Trucks

Ο κινητήρας D12 - μια αλλαγή αντιλήψεων

Όταν ο κινητήρας D12 παρουσιάστηκε το 1993, ήταν πραγματικά μια επανάσταση. Ορισμένοι είπαν ότι η Volvo ήταν δέκα χρόνια μπροστά από την εποχή της. Ο Göran Nyholm, πλέον συνταξιούχος μηχανικός της Volvo, μας λέει πώς ξεκίνησαν όλα.
Ο Göran Nyblom μπροστά από τον κινητήρα D12
Ο Göran Nyholm συμμετείχε στην ανάπτυξη του κινητήρα D12.

Θυμάται ξεκάθαρα την παρουσίαση του Volvo FH στους εκπροσώπους του τύπου. Ήταν Σεπτέμβριος του 1993 και αυτοκινητιστικοί συντάκτες από όλο τον κόσμο είχαν συγκεντρωθεί για να παρακολουθήσουν την αποκάλυψη της επόμενης γενιάς φορτηγών. Ο κινητήρας D12 τράβηξε περισσότερο από οτιδήποτε άλλο το ενδιαφέρον των δημοσιογράφων, όπως μας αναφέρει ο Göran Nyholm, ο οποίος είχε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του κινητήρα, μαζί με το τμήμα R & D στο Γκέτεμποργκ και το εργοστάσιο παραγωγής στο Skövde.

«Οι δημοσιογράφοι εντυπωσιάστηκαν από τον κινητήρα D12. Μερικοί από αυτούς μου είπαν ότι βρισκόμασταν δέκα χρόνια μπροστά από όλους τους υπόλοιπους κατασκευαστές  στην Ευρώπη. Αρχικά, είχαμε κατορθώσει να καλύψουμε τις αντιρρυπαντικές προδιαγραφές που δεν είχαν καν ανακοινωθεί εκείνη την εποχή και βελτιώσαμε σημαντικά την ποιότητα της κυλινδροκεφαλής, ενώ προσθέσαμε το σύστημα ηλεκτρικής υποβοήθησης τιμονιού και το Βαλβιδόφρενο VEB (Volvo Engine Brake), το οποίο αναπτύχθηκε από εμάς», λέει.

Τα χαρακτηριστικά αυτά ήταν πρωτόγνωρα για την Ευρώπη, αν και στις ΗΠΑ είχαν κάποιες γνώσεις πάνω σε αυτά. Ο Göran Nyholm αποκαλύπτει ότι στην αρχή του εγχειρήματος τους, όταν τα νέα χαρακτηριστικά σχεδιάστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 80, αυτή η έλλειψη τεχνογνωσίας προκάλεσε κάποιες δυσκολίες στην ανάπτυξη του D12.

«Ειδικά η κυλινδροκεφαλή, την οποία θέλαμε να μεγαλώσουμε, ήταν πολύ δύσκολο να διαμορφωθεί με τον σωστό τρόπο. Φανταστείτε ότι οι γωνίες και οι αποστάσεις στον κύλινδρο ήταν πολύ μικρές. Προσπαθήσαμε αλλά δεν μπορούσαμε να τα καταφέρουμε.»

Αλλά δεν υπήρχε περίπτωση να τα παρατήσουμε. Έτσι, η ομάδα μου και εγώ, μπήκαμε σε ένα αεροπλάνο και πήγαμε στις εγκαταστάσεις της Cummins στις ΗΠΑ, εταιρείας συνεργαζόμενης με τη Volvo. Εδώ κατασκευάστηκαν τόσο το το σύστημα ηλεκτρικής υποβοήθησης τιμονιού όσο και το νέο είδος κυλινδροκεφαλής.

«Τελικά τα καταφέραμε και η συνεργασία με τους Αμερικανούς της Cummins έπαιξε καθοριστικό ρόλο» λέει ο Göran.

Η νέα, μεγαλύτερη κυλινδροκεφαλή προσέφερε μεγαλύτερη ποιότητα όσον αφορά τη βέλτιστη εναλλαγή αερίων και την καύση. Σε συνδυασμό με την ηλεκτρική υποβοήθηση τιμονιού, συνέβαλε στην άμεση επιτυχία του φορτηγού FH.

«Προσλάβαμε πολλούς νέους ανθρώπους, οι περισσότεροι εκ των οποίων είχαν γνώσεις πληροφορικής καθώς εργαζόμασταν με νέα και πιο περίπλοκα συστήματα». 

Αυτός ο κινητήρας ήταν το "παιδί" μας. Είμαι πολύ χαρούμενος που το φορτηγό και ο κινητήρας είχαν τόσο μεγάλη επιτυχία. Έφεραν την αλλαγή στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Από την πρώτη στιγμή, ο D12 αναπτύχθηκε ειδικά για τα φορτηγά FH. Στα τέλη της δεκαετίας του 90,
ο κινητήρας άρχισε να χρησιμοποιείται και σε άλλες εταιρείες του Ομίλου Volvo, όπως για παράδειγμα στην Volvo Penta. Φυσικά, όλα αυτά τα χρόνια έχουν γίνει αλλαγές στον κινητήρα D12, κυρίως λόγω των νέων αντιρρυπαντικών προδιαγραφών. 

«Ναι, ο κινητήρας έχει πλέον πολλά περισσότερα χαρακτηριστικά για να καλύπτει τις νέες αντιρρυπαντικές προδιαγραφές. Και μην ξεχνάτε ότι ισχύουν διαφορετικά πρότυπα στις διάφορες χώρες. Επομένως, πρέπει να προσαρμοζόμαστε στις διάφορες απαιτήσεις.»

Ο Göran Nyholm δεν εργάζεται πλέον ως μηχανικός της Volvo, καθώς είναι συνταξιούχος εδώ και εννέα χρόνια.

«Αυτός ο κινητήρας ήταν το "παιδί" μας. Είμαι πολύ χαρούμενος που το φορτηγό και ο κινητήρας είχαν τόσο μεγάλη επιτυχία. Έφεραν την αλλαγή στην αυτοκινητοβιομηχανία.» καταλήγει. 

Το ταξίδι συνεχίζεται χωρίς τον Göran. Σήμερα στο εργοστάσιο του Skövde κατασκευάζονται 100.000 κινητήρες το χρόνο, από τους οποίους το 90% περίπου είναι κινητήρες D13. Αυτό που ξεκίνησε ο Göran και η ομάδα του στις αρχές της δεκαετίας του 90, συνεχίζει να εξελίσσετε και να κάνει την Volvo να ξεχωρίζει.