Trucks

Η σχεδίαση φορτηγών περιλαμβάνει πολλά περισσότερα από την καλή εμφάνιση

Berk Keskin
2023-11-30
Τεχνολογία και καινοτομία Οικονομία καυσίμου
Author
Berk Keskin
Head of Exterior Design

Η καλή σχεδίαση φορτηγών δεν περιλαμβάνει μόνο τον συνδυασμό της αισθητικής με τη λειτουργικότητα, αλλά και τη μεγιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης του οχήματος και την ελαχιστοποίηση των εκπομπών CO2. Για τους ιδιοκτήτες φορτηγών, αυτό που μοιάζει με μια κομψή σχεδιαστική λεπτομέρεια, μπορεί να εξοικονομήσει και καύσιμα.
 

Για πολλούς ιδιοκτήτες φορτηγών, η εξωτερική σχεδίαση των φορτηγών δεν είναι πάντα η ύψιστη προτεραιότητα, σε σύγκριση με τις καθημερινές προκλήσεις της λειτουργίας μιας επιχείρησης μεταφορών. Ωστόσο, η σχεδίαση δεν επηρεάζει μόνο την εξωτερική εμφάνιση του φορτηγού αλλά έχει άμεσο αντίκτυπο στην κατανάλωση καυσίμου και την ενεργειακή απόδοση, συγκεκριμένα μέσω της επίδρασής της στην αεροδυναμική.
 

Μάλιστα, η αεροδυναμική αντίσταση ενδέχεται να αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό μέρος της κατανάλωσης καυσίμου ενός φορτηγού σε μια τυπική επιχείρηση μεγάλων αποστάσεων. Για ένα ηλεκτρικό φορτηγό με μπαταρίες, οι απώλειες ενέργειας μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερες σε σχετικούς όρους. Για αυτόν τον λόγο, ένα από τα πρώτα βήματα που κάνει ένας σχεδιαστής φορτηγών κατά την ανάπτυξη ενός νέου οχήματος είναι να εξετάσει την αεροδυναμική.
 

«Ως σχεδιαστές, προφανώς θέλουμε να παραδίδουμε στους πελάτες μας φορτηγά με καλή εμφάνιση, αλλά πρέπει επίσης να ανταποκρινόμαστε στις άλλες απαιτήσεις τους – όπως η κατανάλωση καυσίμου και η ενεργειακή απόδοση», λέει ο Berk Keskin, Επικεφαλής Εξωτερικού Σχεδιασμού, Volvo Trucks.
 

«Η συμβολή των ειδικών μας στην αεροδυναμική βοηθά στη διαμόρφωση της σχεδιαστικής μας γλώσσας και μας καθοδηγεί σε πιο κλειστά σχέδια αμαξώματος, καθώς και σε απλοποιημένες και ομαλές επιφάνειες. Αυτές οι συμβουλές μπορεί να μας περιορίζουν κατά καιρούς, αλλά ο ρόλος μας είναι να λύσουμε αυτές τις προκλήσεις, δημιουργώντας παράλληλα ένα φορτηγό που είναι οπτικά ελκυστικό».
 

Πώς η αεροδυναμική των φορτηγών έχει διαμορφώσει τη σύγχρονη σχεδίαση φορτηγών

Τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς η σημασία της αεροδυναμικής έχει αυξηθεί, τα σχέδια των φορτηγών έχουν υιοθετήσει όλο και πιο στρογγυλεμένες γωνίες, πιο λείες επιφάνειες και λιγότερα κενά στο μπροστινό μέρος της καμπίνας. Έγινε επίσης όλο και πιο σημαντική η χρήση καλυμμάτων οροφής και πλαϊνών, πλευρικών πλαισίων, αεροτομών και εκτροπέων.  

Για τη μεγιστοποίηση της αεροδυναμικής ενός οχήματος, οι αεροτομές, οι εκτροπείς, τα πλευρικά πλαίσια, και τα καλύμματα οροφής και πλαϊνών έχουν γίνει ολοένα και πιο σημαντικά για τα σύγχρονα σχέδια φορτηγών.

«Ο γενικός στόχος είναι να βοηθήσουμε τον αέρα που έχει παγιδευτεί μπροστά από την καμπίνα, να διαφύγει κατά μήκος των πλαϊνών του φορτηγού. Ως σχεδιαστές, εργαζόμαστε για να αφαιρέσουμε ή να μειώσουμε τυχόν εξωτερικά χαρακτηριστικά που διαταράσσουν αυτή τη ροή του αέρα, όπως κενά, ένθετα ή προεξέχοντα χαρακτηριστικά όπως οι πλαϊνοί καθρέφτες.»
 

Με μια γρήγορη ματιά, η βασική σχεδίαση του φορτηγού με την καμπίνα πάνω από τον κινητήρα φαίνεται να έχει παραμείνει αμετάβλητη εδώ και δεκαετίες. Όμως, γίνονται συνεχώς πολλαπλές αλλαγές και αναβαθμίσεις, με βασικό γνώμονα την ανάγκη περαιτέρω βελτίωσης της αεροδυναμικής. Και οι νέες τεχνολογίες και οι αλλαγές στη νομοθεσία μπορούν να ανοίξουν ακόμα περισσότερες ευκαιρίες.
 

«Τα συστήματα κάμερας για την αντικατάσταση των πλαϊνών καθρεπτών είναι μια μεγάλη πρόοδος όσον αφορά την αεροδυναμική», λέει ο Berk. «Η αφαίρεση ορισμένων πλαϊνών καθρεφτών από το όχημα μειώνει σημαντικά την αντίσταση του αέρα.»
 

Άλλες πρόσφατες καινοτομίες περιλαμβάνουν επεκτάσεις αεροκουρτίνας και συστήματα διαχυτών στο πίσω μέρος του τρέιλερ, που βοηθούν στη διαμόρφωση της ροής αέρα που εξέρχεται από το πίσω μέρος του οχήματος. Τα εξωτερικά αξεσουάρ, όπως bull bar, κόρνες αέρα ή επιπλέον προβολείς, έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην αεροδυναμική και οι ιδιοκτήτες φορτηγών πρέπει συνήθως να κάνουν μια αντιστάθμιση μεταξύ των πλεονεκτημάτων του αξεσουάρ και της οικονομίας καυσίμου. Ωστόσο, μερικές φορές είναι δυνατό να βρεθούν λύσεις που να πληρούν και τις δύο απαιτήσεις.
 

«Για παράδειγμα, αν θέλετε πιο δυνατές κόρνες, αυτό μπορεί να γίνει μέσω καλύτερων ηχείων παρά εξωτερικών κόρνων αέρα. Ή αν χρειάζεστε πρόσθετο φωτισμό, είναι δυνατό να ενσωματωθούν επιπλέον προβολείς στο σχήμα του οχήματος." 

«Ως σχεδιαστές, προφανώς θέλουμε να παραδίδουμε στους πελάτες μας φορτηγά με καλή εμφάνιση, αλλά πρέπει επίσης να ανταποκρινόμαστε στις άλλες απαιτήσεις τους – όπως η κατανάλωση καυσίμου και η ενεργειακή απόδοση».

Ποια είναι τα επόμενα όρια στην αεροδυναμική των φορτηγών;

Η βελτίωση της αεροδυναμικής είναι μια συνεχής διαδικασία, ενώ οι νέες τεχνολογίες δίνουν νέες ευκαιρίες. Για παράδειγμα, μια πιθανή βελτίωση είναι τα καλύμματα τροχών, τα οποία θα εξαλείψουν τα κενά γύρω από τον τροχό, ωστόσο σε αυτό το στάδιο, η ανάγκη για ψύξη εμποδίζει την υλοποίηση αυτής της ιδέας.
 

«Από καθαρά αεροδυναμική άποψη, η ιδανική σχεδίαση για ένα φορτηγό θα ήταν ένα σχήμα σταγόνας – εντελώς στρογγυλό μπροστά, με ένα μακρύ, μυτερό πίσω μέρος», λέει ο Berk. «Η τρέχουσα νομοθεσία καθιστά κάτι τέτοιο αδύνατο, αλλά η ανάγκη μείωσης των εκπομπών CO2 αναγκάζει τις κυβερνήσεις και τις αρχές να προβούν σε ρυθμιστικές αλλαγές. Αυτό με τη σειρά του μας δίνει μεγαλύτερη ελευθερία να σχεδιάζουμε ακόμη πιο ενεργειακά αποδοτικά φορτηγά και να προσφέρουμε μεγαλύτερη εξοικονόμηση καυσίμου στους πελάτες μας».  
 

Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με την αεροδυναμική και τις επιπτώσεις της στην επιχείρησή σας, διαβάστε το παρακάτω άρθρο και δείτε μια ταινία μικρού μήκους. Εδώ θα μάθετε:
 

●       Καλύτερη κατανόηση της ροής αέρα του φορτηγού και πώς επηρεάζει την κατανάλωση καυσίμου.

●       Συμβουλές για τη βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής ενός φορτηγού.

●       Γιατί η αεροδυναμική είναι εξίσου σημαντική για τα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρίες όσο για τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά.

Related Insights