Trucks

Ο κυρίαρχος του δάσους

Ο Bert 'Knatte' Johansson είναι οδηγός φορτηγού και ιδιοκτήτης επιχείρησης μεταφορών ξυλείας. Ήταν φιναλίστ του παγκόσμιου τελικού του Volvo Driver Challenge και γνωρίζει πολύ καλά πώς να αξιοποιήσει στο έπακρο κάθε σταγόνα καυσίμου αλλά και το Volvo του.
30 χρόνια οδήγησης φορτηγών 64 τόνων στους γεμάτους στροφές δασικούς δρόμους, έκαναν τον Bert 'Knatte' Johansson εξπέρ στην οδήγηση ακριβείας.

Είναι μια όμορφη μέρα του φθινοπώρου στα πυκνά δάση της κεντρικής Σουηδίας. Ο Bert Johansson, με το παρατσούκλι "Knatte" που του έχει μείνει από την παιδική του ηλικία, κάθεται στην καμπίνα του γερανού του. Αυτή τη στιγμή ασχολείται με τη φόρτωση 60 τόνων ξυλείας και ο οκτάμετρος γερανός κινείται γρήγορα και με ακρίβεια. Η αρπάγη του γερανού, η οποία μαγκώνει και σηκώνει με άνεση τους κορμούς από το σωρό στο έδαφος επάνω στο ρυμουλκούμενο του φορτηγού, κινείται σαν να είναι προέκταση του χεριού του Knatte.

 

Πρέπει να παρακολουθούμε συνεχώς την αποδοτικότητα καυσίμου και να βελτιστοποιούμε την κατανάλωση του, διότι πάντα κινούμαστε με πλήρες φορτίο.

Μετά από 30 χρόνια ως οδηγός μεταφορών ξυλείας, ο Knatte γνωρίζει ακριβώς πώς πρέπει να τοποθετηθούν οι κορμοί στο ρυμουλκούμενο και πώς να ελίσσεται στους γεμάτους στροφές δασικούς δρόμους για να παραλάβει το φορτίο του. Καθώς χρειάζεται να κάνει καθημερινά ελιγμούς σε περιορισμένους χώρους, έχει γίνει ειδικός στην οδήγηση ακριβείας και με τα χρόνια έχει κερδίσει σε αρκετούς διαγωνισμούς στην ετήσια σουηδική έκθεση αυτοκινήτων Elmia. Το 2009 κέρδισε και στο διαγωνισμό Super Eco Driver Volvo, έναν διαγωνισμό επάνω στον οποίο έχει βασιστεί το Driver Challenge. Φέτος βγήκε δεύτερος στον παγκόσμιο τελικό στον οποίο έλαβαν μέρος 32 υποψήφιοι από άλλες χώρες. Πολλοί από τους αντιπάλους του που αγωνίστηκαν για τις κορυφαίες θέσεις του σουηδικού τελικού είναι επίσης οδηγοί ξυλείας. Ο Knatte μας εξηγεί για ποιόν λόγο πιστεύει οτι τόσο αυτός όσο και οι συνάδελφοί του από τον ίδιο κλάδο τα καταφέρνουν τόσο καλά.

"Ως οδηγός στις μεταφορές ξυλείας πρέπει να γνωρίζεις πού ακριβώς βρίσκονται οι γωνίες του φορτηγού και πού βρίσκεται το ρυμουλκούμενο, διαφορετικά μπορεί να κολλήσεις και να βρεθείς αβοήθητος στο δάσος. Και να παρακολουθούμε συνεχώς την αποδοτικότητα καυσίμου και να βελτιστοποιούμε την κατανάλωση του, διότι πάντα κινούμαστε με πλήρες φορτίο", προσθέτει.

 

Ο Bert 'Knatte' Johansson πιστεύει ότι δεν είναι τυχαίο που τόσο πολλοί παγκόσμιοι φιναλίστ του Driver Challenge εργάζονται στον κλάδο των μεταφορών ξυλείας. Ως οδηγός στις μεταφορές ξυλείας πρέπει να γνωρίζεις πού ακριβώς βρίσκονται οι γωνίες του φορτηγού και πού βρίσκεται το ρυμουλκούμενο."
Ο Knatte ήταν 19 ετών όταν άρχισε να εργάζεται για τη μεταφορική εταιρεία του πατέρα του. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχε καμπίνα στον γερανό, οπότε για τη φορτοεκφόρτωση έπρεπε να κάθεται κάτω υπόστεγο ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες.

Από την ηλικία των 19 ετών, όταν άρχισε να εργάζεται για τη Sommens Transport, την μεταφορική εταιρεία του πατέρα του, ο Knatte παρακολούθησε στενά την ανάπτυξη των φορτηγών και των ρυμουλκούμενων. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχε καμπίνα χειρισμού γερανού, οπότε, όπως και οι υπόλοιποι συνάδελφοί του, έπρεπε για τη φορτοεκφόρτωση να κάθεται κάτω από ένα υπόστεγο, όλες τις εποχές του χρόνου. Και επειδή τότε οι κινητήρες δεν είχαν τη δύναμη των σημερινών, το να "κολλάει" το φορτηγό ήταν πιο συνηθισμένο. Πριν από την καθιέρωση του Dynafleet και προτού η υπηρεσία εντοπισμού δώσει τη δυνατότητα παρακολούθησης κάθε φορτηγού από απόσταση, οι οδηγοί ξυλείας που είχαν κολλήσει έμεναν αβοήθητοι μέσα στο δάσος. Ο Knatte θυμάται αρκετές φορές που έπρεπε να αναζητήσει συναδέλφους που δεν είχαν επιστρέψει μετά το τέλος της βάρδιας τους.

"Το χειρότερο ήταν η αβεβαιότητα. Σήμερα γνωρίζω κάθε στιγμή πού βρίσκονται τα φορτηγά μου και βλέπω αν κινούνται ή αν είναι σταματημένα. Αυτό προσφέρει ξενοιασιά τόσο για μένα όσο και για τους υπαλλήλους μου", λέει. 

Σήμερα τα Volvo FH16 του Knatte είναι εξοπλισμένα με κινητήρες 750 ίππων για να διευκολύνουν την εκκίνηση του 64 τόνων συνδυασμού σε δύσκολο έδαφος. Είχε επίσης I-Shift από τότε που το κιβώτιο αυτό άρχισε να χρησιμοποιείται. Πιστεύει ότι μαζί με το Volvo Dynamic Steering, συνέβαλε σε μια πιο άνετη και συγκροτημένη εμπειρία οδήγησης.

"Σήμερα είμαι πολύ πιο ξεκούραστος στο τέλος της βάρδιας, σε σχέση με την εποχή που ξεκίνησα ως οδηγός" λέει καθώς κατεβαίνει από τον γερανό.

Ο Knatte μαζί με τον Johan Ejdehage, τοπικό αντιπρόσωπο της Volvo. Σήμερα, στον στόλο της εταιρείας του έχει Volvo FH16 με κινητήρες 750 ίππων.

Αυτό είναι το δεύτερο δρομολόγιο του Knatte για αυτή την ημέρα. Ξεκίνησε στις τέσσερις το πρωί και κάνει ένα διάλειμμα ενδιάμεσα για να ρίξει μια ματιά στο δάσος. Δεν έχει ξαναβρεθεί σε αυτό το σημείο παρόλο που απέχει μόλις 30 χιλιόμετρα από τα γραφεία της εταιρείας του στο Tranås. Πολλοί γαιοκτήμονες κόβουν δέντρα μόνο σε ένα συγκεκριμένο σημείο μια φορά κατά τη διάρκεια της ζωής τους, έτσι οι περιοχές φόρτωσης ξυλείας ποικίλλουν σε καθημερινή βάση. Ο Knatte αισθάνεται μεγάλη ευθύνη απέναντι στους πελάτες του, των οποίων τους φυσικούς πόρους μεταφέρει. Πιστεύει ότι εκτελεί μια βασική λειτουργία στην αλυσίδα εφοδιασμού.

"Πάντα με ενδιέφερε το δάσος επειδή είναι τόσο σημαντικό για τη Σουηδία. Οι πάντες θέλουν οικοδομικά υλικά για τα σπίτια τους και χαρτί για τις τουαλέτες τους. Απολαμβάνω επίσης την ηρεμία και την ελευθερία του δάσους, είναι πολύ σημαντική για μένα", λέει, μπαίνοντας ξανά στην καμπίνα του φορτηγού για να συνεχίσει το δρομολόγιο.

