Trucks

Το Λονδίνο δίνει αγώνα για την ασφάλεια στην πόλη

Η πόλη του Λονδίνου έχει θέσει ως κορυφαία προτεραιότητα την εξάλειψη των τροχαίων ατυχημάτων. Σύμφωνα με ένα σχέδιο πρότασης, όλα τα βαρέα φορτηγά οχήματα άνω των 12 τόνων θα χρειάζονται άδεια ασφαλείας για να κινούνται στην πόλη από το 2020. Φυσικά η εξέλιξη αυτή δεν θα περάσει απαρατήρητη και από άλλες πόλεις.
Piccadilly Circus, κέντρο Λονδίνου.
Τα στενά δρομάκια του Λονδίνου είναι γεμάτα με βαν παραδόσεων, φορτηγά, ταξί και διώροφα λεωφορεία, καθώς και πεζούς αλλά και έναν αυξανόμενο πλήθος ποδηλατιστών.

Τα στενά δρομάκια του Λονδίνου, κάθε πρωί είναι γεμάτα βαν παραδόσεων, φορτηγά, ταξί και τα παραδοσιακά κόκκινα διώροφα λεωφορεία και σε αυτά προστίθενται οι πεζοί και ένα αυξανόμενο πλήθος ποδηλατιστών. Με τόσους πολλούς ανθρώπους και οχήματα να συναγωνίζονται για περιορισμένο χώρο στην άσφαλτο, οι κίνδυνοι σύγκρουσης βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα. Η συνύπαρξη φορτηγών, ποδηλατιστών και πεζών κρύβει σημαντικούς κινδύνους. Τα τελευταία τρία χρόνια, τα βαρέα φορτηγά έχουν εμπλακεί στο 20% των θανάτων πεζών και σε πάνω από το 70% των θανάτων ποδηλατιστών στο Λονδίνο. Αυτό συμβαίνει παρά το ότι διανύουν μόλις το 4%  των χιλιομέτρων που καλύπτουν στην πόλη, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του αρμόδιου φορέα για την κυκλοφορία στην πόλη του Λονδίνου, του Transport for London.

Ο συνδυασμός φορτηγών, δικυκλιστών και πεζών, που συναγωνίζονται για τον λίγο διαθέσιμο χώρο στους δρόμους του Λονδίνου, σημαίνει ότι ο κίνδυνος σύγκρουσης είναι υψηλός.

Αν και ζοφερές, αυτές οι στατιστικές δεν ισχύουν μόνο για το Λονδίνο. Σύμφωνα με έρευνες της ομάδας ερευνών ατυχημάτων της Volvo Trucks, το 2014, περίπου 1.230 ή 32% των θανάτων από ατυχήματα με βαρέα φορτηγά οχήματα στην ΕΕ αφορούσε σε ευάλωτους χρήστες των οδών. Και παρόλο που η οδική ασφάλεια έχει βελτιωθεί συνολικά, αποδεικνύεται ότι τα ποσοστά ατυχημάτων για τους ευάλωτους χρήστες των δρόμων μειώνονται δυσκολότερα. 

Για να γίνουν ασφαλέστεροι οι δρόμοι, η Transport for London έχει θέσει το πρόβλημα του περιορισμού του κυκλοφοριακού κινδύνου στο επίκεντρο της διαδικασίας λήψης αποφάσεων του και για την εξεύρεση λύσεων, συνεργάζεται με τις ευάλωτες ομάδες των χρηστών του οδικού δικτύου και τους κατασκευαστές οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της Volvo Trucks. 

Τι μπορεί να γίνει λοιπόν; Ένα σημαντικό σχέδιο που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι η ανάπτυξη του πρώτου προτύπου Direct Vision Standard (DVS) στον κόσμο για βαρέα οχήματα. 

"Η άμεση όραση από την καμπίνα έχει αποδειχθεί ότι έχει σημαντικό αντίκτυπο στη μείωση του κινδύνου για τους πεζούς και τους δικυκλιστές, καθώς τα τυφλά σημεία αποτελούν βασικό παράγοντα πρόκλησης συγκρούσεων", λέει ο Will Norman, Επίτροπος Θεμάτων Πεζών και Δικυκλιστών της Transport for London.

Σύμφωνα με την πρότασή του, όλα τα βαρέα φορτηγά οχήματα άνω των 12 τόνων θα χρειάζονται άδεια ασφαλείας για να κυκλοφορούν στο Λονδίνο από το 2020.

Ο Will Norman διευκρινίζει ότι το πρόγραμμα βρίσκεται ακόμη σε φάση διαβούλευσης. Ωστόσο, όπως σχεδιάζεται, η άδεια εισόδου στο Λονδίνο θα εκδίδεται για βαρέα φορτηγά οχήματα που πληρούν τις ελάχιστες απαιτήσεις για άμεση όραση ή μπορούν να αποδείξουν ότι διαθέτουν ισοδύναμες διατάξεις για τη μείωση των κινδύνων για τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου. Η τελική πρόταση έχει ως στόχο να συμπεριλάβει προδιαγραφές όπως αισθητήρες και οπτικές προειδοποιήσεις.

