Οι εργοταξιακοί γερανοί ξεχωρίζουν στον ορίζοντα του Γκέτεμποργκ, της γενέτειρας της Volvo Trucks. Η πόλη αναμένεται να αναπτυχθεί κατά το ένα τρίτο έως το 2035 και μεγάλα τμήματα του αστικού κέντρου της θα αναπλαστούν για να φιλοξενήσουν περισσότερους ανθρώπους και οδούς.
Πρόκειται για μια πρόκληση που ωστόσο δεν αποτελεί πρωτοτυπία για το Γκέτεμποργκ. Περίπου ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι πρόκειται να εγκατασταθούν στις πόλεις σε όλο τον κόσμο μέχρι το 2030.
Για να δημιουργηθεί χώρος για τους νέους κατοίκους, το Γκέτεμποργκ σχεδιάζει τη δημιουργία πολλών νέων και πυκνοκατοικημένων περιοχών πολλαπλών χρήσεων που συνδυάζουν κατοικίες, γραφεία και καταστήματα.
Ο υπεύθυνος πολεοδομικού σχεδιασμού του Γκέτεμποργκ, Henrik Kant, ελπίζει ότι τα ηλεκτρικά φορτηγά θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην επιτυχία και τη βιωσιμότητα αυτού του είδους του αστικού περιβάλλοντος.
"Δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο αθόρυβα και δεν εκπέμπουν ρύπους, μας επιτρέπουν να σχεδιάζουμε τις πόλεις μας με διαφορετικό τρόπο. Η τεχνολογία επιτρέπει την εφαρμογή νέων λύσεων: οι λιγότεροι περιορισμοί στις ώρες παράδοσης, για παράδειγμα, ή διαδρομές λεωφορείων που περνούν πλησιέστερα σε κατοικίες. Αυτό μας βοηθά να σχεδιάσουμε πυκνοδομημένες και πολλαπλών χρήσεων συνοικίες."
Στην προηγούμενη θέση του, ως επικεφαλής του τμήματος ύδρευσης και αποχέτευσης του Γκέτεμποργκ, ο Henrik Kant προχώρησε σε πρωτοβουλίες με στόχο τα ηλεκτρικά φορτηγά να αποτελέσουν μέρος της στρατηγικής της αποχέτευσης της πόλης.
"Ήδη διαθέτουμε στο Γκέτεμποργκ μια πολιτική χρήσης απορριμματοφόρων χαμηλής ρύπανσης, που δεν χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Τα φορτηγά της πόλης κινούνται με βιοαέριο ή HVO, ένα καύσιμο που παράγεται από τα υποπροϊόντα της επεξεργασίας κρέατος", εξηγεί.
Τα ηλεκτρικά φορτηγά επιτρέπουν σήμερα στην πόλη να κάνει ένα άλλο μεγάλο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.
"Το όραμα του Γκέτεμποργκ είναι να οικοδομήσουμε μια πυκνοδομημένη αλλά και φιλική προς το περιβάλλον πόλη. Πρέπει να εργαστούμε σκληρά για να επιτύχουμε όσο το δυνατόν χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, ειδικά στο κέντρο της πόλης. Ταυτόχρονα, μπορούμε να περιορίσουμε στο ελάχιστο την ηχορύπανση."
Το όραμα του Γκέτεμποργκ είναι να οικοδομήσουμε μια πυκνοδομημένη και φιλική προς το περιβάλλον πόλη. Πρέπει να εργαστούμε σκληρά για να επιτύχουμε όσο το δυνατόν χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, ειδικά στο κέντρο της πόλης.
Πριν από λίγα χρόνια, το Γκέτεμποργκ απευθύνθηκε στη Volvo Trucks για να αναπτύξει ηλεκτρικό απορριμματοφόρο με πολύ συγκεκριμένες προδιαγραφές, που πληροί τις απαιτήσεις της διαδρομής, της μορφολογίας, της ταχύτητας και του ωφέλιμου φορτίου. Μια από τις προδιαγραφές ήταν ότι τα φορτηγά έπρεπε να φέρουν πέντε τόνους και οι μπαταρίες έπρεπε να διαρκούν μια ολόκληρη εργάσιμη ημέρα πριν την επόμενη φόρτιση. Τώρα παρουσιάζεται το ηλεκτρικό απορριμματοφόρο. Εάν η εισαγωγή του αποδειχθεί επιτυχής, ο Δήμος του Γκέτεμποργκ θα επεκτείνει την εφαρμογή του.
Μεταξύ των πλεονεκτημάτων, ο Henrik Kant ελπίζει ότι τα ηλεκτρικά φορτηγά θα συντελέσουν σε καλύτερο περιβάλλον εργασίας για τους οδηγούς.
"Οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα έχουν ένα από τα υψηλότερα ποσοστά εργασιακών τραυματισμών από όλους τους εργαζόμενους στη χώρα. Λύσεις που μπορούν να βελτιώσουν το περιβάλλον εργασίας τους είναι σίγουρα κάτι που θέλουμε να διερευνήσουμε", λέει.