Ο Knatte παραδίδει ένα φορτίο στο πριονιστήριο ξυλείας Bergs Mörlunda, περίπου 150 χιλιόμετρα από τη θέση συλλογής της ξυλείας.

Ο προορισμός του είναι το πριονιστήριο Bergs Timber στην Mörlunda, περίπου 150 χιλιόμετρα από εκεί που βρίσκεται τώρα. Μόλις φεύγει από τους πλέον δύσκολους δασικούς δρόμους και βγαίνει σε έναν ασφαλτόστρωτο επαρχιακό δρόμο, ο Knatte ενεργοποιεί το I-Cruise. Ενεργοποιεί επίσης το πρόγραμμα εξοικονόμησης καυσίμων I-See που σαρώνει το δρόμο που ακολουθεί και προγραμματίζει την οδήγηση ώστε να είναι όσο το δυνατόν οικονομικότερη.

"Σε ασφαλτόστρωτους επαρχιακούς δρόμους και αυτοκινητόδρομους, χρησιμοποιώ αυτά τα προγράμματα το 99 τοις εκατό του χρόνου. Αν έχεις αυτόματο πιλότο, το I-See λειτουργεί τέλεια καθώς σκέφτεται για λογαριασμό σου. Αν προσπαθούσα να οδηγήσω τόσο οικονομικά όσο το σύστημα όταν οδηγώ με δική μου πρωτοβουλία, θα χρειαζόμουν απόλυτη συγκέντρωση ολόκληρη την ημέρα. Απλά δεν μπορώ να διατηρήσω αυτό το επίπεδο συγκέντρωσης για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα", λέει.

Για να αποκτήσεις πραγματική επιδεξιότητα στην οικονομική οδήγηση, ο Knatte λέει ότι πρέπει να αποφεύγεις όσο το δυνατόν περισσότερο να πατάς το γκάζι και ότι πρέπει να κινείσαι με τη φόρα του αυτοκινήτου πολύ περισσότερο από ό, τι νομίζει ο κόσμος. Προσπαθεί επίσης να μάθει πώς λειτουργεί η τεχνολογία του φορτηγού και, στη συνέχεια, τεστάρει τα διαφορετικά συστήματα για να έχει τα ιδανικά αποτελέσματα.

Ο Knatte δείχνει την οθόνη και εξηγεί πώς το I-See κάνει τη διαφορά: "Τώρα κινούμαι με τη φόρα για μεγάλο χρονικό διάστημα, σε άλλες περιπτώσεις όμως δεν θα άφηνα ποτέ το γκάζι τόσο νωρίς. Η Volvo έχει καταφέρει να αναπτύξει ένα έξυπνο σύστημα", λέει.

Στην καθημερινή του εργασία, ο Knatte χαίρεται να χρησιμοποιεί συστήματα όπως το I-See, το I-Shift, το Volvo Dynamic Steering, τον αναρτώμενο πίσω άξονα του διαφορικού το Dynafleet και το I-Cruise.

Μετά από περίπου δύο ώρες οδήγησης, ο Knatte μπαίνει στο πριονιστήριο και ξεφορτώνει τους κορμούς. Ο αέρας είναι γεμάτος πριονίδι και το τεράστιο εργοστάσιο μυρίζει νωπό ξύλο. Παντού υπάρχουν τεράστιοι σωροί κορμών με τις άκρες τους σημαδεμένες με τον αριθμό παραγγελίας, τον προμηθευτή και το όνομα του ιδιοκτήτη της περιοχής υλοτομίας. Ο Knatte σημειώνει το φορτίο του πριν ξεκινήσει το δρομολόγιο της επιστροφής.

Σήμερα επιστρέφει χωρίς φορτίο - κάτι που θα προτιμούσε να αποφύγει. Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, υπήρχε ένα πριονιστήριο κοντά στο Tranås, αλλά από τότε που έκλεισε, ο Knatte χρειάστηκε να αναζητήσει νέους πελάτες για να εξασφαλίσει τα φορτία της επιστροφής. Για παράδειγμα, μεταφέρει μερικά φορτία στον Eksjöhus, παραγωγό προκατασκευασμένων κατοικιών, που έχει το δικό του πριονιστήριο 50 χιλιόμετρα από το Tranås.

Στις περιπτώσεις που πρέπει να κινηθεί χωρίς φορτίο, χρησιμοποιεί πάντα τον αναρτώμενο πίσω άξονα του διαφορικού για την ελάττωση της κατανάλωσης καυσίμου. Μακροπρόθεσμα, αυτό θα έχει θετικό αντίκτυπο δεδομένου ότι τα επτά φορτηγά του κάνουν δρομολόγια σε 24ωρες βάρδιες.

Αν έχεις αυτόματο πιλότο, το I-See λειτουργεί τέλεια καθώς σκέφτεται για λογαριασμό σου.

Ο Knatte παραδέχεται ότι τόσο αυτός όσο και οι υπάλληλοί του πρέπει μερικές φορές να κάνουν συμβιβασμούς με την αποδοτικότητα των καυσίμων, ειδικά σε πιεστικές ημέρες με πολλή δουλειά.

"Τότε είναι σημαντικό να αναπληρώσουμε το χαμένο έδαφος μέσω της αύξησης της παραγωγικότητας. Αυτή είναι η βασική ισορροπία που προσπαθώ πάντα να μεταδώσω στους οδηγούς μου", λέει.

Ένα άτομο που ήταν σημαντικό για τον Knatte, όσον αφορά τη γνώση της μεγιστοποίησης των αποτελεσμάτων από την τεχνολογία της Volvo Trucks είναι ο τοπικός του αντιπρόσωπος, ο Johan Ejdehage στο Rejmes. Ο πατέρας του Johan πουλούσε φορτηγά στον Bertil, πατέρα του Knatte επί 24 χρόνια και στη συνέχεια, όταν ο ίδιος αλλά και ο Knatte ανέλαβαν τις αντίστοιχες επιχειρήσεις των γονέων τους, συνεργάστηκαν για περισσότερο από δύο δεκαετίες. Ο Johan συνήθως συνοδεύει τον Knatte όταν αγωνίζεται σε διαγωνισμούς οδήγησης της Volvo και μαζί συζητούν πώς να οδηγήσει, για να πετύχουν τα καλύτερα αποτελέσματα.

"Κατά τη διάρκεια του παγκόσμιου τελικού του Driver Challenge, παρατήρησα ότι πολλοί άλλοι διαγωνιζόμενοι επέλεξαν να αλλάζουν χειροκίνητα ταχύτητες, όμως εγώ όχι. Απλά έβαλα μια χειροκίνητη αλλαγή ταχυτήτων κατά τη διάρκεια μιας και μονής ανηφορικής πορείας! Αυτό πραγματικά αποδεικνύει ότι η τεχνολογία των φορτηγών Volvo αποδίδει" λέει ο Knatte. 

Το I-See εξοικονομεί καύσιμα μέχρι 5 τοις εκατό

 

1. Αξιοποίηση της κινητικής ενέργειας
Το I-See γνωρίζει εάν ακολουθεί ανηφόρα και έτσι το φορτηγό επιταχύνει και διατηρεί υψηλότερη σχέση μετάδοσης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

2. Λιγότερα κατεβάσματα
Αποφεύγοντας τις άσκοπες αλλαγές ταχυτήτων, το I-See κάνει ομαλότερο και οικονομικότερο το ανέβασμα σε ανηφόρες.

3. Μείωση ταχύτητας στην κορυφή του υψώματος
Κατά την προσέγγιση στη αρχή της κατηφόρας, το I-See δεν επιτρέπει στο φορτηγό να επιταχύνει άσκοπα.

4. Κατεβαίνει με τη φόρα του οχήματος
Για την εξοικονόμηση ενέργειας και την ελαχιστοποίηση της πέδησης, το I-See αποσυμπλέκει προσωρινά τη γραμμή μετάδοσης κίνησης, μόλις πριν από την κατηφόρα.

5. Έλεγχος της πέδησης στην κατωφέρεια
Το I-See ξέρει πού τελειώνει μία πλαγιά και πού αρχίζει η επόμενη. Εφαρμόζει τα βοηθητικά φρένα όταν χρειάζεται, για μέγιστη απόδοση.