"Δουλεύουμε για να κάνουμε τους δρόμους μας ασφαλέστερους, αλλά απαιτούμε και από τις μεταφορικές εταιρείες να βελτιώσουν την ασφάλεια του στόλου τους", λέει ο Will Norman.

Τα τελευταία λίγα χρόνια, τα βαρέα φορτηγά έχουν εμπλακεί στο 20% των θανάτων πεζών και σε πάνω από το 70% των θανάτων ποδηλατιστών στο Λονδίνο.

Η Volvo Trucks παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στο Λονδίνο.
"Χαιρετίζουμε την προσπάθεια που καταβάλει το Λονδίνο για να διασφαλίσει την οδική ασφάλεια στο εσωτερικό της πόλη και την προστασία των ευάλωτων χρηστών του δρόμου μέσα από την κοινή προσπάθεια των εμπλεκόμενων μερών", λέει ο Claes Avedal, Safety Manager Product Planning της Volvo Trucks.

Δουλεύουμε για να κάνουμε τους δρόμους μας ασφαλέστερους, αλλά απαιτούμε και από τις μεταφορικές εταιρείες να βελτιώσουν την ασφάλεια του στόλου τους.

Προβλέπει ότι τα φορτηγά που είναι ειδικά σχεδιασμένα για μέγιστη ορατότητα θα αυξάνονται στους δρόμους του Λονδίνου και σε άλλες πόλεις που επιδιώκουν τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Ο σχεδιασμός αυτός περιλαμβάνει ειδικό εξοπλισμό όπως πρόσθετα παράθυρα και κάμερες, χαμηλό ύψος πλαισίου και συγκεκριμένους τύπους οχημάτων όπως το Volvo FE με καμπίνα χαμηλής εισόδου, το οποίο διαθέτει πολύ χαμηλό πλαίσιο και κατ' επιλογή παράθυρα μεγαλύτερων διαστάσεων που καλύπτουν μεγάλο μέρος των θυρών της καμπίνας. Τα πρόσθετα παράθυρα προσφέρουν στον οδηγό απευθείας ορατότητα κατά μήκος των πλαϊνών του οχήματος. 

"Είναι το απόλυτο όχημα για τη μεγιστοποίηση της άμεσης όρασης, επειδή ως οδηγός βρίσκεστε σχεδόν στο επίπεδο της όρασης των δικυκλιστών και των πεζών", λέει ο Claes Avedal. 

Εκτός από την εργασία με το Direct Vision Standard (DVS), η Transport for London εφαρμόζει πολυάριθμα ακόμα μέτρα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, από τη μείωση των ορίων ταχύτητας και τον έλεγχο της ταχύτητας με τον επανασχεδιασμό δρόμων, τη βελτίωση της αστυνόμευσης και τον επανασχεδιασμό των πιο επικίνδυνων διασταυρώσεων της πόλης.

"Είναι πολλοί οι παράγοντες - από το σχεδιασμό των οχημάτων, μέχρι τον σχεδιασμό των διαδρομών, την ευαισθητοποίηση σχετικά με την κυκλοφορία και τον σχεδιασμό των οδών - που συμβάλλουν στο να κάνουν ασφαλέστερες τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ φορτηγών και ευάλωτων χρηστών των δρόμων", λέει ο Claes Avedal.

Η Volvo Trucks υιοθετεί και αυτή μια πολύπλευρη προσέγγιση στην ασφάλεια. Αυτή ξεκινά από τομείς όπως η έρευνα για την ασφάλεια, και φτάνει στην ανάπτυξη τεχνολογιών ασφάλειας όπως το Σύστημα υποστήριξης διατήρησης λωρίδας και το Προηγμένο φρένο έκτακτης ανάγκης, στο σχεδιασμό ασφαλέστερων οχημάτων και στην εκπαίδευση των οδηγών. Οι εκστρατείες ευαισθητοποίησης σχετικά με την κυκλοφορία, όπως το "Stop Look Wave" και η πρωτοβουλία "See and be seen", αποτελούν επίσης ένα σημαντικό μέρος αυτής της εργασίας. 

Η ασφάλεια των πόλεων είναι πλέον ψηλά στις προτεραιότητες των πολιτικών σε πολλά μέρη, πρέπει λοιπόν να αναμένονται σημαντικές αλλαγές σε όλο τον κόσμο.

