχείρισης στόλου.
«Κάθε εταιρεία με περισσότερα από ένα φορτηγά πρέπει να διαχειρίζεται τον στόλο και τις μεταφορές, κάτι που επιφανειακά έχει σχέση με τη διασφάλιση ότι τα φορτηγά, τα τρέιλερ και τα εμπορεύματα βρίσκονται εκεί που πρέπει, στον χρόνο που πρέπει», λέει ο Markus Fabiansson, Διευθυντής Προσφοράς Υπηρεσιών, Volvo Trucks.
«Αλλά στη σημερινή βιομηχανία, περιλαμβάνει επίσης την ανάλυση τεχνικών οδήγησης και την απόδοση καυσίμου, τον συντονισμό όλων των σέρβις, της συντήρησης και των επισκευών των οχημάτων προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η διαθεσιμότητα, τη διασφάλιση της νομικής συμμόρφωσης και τη διασφάλιση ότι ο σωστός οδηγός και το σωστό φορτηγό χρησιμοποιούνται για σωστή εργασία. Η διαχείριση όλων αυτών μπορεί να αποδειχτεί πολύ δύσκολη και χρονοβόρα χρησιμοποιώντας μόνο μη αυτόματες διαδικασίες».
Τα τελευταία χρόνια, τα ψηφιακά εργαλεία έχουν βελτιώσει τις δυνατότητες διαχείρισης στόλου και το εύρος των διαθέσιμων υπηρεσιών. Επιτρέπουν τη συλλογή και επεξεργασία δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, κάτι που μπορεί να βοηθήσει στον εξορθολογισμό των καθημερινών μεταφορικών εργασιών και στη μείωση της γραφειοκρατίας και του διαχειριστικού φόρτου. Τα δεδομένα μπορούν, για παράδειγμα, να ληφθούν αυτόματα από τον ταχογράφο ενός φορτηγού και να ενσωματωθούν με άλλα συστήματα: όπως οι ώρες εργασίας ενός οδηγού με το σύστημα μισθοδοσίας. Κάτι τέτοιο μπορεί να προσφέρει στις μεταφορικές εταιρείες μειωμένες ώρες εργασίας και διαχείρισης.
Οι υπηρεσίες ψηφιακής διαχείρισης στόλου επιτρέπουν επίσης την πρόσβαση σε μεγάλο όγκο λεπτομερών πληροφοριών, κάτι που βοηθά στη δημιουργία καλύτερων πληροφοριών για τον τρόπο λειτουργίας ενός στόλου. Για παράδειγμα, υπάρχουν ψηφιακές λύσεις που μπορούν να παρακολουθούν την κατανάλωση καυσίμου και τη συμπεριφορά του οδηγού και να χρησιμοποιούνται για τον εντοπισμό μοτίβων συμπεριφοράς και τομέων βελτίωσης. Ομοίως, οι ψηφιακές λύσεις μπορούν να εμφανίσουν εκπομπές CO 2, κάτι που ζητείται ολοένα και περισσότερο από αγοραστές μεταφορικών υπηρεσιών, από μεταφορείς και από τις αρχές.
Ως αποτέλεσμα, η αξία των υπηρεσιών διαχείρισης στόλου δεν αφορά πλέον μόνο την παρακολούθηση των φορτηγών για μεγάλους στόλους. Μπορούν να συνεισφέρουν σε οποιαδήποτε επιχείρηση, είτε μεγάλη είτε μικρή.
Τα εργαλεία διαχείρισης στόλου μπορούν να βοηθήσουν στην απλοποίηση της διαχείρισης, καθώς και στη βελτίωση του προγραμματισμού σέρβις και τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Η διαχείριση όλων αυτών μπορεί να αποδειχτεί πολύ δύσκολη χρησιμοποιώντας μόνο μη αυτόματες διαδικασίες.
Η εφαρμογή ενός συστήματος διαχείρισης στόλου απαιτεί χρόνο και έχει κόστος. Όχι μόνο για τις ίδιες τις υπηρεσίες, αλλά και για να διασφαλιστεί η ύπαρξη των κατάλληλων δεξιοτήτων για την ανάλυση των δεδομένων που δημιουργούνται. Ωστόσο, η επένδυση μπορεί να αποδώσει μέσω του μεγαλύτερου χρόνου λειτουργίας και παραγωγικότητας, καθώς και του μειωμένου κόστους και κατανάλωσης καυσίμου.
Αν και τα πιθανά κέρδη για μεγαλύτερους στόλους είναι υψηλότερα, ο Markus γνωρίζει ότι αυτά τα οφέλη είναι υπαρκτά για όλες τις εταιρείες μεταφορών ανεξάρτητα από το μέγεθος του στόλου. «Ακόμη και ένας ιδιοκτήτης-οδηγός με ένα μόνο φορτηγό μπορεί να χρησιμοποιήσει τα εργαλεία διαχείρισης στόλου για να έχει μεγαλύτερο έλεγχο στο όχημά του. Μπορεί να του παρέχει χρήσιμα δεδομένα που μπορούν να βοηθήσουν στον εξορθολογισμό της διαχείρισης, καθώς και στη βελτίωση του προγραμματισμού των σέρβις και τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου».