Trucks

Περιορισμός της κατανάλωσης καυσίμου πέρα από κάθε προσδοκία

Σε μόλις τέσσερα χρόνια, η τσέχικη μεταφορική εταιρεία Vapas μείωσε την κατανάλωση καυσίμου κατά 10 τοις εκατό. Το κλειδί για την επιτυχία της ήταν οι τακτικές εκπαιδευτικές συναντήσεις και η επιμόρφωση των οδηγών σε σχέση με την αξιοποίηση της τελευταίας τεχνολογίας της Volvo.
Με καλύτερη γνώση σχετικά με τη χρήση της τεχνολογίας της Volvo, η συνολική κατανάλωση καυσίμου της εταιρείας έπεσε κατά 10 τοις εκατό.

Είναι η περίοδος της συγκομιδής των ζαχαρότευτλων, περίοδος ιδιαίτερα πολυάσχολη για τον Petr Šišlák, Υπεύθυνο στόλου οχημάτων της Vapas, και για τους οδηγούς του. Για το επερχόμενο τρίμηνο, τα φορτηγά της εταιρείας οφείλουν να βρίσκονται στην κυκλοφορία 24 ώρες την ημέρα και να κινούνται σε κάποιες περιπτώσεις σε ανώμαλα εδάφη όπως χωράφια και λασπωμένα μονοπάτια, αλλά και σε στενούς και συχνά απόκρημνους αγροτικούς δρόμους. “Η φύση των μεταφορών στη Δημοκρατία της Τσεχίας συντελεί σε βαριές απαιτήσεις όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμου” λέει ο Petr Šišlák καθώς ανεφοδιάζει ένα φορτηγό στο πρατήριο της επιχείρησης. Και προσθέτει καθώς μπαίνει στην καμπίνα: “Σήμερα, τα καύσιμα αποτελούν το 40 τοις εκατό του συνόλου των δαπανών μας και ο ανταγωνισμός είναι πολύ έντονος. Ήταν αναγκαίο να βρεθούμε εμπρός από τους ανταγωνιστές μας και διακρίναμε μια ευκαιρία μέσα από τη βελτίωση της εκπαίδευσης των οδηγών μας”.

Ο Petr Šišlák ήδη από τα νεανικά του χρόνια ενδιαφερόταν για τις μεταφορές και τα φορτηγά και όνειρό του ήταν να γίνει οδηγός φορτηγού.

Σήμερα έχουν περάσει περισσότερα από είκοσι χρόνια από τότε που ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως οδηγός για τη Vapas. Είχε οδηγήσει στο παρελθόν και για δύο άλλες τσέχικες μεταφορικές εταιρείες αλλά πριν από πέντε χρόνια επέστρεψε στη Vapas. Σήμερα είναι υπεύθυνος στόλου και έχει αναλάβει τον περιορισμό του κόστους λειτουργίας των δραστηριοτήτων της εταιρείας. Με το μισό στόλο να αποτελείται πλέον από φορτηγά Volvo, ο Petr Šišlák πέρασε τον πρώτο του χρόνο με δοκιμές οδήγησης και την αξιολόγηση της τεχνολογίας της Volvo. Αυτό τον βοήθησε να καταλάβει καλύτερα την αιτία που επιτύγχανε τις συγκεκριμένες επιδόσεις στο Dynafleet και πώς ο ίδιος και οι οδηγοί του θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν καλύτερα την τεχνολογία.

“Χρειαζόμαστε ισχυρά φορτηγά τα οποία όχι μόνο φτάνουν στον προορισμό τους με ασφάλεια και εγκαίρως, αλλά και τα οποία προσφέρουν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Πάντα διερευνούμε νέες δυνατότητες οι οποίες μπορούν να μας βοηθήσουν να εξοικονομήσουμε καύσιμα”.

“Αυτή την εποχή, ένα φορτηγό Volvo μοιάζει λίγο με ηλεκτρονικό υπολογιστή. Έχει την ικανότητα να αξιοποιήσει απόλυτα το καύσιμο που καταναλώνει, κάτι που ένας άνθρωπος δεν μπορεί να πετύχει με τον ίδιο τρόπο στη διάρκεια του εργάσιμου ωραρίου του. Όμως οι οδηγοί μας πρέπει να γνωρίζουν ακριβώς με ποιον τρόπο μπορούν να χρησιμοποιούν τα συστήματα. Θα έλεγα ότι το 80-90 τοις εκατό της επιτυχίας της εταιρείας μας εξαρτάται από αυτό” εξηγεί ο Petr Šišlák.

Μετά το πρώτο έτος αξιολόγησης, αποφάσισε να ξεκινήσει εβδομαδιαίες εκπαιδευτικές συναντήσεις οδηγών, με εισηγητές της Volvo Trucks. Εκείνη την εποχή οι οδηγοί της Vapas βρίσκονταν στην κόκκινη ζώνη του Dynafleet, κάτι που ο Petr Šišlák θεωρεί συνέπεια έλλειψης γνώσης, τόσο δικής του όσο και των οδηγών.

Η βαθμολογία αποδοτικότητας καυσίμου του Dynafleet
Σε μια κλίμακα από 1-100, η βαθμολογία υποδηλώνει πόσο αποδοτική είναι η οδήγηση ενός φορτηγού. Τρία χρώματα χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση της απόδοσης των οδηγών:
Κόκκινο: 1-50 πόντοι: χαμηλή απόδοση.
Κίτρινο: 50-80 πόντοι: υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
Πράσινο: 80-100 πόντοι: άριστη απόδοση.

Όλοι οι οδηγοί σήμερα βρίσκονται στην πράσινη ζώνη και παρακολουθούν διαρκώς την απόδοση τους, ζητώντας συμβουλές από τον Υπεύθυνο στόλου οχημάτων και προσπαθώντας να βελτιωθούν σε μηνιαία βάση.

“Τώρα αξιοποιούμε το 100 τοις εκατό των τιμών που εμφανίζει το Dynafleet. Είναι κάτι σαν πιστοποιητικό γεννήσεως του οδηγού γιατί μας δείχνει τα δυνατά σημεία και τις ελλείψεις του και ανταμείβει τη βελτίωση σε συγκεκριμένους τομείς. Σε βάθος ενός έτους, έχω δει μεμονωμένες βελτιώσεις που φτάνουν μέχρι και 25 τοις εκατό μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.”


Είναι φανερό ότι ο Petr Šišlák έχει πάθος με την εργασία του και εξηγεί ότι μέρος της ενασχόλησής του έχει να κάνει με το ενδιαφέρον του για τις νέες τεχνολογίες. Λόγω των δύσκολων συνθηκών οδήγησης, η Vapas διατηρεί τα φορτηγά της μόνο για τρία χρόνια, με όφελος ωστόσο το γεγονός ότι έχει πάντα καινούργια οχήματα στο στόλο της. Ο Petr Šišlák θεωρεί ευλογία το ότι έχει τη δυνατότητα να οδηγεί τα πλέον εξελιγμένα φορτηγά του κόσμου και συζητά σε διαρκή βάση με τη Volvo Trucks σε σχέση με τις πλέον σύγχρονες λύσεις. Ακόμα, ρυθμίζει προσεκτικά τις προδιαγραφές του κάθε φορτηγού ανάλογα με τις συνθήκες στις οποίες θα κυκλοφορεί.

“Το ενημερωμένο I-See ήταν κάτι σαν τον πρώτο αριθμό του λαχείου, επειδή επιτρέπει τη βελτίωση της επικοινωνίας ανάμεσα σε εμένα και το φορτηγό μου.”

“Χρειαζόμαστε κατά βάση ισχυρά φορτηγά τα οποία όχι μόνο φτάνουν στον προορισμό τους με ασφάλεια και εγκαίρως, αλλά και τα οποία προσφέρουν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Ωστόσο, επειδή έχουμε πολλών ειδών εργασίες, χρειαζόμαστε διαφορετικές κατηγορίες ισχύος κινητήρα και σχέσεις μετάδοσης. Κάποια φορτηγά μας χρειάζονται ανάρτηση αέρα στον οπίσθιο αλλά και εμπρόσθιο άξονα, έτσι ώστε τα οχήματα να μπορούν να κινούνται σε δύσβατο έδαφος χωρίς να παθαίνουν βλάβες. Και πάντα ερευνούμε νέες δυνατότητες οι οποίες μπορούν να μας βοηθήσουν να εξοικονομήσουμε καύσιμα”, συμπληρώνει. Πριν από δύο μήνες, ο Petr Šišlák απευθύνθηκε στη Volvo Trucks και ζήτησε τη δοκιμή των τελευταίων δυνατοτήτων εξοικονόμησης καυσίμου. Έκτοτε, ο ίδιος και μερικοί οδηγοί κάνουν δοκιμές στο δρόμο δύο φορτηγών Volvo εφοδιασμένων με την τελευταία έκδοση του I-See με χρήση χαρτογραφικών δεδομένων, το οποίο λαμβάνει δεδομένα σχετικά με το δρόμο που πρόκειται να κινηθεί το όχημα, μέσω μιας υπηρεσίας στο cloud.


Επειδή το σύστημα γνωρίζει ακριβώς τι είδους δρόμος ακολουθεί, το λειτουργικό κόστος μειώνεται και ταυτόχρονα, η πίεση που αισθάνεται ο οδηγός είναι μικρότερη. Μετά από περίπου ένα μήνα δοκιμών, ο Petr Šišlák λέει ότι παρατήρησε βελτίωση 9,9 τοις εκατό στο συνολικό κόστος κατανάλωσης.


“Δεν θα σας κρύψω το ότι με κατέπληξε η συγκεκριμένη τιμή κατανάλωσης. Αυτό επειδή σήμερα, κατανάλωση 22 λίτρων με μέσο βάρος φορτωμένου συνδυασμού οχήματος 15 τόνους, είναι εκπληκτική, λέει, και προσθέτει: “Ακόμα, οι αντιδράσεις των οδηγών στο ενημερωμένο λογισμικό I-See ήσαν εξαιρετικές. Λένε ότι ποτέ δεν οδήγησαν κάτι καλύτερο. Θα είναι λοιπόν σημαντικό για εμάς από πλευράς κατανάλωσης σε βάθος χρόνου”.


Ένας από τους οδηγούς που έκαναν δοκιμές του νέου συστήματος είναι ο Josef Truksa, ο οποίος εργάζεται εδώ και οκτώ χρόνια για τη Vapas. Σήμερα ασχολείται με την παραλαβή ζαχαρότευτλων από την περιοχή Drnoholec με σκοπό τη μεταφορά τους στην τοπική επιχείρηση παραγωγής ζάχαρης στο Hrušovany nad Jevišovkou, έδρα της Vapas.


“Το ενημερωμένο I-See ήταν κάτι σαν τον πρώτο αριθμό του λαχείου, επειδή επιτρέπει τη βελτίωση της επικοινωνίας ανάμεσα σε εμένα και το φορτηγό μου. Διευκολύνει πολύ την εργασία του οδηγού! Και με αυτό το σύστημα, η κατανάλωση καυσίμου μειώθηκε δραματικά,” λέει ο Josef Truksa.

Για τον ίδιο, η οδήγηση του συγκεκριμένου φορτηγού είναι επωφελής επειδή τόσο ο ίδιος όσο και οι άλλοι οδηγοί αμείβονται με μπόνους ανάλογα με την ικανότητά τους να εξοικονομούν καύσιμα. Το σύστημα των κινήτρων (μπόνους) είναι δημοφιλές μεταξύ των οδηγών και ο Josef Truksa λέει ότι αυτό το κίνητρο, σε συνδυασμό με την εκπαίδευση οδηγών, δίνουν στον ίδιο και τους συναδέλφους του την ώθηση που χρειάζονται για να αποδώσουν καλύτερα. Κάποιοι από τους οδηγούς ανταγωνίζονται και μεταξύ τους για διασκέδαση και καταφεύγουν στη βοήθεια του Petr Šišlák όταν χρειάζονται υποδείξεις και βρίσκονται στο δρόμο. Αυτό είναι κάτι που ο Υπεύθυνος στόλου εκτιμά ιδιαίτερα.


“Ουσιαστικά βρίσκομαι εδώ ως εκπαιδευτής και η εργασία μου δίνει χαρά και ικανοποίηση. Γνωρίζω ότι μεταδίδω την εμπειρία μου σε άλλους και μόνο γι' αυτό αξίζει. Δεν έχει να κάνει μόνο με τις μεταφορές αλλά και το γεγονός ότι σήμερα η δουλειά των οδηγών είναι πιο αθόρυβη” συμπεραίνει ο Petr Šišlák.

Σχετικά με τη Vapas

Ίδρυση:
1993.

Ιδιοκτήτης επιχείρησης:
Josef Záruba.

Αριθμός εργαζομένων:
300.

Αριθμός φορτηγών:
200 φορτηγά, 100 από τα οποία είναι Volvo.

Μικτό βάρος συνδυασμού οχήματος:
45 τόνοι.

Χρόνος διατήρησης φορτηγών:
3 χρόνια.

Κύρια φορτία:
Ζαχαρότευτλα, ζάχαρη, σιτηρά, άμμος, χαλίκια (κυρίως χύδην υλικά κάθε είδους).

Related News