Trucks

Το επόμενο φορτηγό σας θα κινείται με bio-LNG;

| 10 λεπτά
Ο κλάδος των μεταφορών ανακαλύπτει σταδιακά τις δυνατότητες του Bio-LNG ως μια πολλά υποσχόμενη εναλλακτική λύση στο ντίζελ. Και δικαίως. Ακολουθούν μερικοί από τους λόγους για τους οποίους το Bio-LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) μπορεί να είναι το καύσιμο για τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων του μέλλοντος.

Σύμμαχος της κυκλικής οικονομίας

Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί το Bio-LNG (γνωστό και ως υγροποιημένο βιοαέριο) είναι πολλά υποσχόμενο. Κατ' αρχάς, είναι ένας πραγματικός σύμμαχος της κυκλικής οικονομίας επειδή μπορεί να κατασκευαστεί από πρώτη ύλη όπως μη βρώσιμα μέρη σιτηρών, λύματα και οικιακά απορρίμματα. Αυτό σημαίνει ότι το Bio-LNG δεν ανταγωνίζεται τη διάθεση τροφίμων, κάτι για το οποίο τα βιοκαύσιμα έχουν επικριθεί ευρέως.

 

Η διαδικασία παραγωγής βιοαερίου είναι αρκετά απλή. Σε μια εγκατάσταση βιοαερίου, διάφορες πηγές πρώτης ύλης τοποθετούνται σε ένα θερμό, χωρίς οξυγόνο περιβάλλον και χωνεύονται από βακτήρια. Στη διαδικασία της ζύμωσης, πολύπλοκα μόρια οργανικής ύλης διασπώνται σε απλούστερα μόρια όπως αλκοόλη, CO2 ή ανανεώσιμο αέριο μεθάνιο που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για θερμότητα και ενέργεια.

 

Όταν το βιοαέριο καθαρίζεται ή αναβαθμίζεται σε ποιότητα φυσικού αερίου (και τότε αναφέρεται κυρίως ως βιομεθάνιο), μπορεί να συμπιεστεί μετατρεπόμενο σε Bio-CNG (συμπιεσμένο βιοαέριο) ή να υγροποιηθεί σε Bio-LNG (υγροποιημένο βιοαέριο) και να χρησιμοποιηθεί σε οχήματα. Το Bio-LNG είναι ένα καύσιμο υψηλής απόδοσης με ελάχιστες εκπομπές CO2 που μπορεί επίσης να παραχθεί τοπικά, κάτι που μειώνει το κόστος και τις εκπομπές ρύπων κατά τη μεταφορά.

 

Ωστόσο, παρά τα πράσινα χαρακτηριστικά του, το Bio-LNG δυσκολεύτηκε να αποκτήσει σημαντική θέση στον κλάδο των φορτηγών, κυρίως λόγω:
 

Κόστους: Παρόλο που το βιοαέριο παράγεται από "απόβλητα" και η παραγωγή του είναι σχετικά εύκολη, το κόστος παραγωγής του εξακολουθεί να είναι υψηλότερο από το κόστος του ντίζελ. Αυτό σε μεγάλο βαθμό οφείλεται σε ζητήματα όπως οι οικονομίες κλίμακας και το κόστος διανομής. Η παραγωγή βιοαερίου γινόταν παραδοσιακά από τους δήμους σε τοπικό επίπεδο. Δεν είχε την κλίμακα και τα κίνητρα να γίνει πραγματικά αποτελεσματικό, καθώς τις περισσότερες φορές ο πρωταρχικός σκοπός του ήταν η επεξεργασία των απορριμμάτων.
 

Σε αυτό προστίθεται το γεγονός ότι η κατασκευή μονάδων βιοαερίου είναι ένα περίπλοκο εγχείρημα με πολλές προϋποθέσεις, όπως η πρόσβαση σε οργανικά απόβλητα, η εξασφάλιση των σωστών θερμοκρασιών, υγρασίας και τύπου απορριμμάτων για την υποστήριξη των βακτηρίων που παράγουν το μεθάνιο. Πρέπει επίσης να παράγει αρκετό αέριο για να είναι βιώσιμη από οικονομικής πλευράς η εγκατάσταση. Η υποδομή ανεφοδιασμού για το Bio-LNG, η οποία είναι σποραδική στις περισσότερες χώρες, είναι δύσκολο να αναπτυχθεί λόγω ανεπαρκών κινήτρων κόστους και της αναπτυσσόμενης αγοράς.
 

Ανόδου άλλων εναλλακτικών λύσεων: Με το έντονο ρεύμα που έχει αναπτυχθεί για τα ηλεκτρικά οχήματα, έχει αποσπαστεί η προσοχή - και σε κάποιο βαθμό και οι επενδύσεις - από εναλλακτικές λύσεις όπως το Bio-LNG. Ορισμένοι κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού, για παράδειγμα, έχουν αποκλείσει τις περαιτέρω επενδύσεις σε LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) και αντ' αυτού επικεντρώνονται σε οχήματα υδρογόνου ή ηλεκτρικά.
 

Επομένως με όλα αυτά κτυπούν οι καμπάνες του θανάτου του Bio-LNG;
Καθόλου. Και να γιατί.


Μια νέα ματιά στα απόβλητα

Χάρη στην ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας, υπήρξε μια αλλαγή νοοτροπίας, αυτά που οι αγρότες, τα σούπερ μάρκετ και οι δήμοι θεωρούσαν προηγουμένως ως "απόβλητα" τώρα θεωρούνται πόρος, ο οποίος αυξάνει την προσφορά του υλικού που απαιτείται για την παραγωγή βιοαερίου. Πέρυσι η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Lidl ανακοίνωσε τη συνεργασία της με την Gasum προκειμένου να παράγει βιοαέριο από βιοαπόβλητα που παράγονται στα σούπερ μάρκετ της Lidl και να χρησιμοποιεί επίσης φορτηγά που κινούνται με βιοαέριο για τις παραδόσεις.
 

Οι επενδύσεις συντελούν σε μείωση του κόστους

Περισσότεροι ιδιωτικοί φορείς εμπλέκονται στην παραγωγή και τη διανομή βιοαερίου, κάτι που πρόκειται να αυξήσει την αποδοτικότητα και να μειώσει το κόστος. Για παράδειγμα, η ιδιωτική εταιρεία Biokraft AS στη Νορβηγία εγκαινίασε πέρυσι το μεγαλύτερο εργοστάσιο του κόσμου για την παραγωγή υγροποιημένου βιοαερίου. Εν τω μεταξύ, η φινλανδο-ελβετική εταιρεία βιοτεχνολογίας Ductor άνοιξε την πρώτη της εμπορικής κλίμακας μονάδα παραγωγής οργανικών λιπασμάτων και βιοαερίου στο Μεξικό. Μια νέα μονάδα αναερόβιας χώνευσης με δυναμικότητα 70.000 τόνους ετησίως θα ανοίξει στο Tyne and Wear στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Φεβρουάριο του 2020. Όλα αυτά είναι άριστες εξελίξεις για το βιοαέριο ως βιώσιμη πηγή καυσίμου!
 

Μια λύση κατάλληλη για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων

Παρόλο που τα ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να έχουν κλέψει την παράσταση από το βιοαέριο, όταν πρόκειται για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, το Bio-LNG πραγματικά κερδίζει κατά κράτος. Όχι μόνο είναι δυνατή η μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων Bio-LNG και η διασφάλιση της απαραίτητης αυτονομίας για αποστολές μεγάλων αποστάσεων, αλλά είναι επίσης δυνατό να γεμίσετε ένα ρεζερβουάρ σε λίγα μόλις λεπτά. Ακόμα, δεν απαιτεί μεγάλους συμβιβασμούς όσον αφορά την οδηγική ικανότητα και την αξιοπιστία. Το Volvo FH LNG, για παράδειγμα, παρέχει οδηγική αίσθηση και επιδόσεις ακριβώς ίδιες με την έκδοση ντίζελ, αλλά οι εκπομπές CO2 κατά τη χρήση μπορούν να μειωθούν κατά 100% (σε σύγκριση με το ντίζελ) όταν χρησιμοποιείται Bio-LNG.
 

Τα πράγματα εξελίσσονται και στο μέτωπο των υποδομών. Μόνο αυτόν τον μήνα η Shell ανακοίνωσε ότι θα επεκτείνει το δίκτυο σταθμών LNG στη Γερμανία σε 35-40 τοποθεσίες και θα το εφοδιάσει με Bio-LNG. Η εταιρεία επιδιώκει επίσης να αλλάξει τον δικό της στόλο βυτιοφόρων σε οχήματα με καύσιμο LNG.
 

Αντίθετα, η ηλεκτροδότηση των μεταφορών μεγάλων αποστάσεων παρουσιάζει δυσκολίες λόγω της τρέχουσας αυτονομίας των μπαταριών, του βάρους τους και του σχετικά μεγάλου χρόνου που απαιτείται για τη φόρτισή τους.  
 

Πιθανές άλλες χρήσεις

Ενώ η υγροποίηση είναι η πιο διαδεδομένη χρήση του βιοαερίου στις μεταφορές, εμφανίζονται με ταχύ ρυθμό και άλλες χρήσεις. Ένα ενδιαφέρον σενάριο που διερευνάται είναι η χρήση βιοαερίου για την παραγωγή υδρογόνου για χρήση σε κυψέλες καυσίμου. Ακόμα, οι ερευνητές έχουν βρει τρόπο να μετατρέπουν το μεθάνιο σε υδρογόνο στην ίδια την κυψέλη καυσίμου μέσω ενός νέου καταλύτη. Αν και απέχει πολύ από το να γίνει η βασική λύση, τέτοιες εξελίξεις είναι ένας πολύ καλός τρόπος για τη μείωση του κόστους και του περιβαλλοντικού αντίκτυπου της παραγωγής υδρογόνου, ενώ τονίζεται ο ευρύτερος ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει το βιοαέριο στις μεταφορές.
 

Άρα το επόμενο φορτηγό σας θα τροφοδοτείται από Bio-LNG; Οπωσδήποτε, η ανεπαρκής υποδομή ανεφοδιασμού και οι λίγες μονάδες παραγωγής βιοαερίου είναι μεγάλη πρόκληση. Και αν ζείτε σε κάποιο μέρος του κόσμου όπου δεν παρέχονται κίνητρα για το βιοαέριο, μπορεί να καταλήξει να είναι δαπανηρή επιλογή.
 

Ωστόσο, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο κόσμος στον οποίο ζούμε σήμερα απαιτεί από το κάθε άτομο και εταιρεία να σκεφθεί πώς να μειώσει τα απόβλητα και τις εκπομπές ρύπων. Και οι μεταφορές δεν διαφέρουν. Αν και το Bio-LNG μπορεί να μην είναι η πλέον προφανής επιλογή για πολλούς μεταφορείς σήμερα, θα είναι στο μέλλον καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, το κόστος μειώνεται και οι υποδομές αναπτύσσονται. Για μένα είναι απλώς θέμα χρόνου, καθώς το Bio-LNG έχει όλες τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να γίνει μια σημαντική εναλλακτική λύση στο ντίζελ, με τις χαμηλές εκπομπές ρύπων και την υψηλή θερμογόνο δύναμη του καυσίμου (ικανό να αντικαταστήσει το ντίζελ) — το οποίο στο 21% είναι σημαντικά υψηλότερο από εναλλακτικές λύσεις όπως το βιοντίζελ (3%)
 

Ενδιαφέρεστε να μάθετε περισσότερα για τα εναλλακτικά καύσιμα και εάν αυτά είναι κατάλληλα για την μεταφορική επιχείρησή σας; Κατεβάστε τον οδηγό μου παρακάτω για μια επισκόπηση των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων ορισμένων από τις κύριες εναλλακτικές λύσεις αντί του πετρελαίου που μπορεί να κινούν την επιχείρησή σας στο εγγύς μέλλον!

Lars Mårtensson

Lars Mårtensson works as Environment and Innovation Director at Volvo Trucks.

Σχετικά άρθρα