Ταυτόχρονα, ένα ακόμα ηλεκτρικό φορτηγό Volvo θα εμφανιστεί φέτος στην κυκλοφορία. Η Volvo Trucks θέτει στην κυκλοφορία ένα ηλεκτρικό φορτηγό για διανομές τροφίμων, σε συνεργασία με τις μεταφορικές εταιρείες TGM και Schenker.
"Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν πολλά πλεονεκτήματα", λέει ο Jonas Odermalm, επικεφαλής Στρατηγικής Προϊόντων Volvo FL και Volvo FE της Volvo Trucks. "Όχι μόνο συντελούν στη μείωση της ρύπανσης και του θορύβου, αλλά επειδή οι περισσότερες παραδόσεις μπορούν να γίνουν σε ώρες εκτός αιχμής, τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να αυξήσουν την παραγωγικότητα και την ακρίβεια των παραδόσεων, μειώνοντας τον χρόνο που δαπανούν οι οδηγοί μέσα στην κίνηση".
Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να αυξήσουν την παραγωγικότητα και την ακρίβεια των παραδόσεων
Αλλά η διαχείριση ενός στόλου ηλεκτρικών φορτηγών δεν περιορίζεται στα ίδια τα φορτηγά.
"Τα οχήματα αποτελούν μόνο ένα μέρος αυτού που χρειάζεται για την μεγάλης κλίμακας ηλεκτροδότηση και για βιώσιμες μεταφορές. Επίσης είναι ζήτημα διασφάλισης της ύπαρξης σωστών κανόνων, σταθμών φόρτισης και υποδομής ώστε να είναι επωφελές για τις εταιρείες να χρησιμοποιούν ηλεκτρικά οχήματα. Οι πελάτες και οι πόλεις που επενδύουν σε αυτή την τεχνολογία πρέπει επίσης να εξετάσουν ολιστικά το σύστημα των μεταφορών και να βλέπουν την αξία της για την εταιρική τους εικόνα, την ποιότητα ζωής και το περιβάλλον."
Η πόλη του Γκέτεμποργκ ελπίζει να γίνει το κέντρο εφοδιασμού για ολόκληρη τη Σκανδιναβία και σύντομα μετατρέπεται σε πεδίο δοκιμών των νέων μεταφορικών λύσεων.
Έχει ήδη δύο εξ ολοκλήρου ηλεκτρικές γραμμές λεωφορείων, παράλληλα με ένα πλήθος υβριδικών οχημάτων. Οι τοπικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων κάνουν δοκιμές αυτοματοποιημένων οχημάτων σε ορισμένες διαδρομές και το Γκέτεμποργκ γίνεται πρωτοσέλιδο διεθνώς χάρη στην κατασκευή ενός τελεφερίκ που μεταφέρει 4.000-6.000 άτομα την ώρα κατά μήκος του πορθμού που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, ως μέρος του συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών της.
Τι περιμένει λοιπόν για τους μελλοντικούς κατοίκους της πόλης;
"Ελπίζω ότι μέχρι το 2035 δεν θα χρειάζεται να επικεντρωθούμε στην ηχορύπανση ή την ποιότητα του αέρα, επειδή αυτά τα ζητήματα θα έχουν επιλυθεί σε μεγάλο βαθμό», λέει ο Henrik Kant.
Ο Διευθυντής Περιβάλλοντος και Καινοτομίας της Volvo Trucks, Lars Mårtensson, πιστεύει ότι οι λύσεις που δοκιμάζονται στο Γκέτεμποργκ θα επεκταθούν και σε άλλες περιοχές.
Θέλουμε να εξαπλωθεί αυτή η καινοτομία και ήδη ξεκινάμε δοκιμές σε άλλες πόλεις.
"Θέλουμε να εξαπλωθεί αυτή η καινοτομία και ήδη ξεκινάμε δοκιμές σε άλλες πόλεις όπως το Αμβούργο. Είναι μέρος της οικοδόμησης μιας βιώσιμης και ελκυστικής πόλης. Τα φορτηγά δεν αποτελούν τομέα προτεραιότητας για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, αλλά αυτό είναι κάτι που το αλλάζουμε σήμερα, μαζί με τις πόλεις που συνεργαζόμαστε."
570.000 – Ο πληθυσμός του Γκέτεμποργκ, της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της Σουηδίας. Είναι η πατρίδα της Volvo από την ίδρυσή της το 1926.
140.000 – Αναμενόμενος αριθμός κατοίκων που θα προστεθούν στην πόλη του Γκέτεμποργκ μέχρι το 2035
– αύξηση κατά το ένα τρίτο.
12 - Αριθμός περιβαλλοντικών στόχων της πόλης που αποσκοπούν στη δημιουργία ενός αξιόλογου περιβάλλοντος διαβίωσης και στην αειφόρο ανάπτυξη. Τρεις στόχοι σχετίζονται άμεσα με τις μεταφορές: