Το Gothenburg αποκτά το πρώτο του ηλεκτρικό φορτηγό

Το Gothenburg, η έδρα της Volvo Trucks, έχει υψηλές βλέψεις όσον αφορά τη βιωσιμότητα. Φέτος, η πόλη αποκτά το πρώτο της αποκλειστικά ηλεκτροκίνητο φορτηγό, κάνοντας ένα μικρό αλλά σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της ηλεκτροκίνησης των επαγγελματικών μεταφορών της πόλης. Τι συνέβη όμως στο παρασκήνιο προκειμένου το πρώτο ηλεκτροκίνητο φορτηγό να φτάσει στους δρόμους του Gothenburg;

Ηλιοβασίλεμα στο Gothenburg.

“Την άνοιξη του 2016, η δημοτική υπηρεσία βιώσιμης διαχείρισης απορριμμάτων και υδάτων μάς ζήτησε να μελετήσουμε τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός αποκλειστικά ηλεκτροκίνητου απορριμματοφόρου. Στόχος ήταν να χρησιμοποιηθεί σε ένα πρόγραμμα, προκειμένου να διαπιστώσουμε πώς οι ευφυείς και πιο βιώσιμες μεταφορές μπορούν να συμβάλλουν σε ένα ελκυστικότερο αστικό περιβάλλον” αναφέρει ο Jonas Odermalm, επικεφαλής στρατηγικής προϊόντων Volvo FL και Volvo FE της Volvo Trucks. 

Αυτό σήμανε την έναρξη μιας στενής συνεργασίας ανάμεσα στην πόλη του Gothenburg, τη Volvo Trucks, τη JOAB και τη Renova. Διαθέτοντας τους επιμέρους ρόλους του πελάτη, του σχεδιαστή οχημάτων, του κατασκευαστή αμαξώματος και του υπεύθυνου λειτουργίας, τα τέσσερα μέρη συνεργάστηκαν στενά.  

“Ξεκινήσαμε με την εξέταση της διαδρομής την οποία θα κάλυπτε το ηλεκτροκίνητο απορριμματοφόρο και τη διαμόρφωση των οχημάτων που χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή σε αυτή τη διαδρομή. Ποια απόσταση καλύπτουν, τι ταχύτητα αναπτύσσουν, πόσο βαριά φορτώνονται, πόσες στάσεις κάνουν σε κάθε βάρδια και το είδους του δρόμου, π.χ. αν είναι ορεινός ή πεδινός” εξηγεί ο Jonas Odermalm.

Με την ανάλυση και αντιπαραβολή μιας σειράς παραγόντων, στο πρόγραμμα ενσωματώθηκαν δεδομένα σχετικά με την απαιτούμενη προδιαγραφή για την οποία θα σχεδιαζόταν το φορτηγό. Ένα επιθυμητό μικτό βάρος οχήματος 19 τόνων με ωφέλιμο φορτίο 5 τόνων και καθημερινό δρομολόγιο μεταξύ 60 και 70 χιλιομέτρων, με 128 στάσεις για τη συλλογή απορριμμάτων στη διάρκεια του δρομολογίου, αυτές ήταν οι παράμετροι για τον υπολογισμό της αναμενόμενης κατανάλωσης ενέργειας του οχήματος. Επειδή πρόκειται για απορριμματοφόρο, θα έπρεπε να ληφθεί υπόψη και η κατανάλωση ενέργειας του αμαξώματος και του συμπιεστή των απορριμμάτων.  

Εφόσον αποτυπώθηκαν οι ανάγκες σε ενέργεια και οι κυκλοφοριακές συνθήκες, η ομάδα εξέλιξης μελέτησε προσεκτικότερα τις διάφορες λύσεις παροχής ενέργειας. Η ύπαρξη μεγάλου αριθμού μπαταριών στο όχημα θα προσέφερε μεγάλη αυτονομία αλλά επίσης θα επηρέαζε αρνητικά το ωφέλιμο φορτίο του οχήματος. Η ύπαρξη λιγότερων μπαταριών θα επέτρεπε να υπάρχει υψηλότερο ωφέλιμο φορτίο αλλά το όχημα θα χρειαζόταν συχνότερα φόρτιση. 

“Θα ήταν αναγκαία μια ταχεία φόρτιση στη διάρκεια της διαδρομής ή θα ήταν επαρκής η φόρτιση στο τέλος της προηγούμενης ημέρας; Μελετήσαμε πολλές λύσεις προτού λάβουμε την τελική μας απόφαση” λέει ο Hayder Wokil, ο οποίος είναι κατά κύριο λόγο υπεύθυνος για τη συμμετοχή της Volvo Trucks. 

Η λύση είναι ένα όχημα με τρεις μπαταρίες και ικανότητα χωρητικότητας ενέργειας που να φτάνει τα 150 kWh, μια ποσότητα που επαρκεί για την κάλυψη μιας ολόκληρης βάρδιας χωρίς πρόσθετη φόρτιση. Και επειδή τα απορριμματοφόρα χρησιμοποιούνται μόνο στη διάρκεια της ημέρας, ελήφθη η απόφαση να φορτίζονται τη νύχτα με απλή σύνδεση στο δίκτυο ηλεκτροδότησης.  

Στις αρχές του καλοκαιριού του 2017 το απορριμματοφόρο κατασκευάστηκε με βάση ένα πλαίσιο Volvo FL. Τοποθετήθηκε η ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης κίνησης και διασκευάστηκαν το πλαίσιο και η καμπίνα έτσι ώστε να καλύψουν τις απαιτήσεις της νέας τεχνολογίας. Μετά από έξι μήνες εξέλιξης και βελτιστοποίησης, προστέθηκε στις αρχές του 2018 η υπερκατασκευή στο απορριμματοφόρο. Ακολούθησαν οι τελικές ρυθμίσεις και η πιστοποίηση, παράλληλα με την εκπαίδευση οδηγών και μηχανικών, προτού αρχίσει να κυκλοφορεί στους δρόμους του Gothenburg με τους οδηγούς της Renova στο τιμόνι. 

Σχετικά άρθρα