Μέχρι το 2041, η Transport for London στοχεύει να έχει μηδενικά σοβαρά ή θανατηφόρα ατυχήματα στους δρόμους του Λονδίνου και το 80% όλων των δρομολογίων του Λονδίνου να γίνονται με τα πόδια, με ποδήλατο ή με τη δημόσια συγκοινωνία.

"Προσβλέπουμε σε περισσότερες αλλαγές στις πόλεις όλου του κόσμου" λέει ο Claes Avedal. "Η Volvo Trucks συνηγορεί στο όραμα του Λονδίνου για την εξάλειψη των ατυχημάτων. Η οδική ασφάλεια στις πόλεις υστερεί σε σχέση με άλλους τομείς. Ωστόσο, η ασφάλεια των πόλεων είναι πλέον ψηλά στις προτεραιότητες των πολιτικών σε πολλά μέρη, πρέπει λοιπόν να αναμένονται σημαντικές αλλαγές σε όλο τον κόσμο".

Οι στόχοι του Λονδίνου για το 2041

  • Μηδενικά σοβαρά ή θανατηφόρα ατυχήματα στους δρόμους του.
  • Το 80% όλων των διαδρομών στο Λονδίνο αναμένεται να γίνεται με τα πόδια, με ποδήλατα ή με τη χρήση δημόσιων συγκοινωνιών, σύμφωνα με τον Transport for London.

Έκθεση ασφαλείας της Volvo Trucks 2017

Από το 1969, η ομάδα έρευνας για τα ατυχήματα της Volvo Trucks έχει μελετήσει και αναλύσει περισσότερα από 1.700 ατυχήματα στα οποία συμμετέχουν φορτηγά. Σκοπός της είναι η βελτίωση της κατανόησης της οδικής ασφάλειας και η παροχή καθοδήγησης για την ιεράρχηση της μελλοντικής ανάπτυξης των μέτρων οδικής ασφάλειας.

Ο αριθμός των θανάτων σε ατυχήματα με βαρέα φορτηγά ανήλθε συνολικά σε 3.863 στην ΕΕ το 2014.

13%
499 θάνατοι
Επιβαίνοντες φορτηγών.

49%
1.898 θάνατοι
 Επιβάτες αυτοκινήτων.

32%
1.230 θάνατοι
Ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου.

6%
236 άλλοι θάνατοι σχετικοί με βαρέα φορτηγά οχήματα.
Από τους 1.230 θανάτους ευάλωτων χρηστών (στην ΕΕ για το 2014) το 53% αφορούσε σε πεζούς,
το 22% αφορούσε σε ποδηλάτες και το 25% σε αναβάτες μοτοποδηλάτων ή μοτοσικλετιστές.

Ατυχήματα που προκαλούν θανάτους ή σοβαρούς τραυματισμούς σε ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου ΕΕ το 2014.

20%
Εμπλέκεται φορτηγό που πραγματοποιεί στροφή.

30%
Ατυχήματα σε διασταυρώσεις.

Σημεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη

Τρία σημαντικά ζητήματα για τους πελάτες φορτηγών, για τη βελτίωση της ασφάλειας και της ορατότητας στις πόλεις, από τον Claes Avedal, Safety Manager Product Planning της Volvo Trucks. 

Προγραμματισμός της διαδρομής
"Προγραμματίστε την κίνηση από ασφαλή σημεία εισόδου και εξόδου από πολυσύχναστα εργοτάξια, τη διαδρομή του οχήματος μέσα στην πόλη για να αποφύγετε στενούς ή με πολλή κίνηση δρόμους στους οποίους μπορεί να κινούνται και ευάλωτοι χρήστες των δρόμων. Ο προγραμματισμός μπορεί να κάνει τη διαφορά."

Το σωστό όχημα για κάθε μεταφορικό έργο
"Πολλοί πελάτες επιθυμούν ένα φορτηγό όσο το δυνατόν πιο ευέλικτο. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι επιλέγουν υψηλό πλαίσιο, ακόμα και αν οι μεταφορές τους γίνονται κυρίως στην πόλη. Αλλά με χαμηλότερο πλαίσιο, ο οδηγός βρίσκεται πιο κοντά στο έδαφος και βλέπει καλύτερα τι συμβαίνει γύρω από το όχημα."

Η κάμερα και το χαμηλό παράθυρο της πόρτας σας παρέχουν καλύτερη θέα
"Είναι δυνατό να βλέπετε ολόκληρο το εμπρόσθιο μέρος και την πλευρά του οχήματος χρησιμοποιώντας μόνο τα παράθυρα και τους καθρέφτες. Ωστόσο, η επιλογή μιας γωνιακής κάμερας και του κάτω παραθύρου στην πόρτα του συνοδηγού δίνει στον οδηγό αυξημένη ορατότητα, η οποία μπορεί να αποτρέψει πιθανές συγκρούσεις όταν το όχημα πραγματοποιεί στροφή."